• Äldre 4 Oct 21:09
    3216 visningar
    32 svar
    32
    3216

    Fråga om förlorat lämp.

    Hej! Jag åkte fast för ringa narkotika brott (hade thc i pisset) och innehav samtidigt då för ungefär 1 år sedan, men jag åkte också fast för 1 månad sedan för ringa narkotika brott men inte innehav.

    Fick nyss ett brev där de sa att de ska bestämma om jag ska få behålla mitt lämp den 15nde, de gav mig en chans att yttra mig där jag skrev att jag ångrar mig mycket osv osv.

    Är det en väldigt stor chans att jag kommer att förlora lämpet? och nu om jag förlorar det, måste jag gå på piss i 6 månader för att bevisa att jag inte fortfarande röker cannabis?


     


    1.Jag har redan betalt för körkortet ungefär 1 år sedan men har inte tagit klart det än pga många olika anledningar, om mitt lämp blir indraget kommer jag då att behöva betala om hela körkortet igen? Det kostade över 10,000kr vilket var alla mina sparpengar.

    2.Finns det en tid på hur lång tid man har på sig att ta körkortet innan man behöver betala om eller något?

    3.Kan jag fråga om rekomendationer eller något liknande för att förminska chansen att förlora mitt lämp?

    4.Om jag nu förlorar lämpet, när kommer de "6 månaderna" då jag behöver pissa en gång i månaden att börja? är det efter 2-3 månader eller så eller är det en tid man måste vänta som till exempel 1 år innan man kan ansöka om en sådan här sak?

    5.Kostar det som fan att behöva gå på piss de 6 månaderna? :/ 

    Tack i förhand :)

  • Svar på tråden Fråga om förlorat lämp.
  • Äldre 4 Oct 21:20
    #1

    1. Det du har investerat i kunskap finns väl kvar i din hjärna, så då kan du inte förlora denna insats.

    2. Det du behöver göra om är det som är obligatoriskt.

    3. Nej, du får stå för dina handlingar.

    4. Det är olika från fall till fall.

    5. Ja, dessa prover brukar vara rätt så dyra.

  • Äldre 5 Oct 13:27
    #2

    3 Det kan ibland vara ett lotteri detta med körkortet(lämp).
    Men troligtvis så är det kört ett tag.
    Kanske säga du har varit i ett land där man får röka cannabis.
    Det ska inte finnas någon dubbel bestraffat i Sverige, så kanske detta funkar.

    5 Vissa landsting har dessa prover gratis, men som jag förstår det så är det mindre och mindre vanligt.

    Aldrig förstått varför man ska förlora lämp/körkort, bara för man råkar ha THC eller metaboliter av THC i kroppen.
    Det finns ingen logisk förklaring överhuvudtaget på den.
    Sen om man kör berusad och har THC i kroppen, så ska det beivras som som en vanlig rattonykterhet.
    Då man inte ska köra onykter.
    En sak man ska veta, är att metaboliter inte ens resulterar i en rattfylla.
    Så varför plocka lämp/körkort för detta, är ju jätte konstigt.

  • Äldre 5 Oct 13:37
    #3
    klyban skrev 2015-10-05 13:27:27 följande:

    3 Det kan ibland vara ett lotteri detta med körkortet(lämp).
    Men troligtvis så är det kört ett tag.
    Kanske säga du har varit i ett land där man får röka cannabis.
    Det ska inte finnas någon dubbel bestraffat i Sverige, så kanske detta funkar.

    5 Vissa landsting har dessa prover gratis, men som jag förstår det så är det mindre och mindre vanligt.

    Aldrig förstått varför man ska förlora lämp/körkort, bara för man råkar ha THC eller metaboliter av THC i kroppen.
    Det finns ingen logisk förklaring överhuvudtaget på den.
    Sen om man kör berusad och har THC i kroppen, så ska det beivras som som en vanlig rattonykterhet.
    Då man inte ska köra onykter.
    En sak man ska veta, är att metaboliter inte ens resulterar i en rattfylla.
    Så varför plocka lämp/körkort för detta, är ju jätte konstigt.


    Hahaha, nej, det är inte ett dugg konstigt!
  • Äldre 5 Oct 13:38
    #4
    Tines skrev 2015-10-05 13:37:17 följande:
    Hahaha, nej, det är inte ett dugg konstigt!

    Nått som inte ens resulterar i rattonykterhet, gör så du förlorar lämp/körkort.
    Jo, det är jätte konstigt.

  • Äldre 5 Oct 13:46
    #5
    klyban skrev 2015-10-05 13:38:48 följande:

    Nått som inte ens resulterar i rattonykterhet, gör så du förlorar lämp/körkort.
    Jo, det är jätte konstigt.


    Jag håller med du. Det är stor skillnad på att ha spår av något och på att faktiskt framföra ett fordon påverkad.

    Om jag super på lördagen och dricker sprit som fan så är jag ju inte onykter på onsdagen för det. Däremot var jag absolut onykter på lördagen.

    Samma sak om jag röker gräs en tisdag så är jag ju inte påverkad på tisdagen en vecka efteråt. Däremot den tisdagen jag rökte på.

    Tycker också det är märkligt. Som sagt man kan ha rökt det i ett land där det inte varit olagligt alls och man inte ens begått en kriminell handling och ändå skall man straffas trots att man inget olagligt gjort alls. Det är definitivt jävligt märkligt tycker jag.
  • Äldre 5 Oct 14:04
    #6
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 13:46:44 följande:
    Jag håller med du. Det är stor skillnad på att ha spår av något och på att faktiskt framföra ett fordon påverkad. Om jag super på lördagen och dricker sprit som fan så är jag ju inte onykter på onsdagen för det. Däremot var jag absolut onykter på lördagen. Samma sak om jag röker gräs en tisdag så är jag ju inte påverkad på tisdagen en vecka efteråt. Däremot den tisdagen jag rökte på. Tycker också det är märkligt. Som sagt man kan ha rökt det i ett land där det inte varit olagligt alls och man inte ens begått en kriminell handling och ändå skall man straffas trots att man inget olagligt gjort alls. Det är definitivt jävligt märkligt tycker jag.

    Logiskt så känns det inte ens möjligt att förklara vettigt.
    Att vara onykter och framföra fordon, det köper jag att man har en del åtgärder.

    Sjuk konstigt faktiskt.

  • Anonym (nope)
    Äldre 5 Oct 16:46
    #7
    +1

    Är man kriminell och håller på med narkotika är man inte mogen nog för att få lämpen eller körkort, säger sig självt.

  • Äldre 5 Oct 19:00
    #8
    Anonym (nope) skrev 2015-10-05 16:46:46 följande:
    Är man kriminell och håller på med narkotika är man inte mogen nog för att få lämpen eller körkort, säger sig självt.
    Finns ingen som helst logik i det du säger.
    Ska man anses omogen för man gör en kriminell handling, så kommer ingen få köra bil i princip.
    Det du säger är hur tokigt som helst.
  • Anonym (Soc.)
    Äldre 5 Oct 19:10
    #9

    De handlar inte bara om ifall man är påverkad vid körning eller ej. Man kan förlora kk eller lämp även vid annan kriminalitet. Det handlar om att man ska vara mogen och laglydig för att betraktas som en lämplig förare. Då man annars betraktas som en impulsiv risktagare utan respekt för lagar och regler. Och som sådan ska man inte framföra fordon då man kan bli en fara för andra.

  • Äldre 5 Oct 19:17
    #10
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 19:10:19 följande:

    De handlar inte bara om ifall man är påverkad vid körning eller ej. Man kan förlora kk eller lämp även vid annan kriminalitet. Det handlar om att man ska vara mogen och laglydig för att betraktas som en lämplig förare. Då man annars betraktas som en impulsiv risktagare utan respekt för lagar och regler. Och som sådan ska man inte framföra fordon då man kan bli en fara för andra.


    Så du menar alltså att jag är olaglig om jag röker gräs i ett land där det inte är olagligt utan tvärtom lagligt, aldrig har framfört fordon påverkad alls men skall förlora mitt lämp eller körkort i Sverige så fort jag kliver av planet liksom för att jag bort tre år på en plats där röka gräs är lagligt.

    Att man inte skall framföra fordon påverkad köper jag med hull och hår. Jag köper bara inte att jag skall straffas om jag använt en icke olaglig substans i ett annat land och sen straffad i Sverige utan att ha brutit någon svensk lag alls.

    Jag får ju framföra fordon på min medicin i Sverige men skulle någon utan adhd käka den och köra bil så är det genast fel och olagligt. :-S
Svar på tråden Fråga om förlorat lämp.