• Anonym (64:an­)
    Äldre 4 Oct 23:15
    1521 visningar
    19 svar
    19
    1521

    Varför sån hysteri över "Live your age"?

    Börjar bli så trött på folk som gnäller över ens ålder, att man inte får gå i string eller korta kjolar för att man passerat 45. Håret ska absolut kortas till ett minimum och man ska bete sig tantigt... Det är varje fall vad jag fått höra från många yngre kollegor och ungdomar. Inte alla men varför detta hånande och onödiga kommentarer?

    Svårt att tro att det handlar om avundsjuka. Är det nån slags självhävdelse att yngre är bäst? Är respekten för äldre så urbottnad i vårt land? Till och med i nära länder säger de att vi svenskar är konstiga som inte bryr sig om våra äldre, bara slänger in våra föräldrar på ett hem och glömmer bort dem. Nu är väl det lite ovidkommande, eller jag vet inte. Men tycker respekten är bortglömd och man förväntas liksom respektera alla som är 15-25 år som om de var de som bygt upp landet..

  • Svar på tråden Varför sån hysteri över "Live your age"?
  • Anonym (Först­år inte)
    Äldre 4 Oct 23:38
    #1

    Hoppas jag har fattat din ts rätt och inte flummar ut i total ot

    Förstår inte heller det där med att man ska bete sig på ett visst vis vid en viss ålder. Är själv 37 och har hår ner till midjan men har fått kommentarer om att nu är det snart dags att klippa för långt hår över 40 kunde man inte ha. Och när jag gjorde en sidecut så ojade vissa sig om att de var väl mest ungdomar som hade det. Jag för min del skiter fullständigt i vilken ålder jag är, vill jag göra nåt så gör jag det jag menar livet är alldeles för kort för att jag ska bry mig om sånt. Gör min 9e tatuering på fredag över handen och underarmen.

  • Äldre 4 Oct 23:50
    #2
    Anonym (64:an) skrev 2015-10-04 23:15:36 följande:

    Börjar bli så trött på folk som gnäller över ens ålder, att man inte får gå i string eller korta kjolar för att man passerat 45. Håret ska absolut kortas till ett minimum och man ska bete sig tantigt... Det är varje fall vad jag fått höra från många yngre kollegor och ungdomar. Inte alla men varför detta hånande och onödiga kommentarer?

    Svårt att tro att det handlar om avundsjuka. Är det nån slags självhävdelse att yngre är bäst? Är respekten för äldre så urbottnad i vårt land? Till och med i nära länder säger de att vi svenskar är konstiga som inte bryr sig om våra äldre, bara slänger in våra föräldrar på ett hem och glömmer bort dem. Nu är väl det lite ovidkommande, eller jag vet inte. Men tycker respekten är bortglömd och man förväntas liksom respektera alla som är 15-25 år som om de var de som bygt upp landet..


    Jag fattar inte riktigt vad string på 45 plus kvinnor har att göra med mentaliteten att kasta in pensionärer på hem.

    Gällande lev som din ålder. Alltså man måste inte följa normer bara för att de finns eller för att vissa menar att man minsann skall vara på ett visst sätt. Jag har fått lära mig här inne att jag minsann borde ha mer vårdad klädsel och det har jag fått höra irl också. Bara det att jag känner mig obekväm som faen i så kallat vårdad klädsel och jag är bekväm och sist jag kollade så levde jag liksom för min skull och inte för alla andras så jag skiter i vilket och tänker fortsätta gå runt majoriteten av min tid i gummiskor, jeans, linnen och munkjackor och leggings och vad annat jag än tycker känns bekvämt.

    Ser inte heller vad mitt val av klädsel har med respekten från yngre att göra eller varför deras respekt skylla vara lägre för att jag är puckad nog att tex följa normer jag inte trivs med alls.

    Klipp inte av håret om du inte vill. Det är väl ingen som hotar dig med pistol?
    Gå i string om du trivs bäst med det.

    Skit i vad fan alla andra kan tänkas tycka. Det är ditt liv lev det som du vill och trivs med.

    Jag undrar med varför det är så jävla viktigt vad alla andra tycker eller tänker eller anser är rätt och fel och mindre viktigt vad man själv mår bra med?

    Är det någon typisk kvinnlig grej. För problemet om man nu skall kalla det problem verkar långt större bland kvinnor och för kvinnor ön bland män och för män. Det verkar alltid med okej att e man på 40 plus går i munkjackor jeans gummiskor och gillar döskallar eller en at tryck än att jag som kvinna gör det samma. Det verkar helt enkelt provocera folk mer att jag som kvinna går klädd sådär än att män jag känner gör det.
  • Äldre 5 Oct 00:01
    #3
    Anonym (64:an) skrev 2015-10-04 23:15:36 följande:
    Börjar bli så trött på folk som gnäller över ens ålder, att man inte får gå i string eller korta kjolar för att man passerat 45. Håret ska absolut kortas till ett minimum och man ska bete sig tantigt... Det är varje fall vad jag fått höra från många yngre kollegor och ungdomar. Inte alla men varför detta hånande och onödiga kommentarer?

    Svårt att tro att det handlar om avundsjuka. Är det nån slags självhävdelse att yngre är bäst? Är respekten för äldre så urbottnad i vårt land? Till och med i nära länder säger de att vi svenskar är konstiga som inte bryr sig om våra äldre, bara slänger in våra föräldrar på ett hem och glömmer bort dem. Nu är väl det lite ovidkommande, eller jag vet inte. Men tycker respekten är bortglömd och man förväntas liksom respektera alla som är 15-25 år som om de var de som bygt upp landet..
    Jag är sjukt trött på kommentarer om min ålder. Men det är ingen som påpekat för mig att jag inte får ha långt hår och det är väldigt få som brukar inspektera vilka underkläder jag har på mig
    Det är klart att det är fult att bli gammal. Det förstår du väl
  • Anonym (J)
    Äldre 5 Oct 00:29
    #4
    Anonym (64:an) skrev 2015-10-04 23:15:36 följande:

    Börjar bli så trött på folk som gnäller över ens ålder, att man inte får gå i string eller korta kjolar för att man passerat 45. Håret ska absolut kortas till ett minimum och man ska bete sig tantigt... Det är varje fall vad jag fått höra från många yngre kollegor och ungdomar. Inte alla men varför detta hånande och onödiga kommentarer?

    Svårt att tro att det handlar om avundsjuka. Är det nån slags självhävdelse att yngre är bäst? Är respekten för äldre så urbottnad i vårt land? Till och med i nära länder säger de att vi svenskar är konstiga som inte bryr sig om våra äldre, bara slänger in våra föräldrar på ett hem och glömmer bort dem. Nu är väl det lite ovidkommande, eller jag vet inte. Men tycker respekten är bortglömd och man förväntas liksom respektera alla som är 15-25 år som om de var de som bygt upp landet..


    Våra nära länder gör ju iofs som oss, kastar in de gamla på hem så vet inte varifrån du har fått att de skulle tycka det var konstigt?
  • Anonym (Tönti­gt)
    Äldre 5 Oct 00:36
    #5
    -2

    Det ser bara desperat och töntigt ut med folk i 40-50 års åldern som klär sig som 14 åringar och som tror att det ser bra ut till deras rynkor, Men för all del, om det inte stör dig att vara stans samtalsämne så kör på!

  • Äldre 5 Oct 00:51
    #6
    Anonym (Töntigt) skrev 2015-10-05 00:36:29 följande:

    Det ser bara desperat och töntigt ut med folk i 40-50 års åldern som klär sig som 14 åringar och som tror att det ser bra ut till deras rynkor, Men för all del, om det inte stör dig att vara stans samtalsämne så kör på!


    Men 20-30 åringar som klär sig som 14 går bra..?
  • Äldre 5 Oct 01:06
    #7
    Anonym (Töntigt) skrev 2015-10-05 00:36:29 följande:

    Det ser bara desperat och töntigt ut med folk i 40-50 års åldern som klär sig som 14 åringar och som tror att det ser bra ut till deras rynkor, Men för all del, om det inte stör dig att vara stans samtalsämne så kör på!


    Finns det någon vettig vuxen människa alls som vill se ut som en fjortis.

    Har du sett hur de ser ut, mjukisbrallor sittande på halva röven, klackskor till det eller några stövlar eller stövletter med byxan instoppad i dem. Smink som en mask runt ansiktet men en klart tydlig linje som markerar skillnaden mellan ansiktet hals, öron och ansiktet hårfästet ect. Ögonbryn fulla av brunkräm, massor av mascara eller bara eyeliner och ingen mascara. Eller som sagt mascara men ingen färg på ögonbrynen och så något ljus läppstift eller läppglans alternativt idominsalva på läpparna eller inget alls vilket i sin tur ser lika retarded ut som ett ton mascara på fransarna men ingen färg på ögonbrynen.

    Jag har faktiskt aldrig sett någon äldre kvinna som ser ut sådär alls. Bor visserligen i en håla men om fjortis looken var något vanligt på 40 raggare så borde jag iaf ha sett någon sådan någon jävla gång tycker jag. Men nej det har aldrig hänt.

    Sen kan jag spontant känna att har folk ett så tråkigt liv att höjdpunkten för dem är att diskutera mina göranden och mitt utseende så bjuder jag på det rakt av faktiskt. Oavsett varför de vill slösa sin tid och energi på att snacka om mig. Så tänkte jag när jag var 14 och så tänker jag idag 21 år senare också.
  • Anonym (Tönti­gt)
    Äldre 5 Oct 01:10
    #8
    Tow2Mater skrev 2015-10-05 00:51:06 följande:
    Men 20-30 åringar som klär sig som 14 går bra..?
    20 kan vara okej för hjärnan är inte fullt utvecklad men över 25, nej tack!
  • Anonym (Tönti­gt)
    Äldre 5 Oct 01:14
    #9
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 01:06:08 följande:
    Finns det någon vettig vuxen människa alls som vill se ut som en fjortis.

    Har du sett hur de ser ut, mjukisbrallor sittande på halva röven, klackskor till det eller några stövlar eller stövletter med byxan instoppad i dem. Smink som en mask runt ansiktet men en klart tydlig linje som markerar skillnaden mellan ansiktet hals, öron och ansiktet hårfästet ect. Ögonbryn fulla av brunkräm, massor av mascara eller bara eyeliner och ingen mascara. Eller som sagt mascara men ingen färg på ögonbrynen och så något ljus läppstift eller läppglans alternativt idominsalva på läpparna eller inget alls vilket i sin tur ser lika retarded ut som ett ton mascara på fransarna men ingen färg på ögonbrynen.

    Jag har faktiskt aldrig sett någon äldre kvinna som ser ut sådär alls. Bor visserligen i en håla men om fjortis looken var något vanligt på 40 raggare så borde jag iaf ha sett någon sådan någon jävla gång tycker jag. Men nej det har aldrig hänt.

    Sen kan jag spontant känna att har folk ett så tråkigt liv att höjdpunkten för dem är att diskutera mina göranden och mitt utseende så bjuder jag på det rakt av faktiskt. Oavsett varför de vill slösa sin tid och energi på att snacka om mig. Så tänkte jag när jag var 14 och så tänker jag idag 21 år senare också.
    Vi bor i olika slags områden inser jag. Här är det Kors väskor och Ganttröjor, tajta rivna jeans osv som de unga springer runt i. Sen besöker de frisören ofta och sminket klarar de lika bra som vilken makeup artist som helst. Det dricks latte och hihias åt allt som kompisen säger. Själv tycker jag att det räcker med att de unga är sådana och jag vill verkligen inte ha deras stil själv.
  • Anonym (Tss)
    Äldre 5 Oct 01:25
    #10
    HäckHäxan skrev 2015-10-04 23:50:06 följande:

    Jag fattar inte riktigt vad string på 45 plus kvinnor har att göra med mentaliteten att kasta in pensionärer på hem.

    Gällande lev som din ålder. Alltså man måste inte följa normer bara för att de finns eller för att vissa menar att man minsann skall vara på ett visst sätt. Jag har fått lära mig här inne att jag minsann borde ha mer vårdad klädsel och det har jag fått höra irl också. Bara det att jag känner mig obekväm som faen i så kallat vårdad klädsel och jag är bekväm och sist jag kollade så levde jag liksom för min skull och inte för alla andras så jag skiter i vilket och tänker fortsätta gå runt majoriteten av min tid i gummiskor, jeans, linnen och munkjackor och leggings och vad annat jag än tycker känns bekvämt.

    Ser inte heller vad mitt val av klädsel har med respekten från yngre att göra eller varför deras respekt skylla vara lägre för att jag är puckad nog att tex följa normer jag inte trivs med alls.

    Klipp inte av håret om du inte vill. Det är väl ingen som hotar dig med pistol?

    Gå i string om du trivs bäst med det.

    Skit i vad fan alla andra kan tänkas tycka. Det är ditt liv lev det som du vill och trivs med.

    Jag undrar med varför det är så jävla viktigt vad alla andra tycker eller tänker eller anser är rätt och fel och mindre viktigt vad man själv mår bra med?

    Är det någon typisk kvinnlig grej. För problemet om man nu skall kalla det problem verkar långt större bland kvinnor och för kvinnor ön bland män och för män. Det verkar alltid med okej att e man på 40 plus går i munkjackor jeans gummiskor och gillar döskallar eller en at tryck än att jag som kvinna gör det samma. Det verkar helt enkelt provocera folk mer att jag som kvinna går klädd sådär än att män jag känner gör det.


    Så bra sagt... :D inte tänkt på det men det har du fan rätt i! Så skevt. Det är förbannat irriterande att så många följer en norm... Det finns väl massa klädnormer i olika subkulturer iofs... Men just kvinna o man. Bra sagt.
  • Äldre 5 Oct 01:37
    #11
    Anonym (Töntigt) skrev 2015-10-05 01:14:34 följande:
    Vi bor i olika slags områden inser jag. Här är det Kors väskor och Ganttröjor, tajta rivna jeans osv som de unga springer runt i. Sen besöker de frisören ofta och sminket klarar de lika bra som vilken makeup artist som helst. Det dricks latte och hihias åt allt som kompisen säger. Själv tycker jag att det räcker med att de unga är sådana och jag vill verkligen inte ha deras stil själv.
    Haha nej jag vill inte heller ha deras stil. Jag är för övrigt rätt stillös. Alltså jag är hel och ren men jag följer inte något mode och skulle något jag har på mig råka vara modernt så beror det helt enkelt på att jag fann plagget skönt att ha på mig och inte på att jag ser mode som viktigt eller intressant utan mer en lyckad tillfällighet haha

    Kan avundas förmågan att sminka fast samtidigt så hade jag aldrig haft tålamod att stå framför spegel och lägga smink alls. Men det hade varit coolt att kunna göra det på andra typ lite som att måla en tavla och ge utlopp för skaparådran inom mig.
  • Äldre 5 Oct 02:01
    #12
    Anonym (Tss) skrev 2015-10-05 01:25:42 följande:
    Så bra sagt... :D inte tänkt på det men det har du fan rätt i! Så skevt. Det är förbannat irriterande att så många följer en norm... Det finns väl massa klädnormer i olika subkulturer iofs... Men just kvinna o man. Bra sagt.
    Ja det finns det ju såklart.

    Men just det där är en skillnad jag märkt av. När jag var gravid och gick i en luvtröja med en döskalle på så var det helt okej för min granne ända tills min granne fick fattat att jag skulle bli 28 om några veckor och inte var 20 som hon kvinnan trodde och antog då blev det ett jäkla ojande över olämpligheten med döskallar och jag skulle ju faktiskt bli mamma om några veckor och det passade sig inte alls oh nej oh nej skam och stor fasa.

    Frågade kvinnan om hon trodde att mitt barn skulle få större men av döskallar bara för att jag var närmare 30 men hade fått mindre men om jag var 20. Var inte löjlig sa hon då. Du är faktiskt vuxen nu och det är minsann på tiden att du börjar gå klädd som en så folk förstår det.

    Okej. Vad du egentligen säger är att det stör dig enormt att du antog att jag var 8 år yngre än jag är. Att det är viktigare vad du tänker och tycker när du ser mig än att jag trivs i mina kläder? Ledsen tanten men du får vackert stå ut med luvjackor och gummiskor på mig lång tid framåt. Måste för övrigt vara mer praktiskt att jaga efter ett barn i gummiskor än högklackat iaf. Hon är inte den första, långt ifrån den ende heller för den delen. Folk tror att jag är yngre även om det börjat bli bättre de sista fem åren.

    Frågade henne även om det där gällde män också men nej män var män och det visste ju alla att män blir aldrig helt vuxna så det var mer okej plus att många män faktiskt gillar rockmusik så stilen hör till. Snäll kära granne jag lyssnar mest på hårdrock precis som de där männen. Sånt trams får du sluta med nu när du skall bli mamma fick jag som svar.

    Så nog är det skillnad på kvinnor och män, på acceptansen för de kläder och den stil man har. En av mina bästa vänner är en sån där alltid fixad tjej som alltid är proper har matchande kläder högklackat osv. Vi är definitivt olika men hon är en av få som faktiskt aldrig kommenterat mitt val av kläder alls, den som man kanske om man vara såg till yta skulle anta ha mest ont av min icke kvinnliga stil och klädval men aldrig har hon sagt något illa alls. Däremot absolut beröm för kläder hon tycket passar mig extra bra. Jag i min tur har heller aldrig dömt henne efter hennes utseende men långa gör det. De ser någon liten docka och tror att hon är något våp som är helt jävla menlös och håller med jämt. De tre fel hon är ett rivjärn på 152 cm i strumplästen något väldigt få någonsin sett henne i haha. Det är dumt när man skall döma på yta bara sådär. Tycker nog ofta det säger mer om den som dömer än de som blir dömda. Ser man oss två så tänker man nog att vi inget har gemensamt ändå är hon en av väldigt få med en hjärna lika skarp och kvick som min, med stor ordkunskap och absolut en ord nörd precis som mig. Våra samtal och ämnen tar aldrig slut och jag kan alltid bara vara mig själv. Det är så ovanligt för mig att jag kan vara det att hon är väl sin vikt gånger två i rent guld för mig.

    Hon är även en av få som vet att jag äger både propra och lämpliga kläder, kjolar, kavajer, dräkter, högklackade skor i mängder.
    Jag kan klä mig propert och vuxet om jag vill. Jag bara vill inte för jag trivs inte i den sortens kläder och känner mig som ett utställningsdjur, en utspökad clown och en absolut obekväm sådan. Så varför skall jag plåga mig själv och gå i dem när jag inte måste alls. Hade ett yrke krävt den formen av kläder så hade jag förmodligen bytt jobb tror jag för jag hade aldrig stått ut med att se ut sådär varje dag och känns mig fel varje dag.

    Så jag förstår absolut krav på vårdad klädsel och att det vid vissa tillfällen är ett måste att följa normen eller den sociala koden och jag gör det vid behov. Men för mig är det stor skillnad på personen jag, arbetaren jag och på de få tillfällen då det är absolut värt att må uselt en stund för syftet är högre än mitt ego och mående.

    Plus att jag är en motvalls kärring av ren princip också. För att jag vill, kan och det absolut roar mig.
  • Äldre 5 Oct 02:18
    #13
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 01:06:08 följande:
    Finns det någon vettig vuxen människa alls som vill se ut som en fjortis. Har du sett hur de ser ut, mjukisbrallor sittande på halva röven, klackskor till det eller några stövlar eller stövletter med byxan instoppad i dem. Smink som en mask runt ansiktet men en klart tydlig linje som markerar skillnaden mellan ansiktet hals, öron och ansiktet hårfästet ect. Ögonbryn fulla av brunkräm, massor av mascara eller bara eyeliner och ingen mascara. Eller som sagt mascara men ingen färg på ögonbrynen och så något ljus läppstift eller läppglans alternativt idominsalva på läpparna eller inget alls vilket i sin tur ser lika retarded ut som ett ton mascara på fransarna men ingen färg på ögonbrynen. Jag har faktiskt aldrig sett någon äldre kvinna som ser ut sådär alls. Bor visserligen i en håla men om fjortis looken var något vanligt på 40 raggare så borde jag iaf ha sett någon sådan någon jävla gång tycker jag. Men nej det har aldrig hänt. Sen kan jag spontant känna att har folk ett så tråkigt liv att höjdpunkten för dem är att diskutera mina göranden och mitt utseende så bjuder jag på det rakt av faktiskt. Oavsett varför de vill slösa sin tid och energi på att snacka om mig. Så tänkte jag när jag var 14 och så tänker jag idag 21 år senare också.
    Jag som rationaliserat bort mascaran för jag tycker det är jobbigt att sminka av sedan (ja, jag vet att jag är sjukt lat), men jag använder dock eyeliner ibland och läppglans (inte på ögonen dock)
     
  • Äldre 5 Oct 02:23
    #14
    Brunhilde skrev 2015-10-05 02:18:45 följande:
    Jag som rationaliserat bort mascaran för jag tycker det är jobbigt att sminka av sedan (ja, jag vet att jag är sjukt lat), men jag använder dock eyeliner ibland och läppglans (inte på ögonen dock)
     
    Utan på blygdläpparna?

    Nä men alltså du behöver ingen mascara alls och det är stor skillnad på en full krigsmålning och hoppa saker som läppstift/ läppglans eller mascara och på att bara använda saker som du skriver. Tycker jag iaf.

    Varför kladda i hela ansiktet om ansiktet ser helt okej ut utan och du har ett riktigt vackert ansikte!
  • Äldre 5 Oct 02:26
    #15
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 02:23:40 följande:
    Utan på blygdläpparna? smile2.gif Nä men alltså du behöver ingen mascara alls och det är stor skillnad på en full krigsmålning och hoppa saker som läppstift/ läppglans eller mascara och på att bara använda saker som du skriver. Tycker jag iaf. Varför kladda i hela ansiktet om ansiktet ser helt okej ut utan och du har ett riktigt vackert ansikte!

    Får gå kurs hos någon GbG-fjortis om jag ska sminka mig. Har upptäckt att jag ser värre ut än innan med krigsmålning.
  • Äldre 5 Oct 02:30
    #16
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 02:23:40 följande:
    Utan på blygdläpparna? smile2.gif Nä men alltså du behöver ingen mascara alls och det är stor skillnad på en full krigsmålning och hoppa saker som läppstift/ läppglans eller mascara och på att bara använda saker som du skriver. Tycker jag iaf. Varför kladda i hela ansiktet om ansiktet ser helt okej ut utan och du har ett riktigt vackert ansikte!
    Självklart skulle jag hellre dö än att gå ut utan att ha rollat fladdermusen med hallonsmakande läppglans och dessutom inte ha blekt dajmkrysset innan. 
  • Äldre 5 Oct 02:33
    #17
    Brunhilde skrev 2015-10-05 02:26:13 följande:
    Får gå kurs hos någon GbG-fjortis om jag ska sminka mig. Har upptäckt att jag ser värre ut än innan med krigsmålning.
    Haha bara att gå in i femmanhuset och be närmsta fjortis om en sminkkurs
  • Äldre 5 Oct 02:35
    #18
    Brunhilde skrev 2015-10-05 02:30:53 följande:
    Självklart skulle jag hellre dö än att gå ut utan att ha rollat fladdermusen med hallonsmakande läppglans och dessutom inte ha blekt dajmkrysset innan. 
    Bra! Jag hade förlorat allt hopp om mänskligheten om du envisats med att ge fan i att bleka analen innan du går ut. Det är
    Viktigt!
  • Äldre 5 Oct 07:48
    #19
    Anonym (Töntigt) skrev 2015-10-05 01:14:34 följande:
    Vi bor i olika slags områden inser jag. Här är det Kors väskor och Ganttröjor, tajta rivna jeans osv som de unga springer runt i. Sen besöker de frisören ofta och sminket klarar de lika bra som vilken makeup artist som helst. Det dricks latte och hihias åt allt som kompisen säger. Själv tycker jag att det räcker med att de unga är sådana och jag vill verkligen inte ha deras stil själv.
    Nä, som 45-åring vill man väl sällan se ut som tonåringarna gör nu, men man kan vilja ha den typ av kläder och den frisyr som man själv haft de senaste 20 åren. De som inte gick över till dräkt och pumps när de fyllde 25 vill förmodligen inte göra det vid 45 heller.
Svar på tråden Varför sån hysteri över "Live your age"?