• Sara J

    Uttråkad med mitt barn, skäms. Fler som känner så?

    Hej!

    Undrar vad ni gör med era mindre barn under helgen? Finns ngn rutin, typ, vi kör uteaktivitet varje förmiddag, vi bokar alltid in lekdejt osv? Älskar min 2,5-åring men upplever att en dag hemma med henne blir påfrestande. Försöker vara kreativ och hitta på saker, för hon har väldigt svårt för att leka själv. Målar, leker med lera, bakar, går ut och gungar osv. Men problemet är att jag - med handen på hjärtat - tycker det är tråkigt. Dessutom har hon humörsvängningar (hör väl till åldern) och en hel dag med henne testar tålamodet och kan ta knäcken på vem som helst. Skäms över hur jag känner, tycker ju så mkt om henne, men kan till och med ha ångest inför en helg på grund av detta... :(

  • Svar på tråden Uttråkad med mitt barn, skäms. Fler som känner så?
  • CissiJissi

    Vad med att åka och göra grejer även du tycker är kul??:):) Café, bio för barn, ut i skogen och grilla, plocka svamp, fiska, teater, shoppa kläder, äta på restaurang eller vad som:p

  • Velmaja

    Du fick en massa bra förslag nyss men tänkte även tipsa om simhallen och lekland. Det är superkul sen somnar dom gott efteråt ;)

  • m0desty

    Jag förstår precis! Tycker också det är aptråkigt i längden med detta lekande. Nu har jag varit hemma i fem månader med lillasyster och treåringen får bara vara på dagis 15 timmar i veckan. Denna vecka var hon sjuk och bara på dagis 5 timmar. Jag håller på att förgås av tristess, tjat om samma saker och lekar hela tiden och på det alla konflikter en treåring bara måste dra igång varenda dag. Det är ju inte hennes fel men det är inte min styrka detta att vara lekmamma. Tur hon har en pappa också!

  • Nukkumatti

    Bästa medicinen är väl att försöka träffas med nån annan som har barn, det blir underhållning för alla (även om jag inte kan lova nån lugn fikastund med den andra föräldern)

  • En blå giraff

    Ja försök boka in tid om du känner andra med barn. Då har barnet någon annan än dig att leka med och du har en vuxen att prata med. Är du ensamstående? För annars kan man ju hitta på saker hela familjen t.ex. utflykt. Är ju mycket roligare än att vara ensam med barnet. Min man jobbar helger ibland så om jag är ensam med barnen försöker jag alltid planera in saker att göra. Att bara gå hemma blir jättetråkigt. Biblioteket är öppet lördagar så dit brukar vi gå. Eller åka till en lekpark någon annanstans i stan och ta med lite mellis.

  • ostpaj

    Åh, jag tycker det är så mysigt med min 2,5 åriga tjej! DU är ju kung! Allt man visar tycker och tänker en såndär liten "wow....". Haha, skitkul ju!

    Men som ngn så, fikar, pysslar, ute i skogen, plockar blåbär/svamp, baka, hjälpa till med matlagningen.

    Man behöver ju inte bara sitta hemma och leka med sånt som är anpassat för en tvååring för då hade jag också gått under mentalt.

    Visa och lär henne saker. Finns inget som är "för svårt" eller "hon är för liten för". Du får bara visa hur man gör ;)

    Iofs kanske jag som är mer i behov av henne, slog det mig nu, för jag har typ inga kompisar att umgås med..... =/

  • CissiJissi
    ostpaj skrev 2015-10-04 20:27:24 följande:

    Åh, jag tycker det är så mysigt med min 2,5 åriga tjej! DU är ju kung! Allt man visar tycker och tänker en såndär liten "wow....". Haha, skitkul ju!

    Men som ngn så, fikar, pysslar, ute i skogen, plockar blåbär/svamp, baka, hjälpa till med matlagningen.

    Man behöver ju inte bara sitta hemma och leka med sånt som är anpassat för en tvååring för då hade jag också gått under mentalt.

    Visa och lär henne saker. Finns inget som är "för svårt" eller "hon är för liten för". Du får bara visa hur man gör ;)

    Iofs kanske jag som är mer i behov av henne, slog det mig nu, för jag har typ inga kompisar att umgås med..... =/


    Känner lite likadant ;) vi flyttade till en ny plats när min son var bebis, så plötsligt hade jag inga att umgås med, först var det tungt men sen utvecklade jag sätt att överleva på och BLEV en såndär lekmamma jag inte hade fått till att bli annars!! Idag är jag så glad för att jag inte bara var en latte-mamma utan fick pressas in i den mer leksamma rollen.. Kritiserar ingen med detta!! Kände bara själv att kompislösheten faktiskt blev till fördel för mig :) Älskar bra öppna förskolor också, grym idé!!
  • ostpaj
    CissiJissi skrev 2015-10-04 20:36:21 följande:

    Känner lite likadant ;) vi flyttade till en ny plats när min son var bebis, så plötsligt hade jag inga att umgås med, först var det tungt men sen utvecklade jag sätt att överleva på och BLEV en såndär lekmamma jag inte hade fått till att bli annars!! Idag är jag så glad för att jag inte bara var en latte-mamma utan fick pressas in i den mer leksamma rollen.. Kritiserar ingen med detta!! Kände bara själv att kompislösheten faktiskt blev till fördel för mig :) Älskar bra öppna förskolor också, grym idé!!


    Hihi, va kul!

    Jaa... Hon fick helt enkelt bli min bästa vän och jag ska lära henne allt jag kan!

    Lär ju gå fort, iofs... Men men :D
  • m0desty

    Sen är det kanske underskattat att ta med barn på sådant som måste göras ändå. Handla på ICA maxi kan bli ett äventyr i miniatyr, följa med till Blomsterlandet blir en upptäcktsfärd (kolla kaktusen!) och sen kan man gå en vända in på djuraffären. Även om de numera mest har lite fåglar så är papegojor och marsvin tillräckligt kul för småbarn.

    Vår äldsta var med på julbord hos banken (pappans jobbs bank) när hon var 2,5 och det gick ju förstås bra också.

    Tror vi tenderar tänka lite begränsat numera.

  • Sara J

    Tack för alla svar!!! :)

    Modesty, tog med min tjej till Bauhaus, slutade med att hon tog sönder en stor, dyr kruka. Personalen var dock mkt förlåtande och vi behövde inte betala ngt. Och för 2,5-åringen var det såklart ett äventyrsland att springa runt där. Jag? Lika med lätt stressad. :p

    Tog med henne till mataffären. Då ska hon leka kurragömma, på riktigt. Gömmer sig på svåra ställen, som t ex under rullvagnen med grillad kyckling. Och är knäpptyst när jag ropar. Både personal och andra handlare blev involverade i denna kurragömmalek innan jag tillslut hittade henne. Resultat? Hon hade förstås roligt, mamma lätt stressad och helt slut efteråt.

    Nu kanske jag har en särskilt oblyg, kreativ, hoppentossa till tjej (underbar oxå såklart). Men min poäng är att även om jag vill ta med henne på "vuxenaktiviteter" blir det oftast mer jobb än kul. Så då stannar vi hemma, och det blir tråkigt också. Även för henne, hon behöver stimulans.

    Att umgås med andra är ett bra alternativ, men vissa dagar vill/kan/orkar man inte det.

    Vilka vuxenaktiviteter brukar ni ha med era barn på?

    Sådant som jag gillar att göra men inte kan göra med henne (eller knappt alls nu för tiden då jobb och barn tar upp mkt tid) är t ex löpträna, yoga, läsa böcker/tidningar, se en bra film, basta, ta en massage, långa samtal med kompis, måla (utan att ngn förstör det jag gör), dreja, sy, möblera om, gå i affärer och shoppa lite...

    Sådant jag gillar och som vi gör ihop: baka, bada badkar, mata fåglar, titta på djur, fika på café, cykla, simhallen, dansa till musik, pyssla med blommor, läsa nya böcker, gå på teater, vara ute i naturen...

    Sådant jag gör med henne men tycker är rätt tråkigt: gå till lekparken, bygga med klossar, pussla, leka i sandlådan, sparka boll, leka med dockor, leka fika...

  • Kokush

    Det låter som ni gör många olika saker ihop och du verkar vara en mycket kreativ mamma! Jag har en dotter som är 1,5 år och hon är inte heller så lätt o göra med. T.ex. igår var vi på bibliotekets barnavdelning och jag hade drömt om att hon kanske hade lugnat sig lite efter förra gången vi var där då när hon var 13 månader men det blev ännu värre. Hon tog några böcker i handen och började springa runt utanför barnavdelningen och varje gång någon kom in och dörren öppnades så försökte hon smita ut och larmet gick varje gång med tanke på att hon hade böcker i handen. Jag upplevde inte det som en mysig mamma-dotter aktivitet och ville bara därifrån.

    Jag tycker inte det är så kul att gå till lekparken heller eller vara utomhus speciellt mycket eftersom hon bara smiter iväg och jag blir orolig för att hon ska bli påkörd eller nåt. För mig är det enklast att gå till min syster för då leker hon med sin kusin och kusinen som är 9 år tycker det är kul att leka med henne och jag passar på och umgås med min syster.

    Mina förslag är gå till ställen där hon kan leka med andra barn typ som badhus eller lekland för då slipper du vara med i leken hela tiden. Träffa andra med barn, gå på bio för då slipper du underhålla henne i minst två timmar och hinner samla krafter. Det finns även olika gym som man kan träna tillsammans med sitt barn.

Svar på tråden Uttråkad med mitt barn, skäms. Fler som känner så?