• Anonym (orolig)

    Blir hon lurad?

    Är orolig för min mamma. Hon är godtrogen och alldeles för snäll. Dålig självkänsla och jag vill påstå "lättlurad". Hon har nu träffat en man på nätet som bor i närheten och de har nu varit tillsammans några månader. Han mer eller mindre bor hos henne. Eftersom det är min mamma är jag klart orolig för henne. Hon har haft ett tufft liv och är snart i pensionsåldern och såklart vill man hon ska få ha det lugnt och tryggt som man borde i den åldern.

    Nu till problemet..

    Mannen hon träffar.. han ger mig en känsla av att något inte stämmer. Efternamnet hans motorcykel är registrerad på stämmer inte med det efternamn mamna nämnt. Han har sagt flera historier som inte går ihop och ingen kan riktigt få klarhet i vart han kommer ifrån från början. Skulle vilja kolla upp honom mer men utan att oroa min mamma. Hur får jag reda på mer?? Han "finns" liksom inte på internet.. Vill inte grilla min mamma med frågor heller, vill inte förstöra om det nu är så att hon för en gångs skull är lycklig. Så ja, jag vill kolla upp honom i smyg.. haha.. hur gör jag?

  • Svar på tråden Blir hon lurad?
  • Birgitta02

    Om du inte hittar honom på www.birthday.se så har han antingen uppgett fel uppgifter eller så har han skyddad identitet. Det sista är inte så vanligt. På birthday.se finns många sätt att söka på. Och finns han inte där så är det något helskumt.

  • Blueskillen

    Spännande. Hoppas ifs att du har fel och att din mamma har hittat en pudding som hon vill leva med resten av livet.

    Jag vet inget om dina kunskaper eller den här mannen men jag tycker nog att man oftast kan luska ut något mer eller mindre intressant på alla personer via nätet. Men jag tror nog att du är ute efter om han har något kriminellt bakom sig annat skumt och det står inte öppet så där på webben.

    Att cykeln står på annan behöver inte betyda att han är en skum fisk. Men ifs så är det mera yngre som låter föräldrarna försäkra motorfordon.

    Hittar man någon form av vänner på till honom kan man många gånger lägga ihop två och två.

    Facebook är ovärderlig då man vill veta något men förmodar att snubben inte hänger där.

    Vad vill du veta?

  • Anonym (orolig)

    Jag (tror) jag har hela hans personnummer. Nu är frågan vad man kan få veta med det egentligen? Det jag skulle vilja veta är hur ekonomin ser ut och om han har nåt brottsregister.. känns som det är dom två sakerna som kan skada mamma mest.. Vet att han varit på hennes internetbank å grejat ("hjälpt" henne) och kan inte tänka mig hon är särskilt restriktiv med koder... Det gör mig orolig!

  • Alexiandra
    Anonym (orolig) skrev 2015-10-05 19:48:13 följande:

    Jag (tror) jag har hela hans personnummer. Nu är frågan vad man kan få veta med det egentligen? Det jag skulle vilja veta är hur ekonomin ser ut och om han har nåt brottsregister.. känns som det är dom två sakerna som kan skada mamma mest.. Vet att han varit på hennes internetbank å grejat ("hjälpt" henne) och kan inte tänka mig hon är särskilt restriktiv med koder... Det gör mig orolig!


    Skatteverket och Kronofogdemyndigheten ger dig gladeligen uppgift om hans taxerade inkomst samt om han har skuldsaldo/ärende hos KFM.

    Tingsrätten kan svara på på om han figurerat som åtalad i något mål. Men det kan vara bökigt att kolla med alla landets tingsrätter såklart...

    Du kan vara anonym och behöver inte tala om varför du vill ha upplysningarna, gäller alla tre myndigheterna.
  • Anonym (karin)

    Kolla på lexbase där finns alla domar. Kollade upp en kille jag börjat dejta senast idag!

  • HäckHäxan
    Birgitta02 skrev 2015-10-05 11:46:01 följande:

    Om du inte hittar honom på www.birthday.se så har han antingen uppgett fel uppgifter eller så har han skyddad identitet. Det sista är inte så vanligt. På birthday.se finns många sätt att söka på. Och finns han inte där så är det något helskumt.


    Värdelös sida enligt en som kollade upp mig där så finns inte jag. Men jag finns definitivt.
  • HäckHäxan
    Blueskillen skrev 2015-10-05 11:49:00 följande:

    Spännande. Hoppas ifs att du har fel och att din mamma har hittat en pudding som hon vill leva med resten av livet.

    Jag vet inget om dina kunskaper eller den här mannen men jag tycker nog att man oftast kan luska ut något mer eller mindre intressant på alla personer via nätet. Men jag tror nog att du är ute efter om han har något kriminellt bakom sig annat skumt och det står inte öppet så där på webben.

    Att cykeln står på annan behöver inte betyda att han är en skum fisk. Men ifs så är det mera yngre som låter föräldrarna försäkra motorfordon.

    Hittar man någon form av vänner på till honom kan man många gånger lägga ihop två och två.

    Facebook är ovärderlig då man vill veta något men förmodar att snubben inte hänger där.

    Vad vill du veta?


    Hehe Facebook jag hade älskat få en analys av mitt Facebook konto av en främling som bara kan se det som är offentligt samt se mina vänner osv. Det hade varit sjukt roligt.
  • Anonym (Gratis men inte värdelös)
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 23:30:38 följande:
    Värdelös sida enligt en som kollade upp mig där så finns inte jag. Men jag finns definitivt.
    Varför kollar du inte själv? Är man över 16 år tror jag skyddad identitet är det enda sättet att inte vara med på www.birthday.se
    Det har alltid funkat när jag sökt.
  • Birgitta02
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 23:30:38 följande:
    Värdelös sida enligt en som kollade upp mig där så finns inte jag. Men jag finns definitivt.
    Han kanske kollade fel?
    Men det finns ju skatteverket, KFM och Lexbase, som redan nämnts här.
  • HäckHäxan
    Anonym (Gratis men inte värdelös) skrev 2015-10-06 00:55:32 följande:
    Varför kollar du inte själv? Är man över 16 år tror jag skyddad identitet är det enda sättet att inte vara med på www.birthday.se
    Det har alltid funkat när jag sökt.
    Haha ja hade jag haft kvar min skyddade identitet så hade jag definitivt inte funnits där alls.

    Jag finns där men sidan väljer vilket tilltalsnamn folk har genom att alla får sitt första namn som tilltalsnamn där inne. Men alla har inte sitt första namn som tilltalsnamn som tex jag därför hittade inte personen som skulle kolla mig där inne mig alls och anklagade mig för att ljuga. Jag skrattade mest åt det liksom.

    Men det fick iaf mig att anse att sidan inte är seriös hade den varit det så hade de som lägger in folk på sidan också vetat vilket tilltalsnamn folk använder.
Svar på tråden Blir hon lurad?