• Anonym (Spric­kfärdi­g!)
    Äldre 5 Oct 21:52
    1166 visningar
    7 svar
    7
    1166

    Kompromissar aldrig, förstår inte problemet...

    Hur får man en kvinna att börja kompromissa i hemmet? Att allt hennes, inte faktiskt står över allt hans?

    Cykeln i förrådet måste stå mitt i dörren, hon använder ju den.
    Kläderna över kanten ska hänga där, men hans städas bort.
    Hans saker städas bort under tiden han inte är hemma, då får han skylla sig själv, han var ju inte hemma....vad och var hon la sakerna, kommer hon inte ihåg.
    "Kan du flytta på dina kläder, dina saker, dina skor etc. etc." men hennes saker får ligga kvar så länge hon väljer.

    Till problemet: Hon förstår inte, varför man börjar bli sur och reagerar på detta kompromisslösa förhållandet.
    Det är som att säga som man, "varför gnäller ni om att ni har lägre lön, jag blir ju inte drabbad?!" Den är förståelsen, polletten, som liksom aldrig faller ner. Det finns alltid en förklaring eller en anledning som alltid rättfärdigar hennes beteende men det ska gudarna veta hur jobbig jag skulle vara om jag skulle göra desamma.
    Ord som sympati, empati emotionell empati är det jag eftersträvar. Det är inte sakerna i sig som är viktiga, mer det faktum att jag betyder lika mycket som hon fgör.
    Varför är det såhär? Är jag ensam? Överreagerar jag?

  • Svar på tråden Kompromissar aldrig, förstår inte problemet...
  • Anonym (Spric­kfärdi­g!) Trådstartaren
    Äldre 5 Oct 22:00
    #1

    Nu pratar jag ur MITT perspektiv men jag förstår om detta skulle vara tvärtom etc.

  • Anonym (Kj)
    Äldre 5 Oct 22:31
    #2

    Beror väl lite på, är det hon som har 100% ansvar för allt hemma så har hon ju rätt att bestämma det.

  • Äldre 5 Oct 22:44
    #3

    Vad säger hon när du förklarar problemet?

  • Äldre 5 Oct 22:48
    #4
    Anonym (Sprickfärdig!) skrev 2015-10-05 21:52:56 följande:

    Hur får man en kvinna att börja kompromissa i hemmet? 


    prata med henne? 

    eller så gör du det mer drastiskt och slutar ta hand om hennes saker där hemma, ta bara hand om ditt eget - plocka undan dina saker, tvätta din tvätt etc. 
  • Äldre 5 Oct 22:59
    #5

    Vad jag känner igen det där. Jag har dock inget råd då jag själv aldrig fick ordning på det. Det på något sätt som jag var en inkräktare i vårt hem. Mina kläder eller whatever skulle alltid plockas bort, medan hade kläder i soffan, på matbordet, halva sovrumsgolvet. Men hon såg aldrig det. Jag fick inte ens ta av mig kläderna vid sängen. De skulle antingen läggas i tvättkorgen eller hängas upp.

  • Anonym (Spric­kfärdi­g!) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 22:01
    #6
    Anonym (Kj) skrev 2015-10-05 22:31:07 följande:

    Beror väl lite på, är det hon som har 100% ansvar för allt hemma så har hon ju rätt att bestämma det.


    Det gör hon inte, och det är inte riktigt så jag menar utan mer att allt mitt går alltid i andra hand. Är det mitt, ska det bort, är det hennes, finns alltid en anledning till att det är där.
    Monkii skrev 2015-10-05 22:44:19 följande:

    Vad säger hon när du förklarar problemet?


    Hon hittar på nån anledning. Det är dekoration, jag använder det dagligen, men vi skulle äta och det låg på bordet i vägen. Hon kan städa bort saker och sedan säga att jag inte tog hand om det, men hon städar bort det, när jag inte är hemma. Det är väl rätt logiskt att jag inte kan ta hand om något, om jag inte är hemma just då.
    Dixie skrev 2015-10-05 22:48:11 följande:
    prata med henne? 

    eller så gör du det mer drastiskt och slutar ta hand om hennes saker där hemma, ta bara hand om ditt eget - plocka undan dina saker, tvätta din tvätt etc. 
    Hehe tro mig, det har varit på tapeten 10000 ggr, hon fattar inte problemet för det är inget problem för henne. Näh, det är det inte, eftersom jag inte behandlar hennes saker som skit som ska städas bort.
    Smarthuvud skrev 2015-10-05 22:59:15 följande:

    Vad jag känner igen det där. Jag har dock inget råd då jag själv aldrig fick ordning på det. Det på något sätt som jag var en inkräktare i vårt hem. Mina kläder eller whatever skulle alltid plockas bort, medan hade kläder i soffan, på matbordet, halva sovrumsgolvet. Men hon såg aldrig det. Jag fick inte ens ta av mig kläderna vid sängen. De skulle antingen läggas i tvättkorgen eller hängas upp.


    Precis! Bort med din skit! Mina saker har en anledning till att de är där.



  • Anonym (Kj)
    Äldre 9 Oct 08:21
    #7

    Låter som att hon kör med dig. Parterapi? Eller bara acceptera att hon är så där o lämna, om det inte finns tillräckligt mycket annat gott med henne som uppväger detta.

Svar på tråden Kompromissar aldrig, förstår inte problemet...