• Anonym (FaberCastell)

    Vad tycker de om offret

    Hej

    Har nyligen känt mig utesluten och utfryst av en grupp. Enligt en del så har jag inte sålt in mig själv hos dem men måste man bli föraktad och exkluderad bara för det? Det tycker inte jag. Hur som helst så berättade jag det i ett mejl till en av dem eftersom att situationen tillät mig sända iväg något (tidigare har jag känt att jag vill vara tyst och dra mig undan mer eftersom att de inte verkar vilja veta av mig). Problemet här är att jag aldrig vill kolla min mejl igen för att se om jag fått svar. Jag är kort sagt rädd för vad som kan stå och hur jag ska ta det. Försöker så gott det går att förbereda mig mentalt på vad som helst och även fokusera på annat, som är mycket viktigare, i mitt liv. Jag är inne i en depression och har länge varit det, jobbar och studerar samtidigt så det är mycket stress och press. Tyvärr tillåter inte omständigheterna just nu en paus från allt arbete så det får vänta.

    Anledningen till att jag startar tråden är att jag blir lite chockad av att jag nästan inte vill visa någon hur det här har påverkat mig, fastän det bör vara mer än rätt. Jag vet att det är en vanlig reaktion, att jag kanske kan känna skam, skuld, ångest och att jag inte duger men jag tror att mitt största problem är att jag inte vet om folk tycker att det är okej att man säger något. Jag känner att det inte lönar sig eftersom att de bestämt sig för att jag inte är bra för dem (eller något). Är absolut inte ute efter att bli en i gruppen men vill inte att de har kvar sina föreställningar om mig (har hört saker om mig som inte alls stämmer) för jag har varken gjort eller menat något illa mot någon.

    Sammanfattat leder allt detta till en viktig fråga och det är vad folk egentligen tycker när man säger "det ni gör mot mig gör ont"? Det känns som att man måste hitta rätt tillfälle och ta det med en i taget istället för hela gruppen. Har erfarenhet av andra som sagt ifrån och inför mig blivit kritiserade för att de valt fel tillfälle att framföra känslorna på. Jag håller såklart inte med; även om något är mindre lämpligt så ska man försöka göra det bästa av situationen. Tankarna leder mig dock till hur folk ser på den utsatta, eftersom att jag många gånger märkt att "offer-koftan" är extremt oattraktiv och att man helst ska undvika den men vad gäller när man är offret? 

    Det jag önskar att jag hade gjort var att skicka samma sak till alla dem så de kunde se att alla fått det och sedan låta dem hantera det hur de ville. Känner mig riktigt missförstådd och... Mobbad.

Svar på tråden Vad tycker de om offret