• Äldre 5 Oct 00:44
    3306 visningar
    7 svar
    7
    3306

    quetiapin

    Läst om utsättsättningssymtom när man tvärt slutar med quetiapin. Jag har stått på en dos på 600mg. Är bipolär. Jag slutade för tre dagar sedan att ta den helt. Känner inte av några utsättningssymtom. Undrar vad det beror på. Mår bra MEN sover inte så klart. Två timmar högst per natt. Men är pigg ändå. Nån som har någon teori? Förstår att så lite sömn inte är så bra. Speciellt med en bipolär skukdom . Typ 1. På väg in i en hypomani eller mani kanske? Hoppas inte. Slutade tvärt med doktors inrådan alla mediciner tvärt. Mådde bra i ett och ett halvt år. Inga utsättningssymtom alls. Förutom sömnbrist då.

    Jag jobbar och fungerar bra men läser överallt om hur dåligt man mår när man sätter ut quetiapin tvärt. Orsak? Vägrar gå upp i vikt. Äter inte mycket. Och aldrig godsaker och läsk. Går ändå upp i vikt. Det värsta jag vet. Klarar inte viktuppgång.

  • Svar på tråden quetiapin
  • Äldre 5 Oct 00:48
    #1

    Menade att jag tidigare slutade med alla mediciner för något år sedan för att en läkare sa så. Detta pga att jag då haft flera intoxer. Mådde väldigt dåligt då när jag intoxade. Han såg ingen annan lösning än att ta bort alla mediciner. Första tolv timmarna tänkte jag att det här kommer aldrig gå. Men det gick. Mådde Superbra. Förutom ingen sömn då.

  • Äldre 5 Oct 00:52
    #2

    Är detta på uppmaning av din doktor?

    Varför inte trappa ut den som man brukar göra?

    Risken kan ju vara att du t.ex får en psykos och blir riktigt sjuk, eftersom du sover för lite

  • Äldre 5 Oct 00:54
    #3

    Det är för övrigt välkänt att ofta tycker man sig må bättre. Men ofta bara tillfälligt. Sen kommer crashen

  • Äldre 5 Oct 01:14
    #4

    Nu denna gång slutade jag på eget bevåg. När läkaren sa jag skulle sluta med alla mediciner var för ca två år sedan. Då gick det ju bra.

    Vet jag borde trappa ner istället för att sluta tvärt. Men jag får panik. Har gått upp ca tre kilo. Klarar det inte. Har en ätstörning i grunden. Vet att jag slutar tänka logiskt och förnuftigt. Men dessa extrakilon klarar jag inte.

  • Äldre 5 Oct 01:21
    #5

    Du gör som du vill men det låter inte logiskt.

    Ta upp vad du håller på med din doktor. Du kanske får sömnmedicin som kan hjälpa?

    Sover du så lite en längre period

    Så slitet det sig garanterat. Upp till dig

  • Äldre 5 Oct 01:29
    #6

    Tack för svar. Har annan sömnmedicin. Inget hjälper. Just nu har jag theralen och Imovane 15 mg. Mm...inget bra tecken. I know. Läkaren ville sätta in abilify för den går man inte upp av. Han vet mina vikt nojor. Men den lade kalium natrium pumpen av. Höll på dö. Mycket annan medicin får jag hemska restlesslegs av ( nu kallad willis ekboms disease ). Har haft det sen barnsben. Men blir värre av viss medicin. Har medicin för benen men den hjälper inte om jag tar vissa medicin. Jag är svårmedicinerad. Litium sin fungerar bra på bipolära klarar min kropp inte av. Blir litiumförgiftad hela tiden . Nån medicin behöver jag men det känns hopplöst att hittad nån.

  • Äldre 21 Dec 08:13
    #7

    Tänkte bara några månader senare skriva att jag aldrig mådde dåligt av att sluta med allt det där Quetiapinet. Kände inga utsättningssymtom alls. Mådde bra hela tiden. Mycket märkligt.

Svar på tråden quetiapin