• johannaa9

    Fråga till er som gjort konisering (orolig)

    Hej

    Jag genomgick en konisering för lite över två veckor sedan. Detta gjordes på en mindre klinik eftersom väntetiderna på sjukhuset i stan hade långa väntetider. Ingreppet gick bra som jag förstod det förrutom att jag fick en kraftig urinvägsinfektion efteråt som jag nu behandlas för.

    Idag fick jag ett brev från sjukhusset där de enbart skrivit att de reserverat en tid för mig en dag i mitten av november (då det har gått ca 1,5 månad efter ingreppet). Vidare stod det att jag inte får ha mens under undersökningen. Alltså var där ingen beskrivning om varför jag ska vara där eller vad som ska göras. Som jag har förstått det ska jag inte träffa en läkare förens 6 månader efter ingreppet för uppföljning? Har någon varit med om liknande och vad handalde det om då? Är så orolig att det är något allvarligt som har hittats.. :(

  • Svar på tråden Fråga till er som gjort konisering (orolig)
  • ella84ella

    Hej,

    Ingen expert men har som uska assisterat under dessa ingrepp, och det låter som om de kan vara att de hittat något, tyvärr, eller behöva följa upp något, annars brukade vi bara 'släppa' patienten med att vi återkommer med svaret och tar ev efterbesök efter det. Men sen har många mottagningar väldigt olika rutiner också... Men mens brukar aldrig vara ett hinder under gyn-besök. Är bara uska som sagt, varit med på ca 20koniseringar (bland annat) under min korta tid på gyn.

  • johannaa9
    ella84ella skrev 2015-10-05 21:50:20 följande:

    Man kan alltid ringa o prata med dem om man är orolig :) lycka till!


    Tack för svar!! Jag ringde till sjukhuset idag och frågade var detta var och hon sa något om en inbokad koloskopi och jag sa att jag redan har gjort det på en annan mottagning så hon avbokade tiden! Dock blev jag lite fundersam nu i efterhand, för visst heter det konisering och inte koloskopi? Tror du jag behöver ringa tillbaka och fråga om vi syftade på samma sak? :/
  • Duckan

    Koloskopi är något annat så antingen har du blivit fel-kallad eller så vill de undersöka dina tarmar.

  • ella84ella

    Kolposkopi är en annan undersökning, för ändtarmen, men ibland görs det i utredningar kring gynekologiska problem också, för att utesluta/fastställa varifrån besvär kommer, 'magsmärta' kan ju bero på problem i det ena eller andra området, eller båda, kan ibland vara svårt att avgöra utan grundlig undersökning. (ex endomitrios kan ge tarmbesvär). Så, det beror ju på vilken typ utav vård du sökt senaste tiden? Har du sökt för magen också?

  • elin1989

    Koloskopi är för tarmarna, kolposkopi är en vaginal undersökning, är du säker på att det inte var kolposkopi hon sa?

    Kolposkopi innebär att de går in via vaginan med en kamera. Alla ord som slutar med -skopi är en undersökning med kamera. Kolposkopi genom vaginan, koloskopi genom tarmen, gastroskopi genom matstrupen, bronkoskopi genom luftröret etc. Så för att göra en konisering måste man göra en kolposkopi. Men en kolposkopi behöver inte innebära en konisering, det beror på vad de ser när de tittar in. Så undersökningen kan ju vara för att till exempel se om de fick bort allt de ville får bort. Om jag vore du skulle jag ringa och kolla igen, den tiden kanske inte alls borde avbokas!

  • Duckan

    elin1989 åter som att ts faktiskt kan ha hört/läst fel. Ring igen ts och fråga så du inte missar en viktig undersökning.

  • johannaa9

    Oj, här var det svar! Vad glad jag blir att ni tagit er tiden.

    Jag har läst och nu är jag ännu mer osäker på vad det egentligen var jag hörde där i telefonen.. Bäst jag ringer dit i morgon igen och hör en extra gång! Hoppas nu bara jag inte blir nervös över något på nytt igen.. :/

  • elin1989

    Koloskopi och kolposkopi görs dessutom inte på samma plats eller av samma person. Koloskopi är en större mer komplicerad procedur!

  • elin1989

    Förresten, koloskopi måste man för övrigt fasta och rena tarmen innan, de skulle inte bara kalla dig till en sån utan vidare information!

Svar på tråden Fråga till er som gjort konisering (orolig)