• Anonym (torris)

    Hur torr luft får det vara i en lägenhet?

    Nu när kylan börjat tåga in mer och mer märker vi hur lägenheten blir torrare och torrare. Blommorna som vattnas blir torra på nolltid. Blir snabbt torr i ögonen och känner oss liksom konstiga i kroppen. Enda fördelen är väl att tvätten torkar fort men tvivlar på att det är så hälsosamt att bo i det här. Har barn som får växa upp i denna ökenluft.

    Så frågar mig, hur torrt får det vara i en lägenhet egentligen? På somrarna är det ganska torrt men vintrarna blir förskräckliga.

    Ringde hyresvärden så sent som för några veckor sedan och frågade om det går att "åtgärda" men det är tydligen bara att leva med, ev ställa in en luftfuktare.

    Kan man inte kräva att hyresvärden bekostar en sådan? Var ska man vända sig? Miljökontoret?

    Vi har börjat titta efter annat boende men det är bostadsbrist till fördärvelse här så är inte bara att flytta hur som helst, annars hade ju kakan redan varit klar så att säga.

  • Svar på tråden Hur torr luft får det vara i en lägenhet?
  • viktorjohan

    Hyresvärden kan väl knappast göra nåt åt den relativa luftfuktigheten. Det krävs avancerade klimatanläggningar om det ska gå att reglera via husets ventilationssystem. Skaffa en enkel luftfuktare i stället.

  • Giovanna

    Mig veterligen har hyresvärden ingen som helst skyldighet att hålla en viss luftfuktighet i lägenheten. Köp en luftfuktare. Du kommer långt även med en vanlig billigare modell. En snabblösning är att hänga blöta handdukar på elementen, det blir åtminstone krukväxterna glada för.

  • Anonym (torris)

    Då lär det vara varma element antar jag?

    Elementen här är iskalla. De drar väl ut på det så långt det går med uppvärmningen... fjärrvärmeskit

  • Aniiee

    Bara att ställa ut vattenglas här och var. Mycket mer kan nog tyvärr varken du eller hyresvärden göra.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Anonym (torris) skrev 2015-10-06 21:42:25 följande:

    Då lär det vara varma element antar jag?

    Elementen här är iskalla. De drar väl ut på det så långt det går med uppvärmningen... fjärrvärmeskit


    Nej, elementen behöver/ska inte vara varma. Poängen är att luften ska ta upp vattnet i handdukar/glas/bunkar/whatever, inte att handdukarna ska torka....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (,)
    Aniiee skrev 2015-10-06 21:50:33 följande:
    Nej, elementen behöver/ska inte vara varma. Poängen är att luften ska ta upp vattnet i handdukar/glas/bunkar/whatever, inte att handdukarna ska torka....
    Nu har du nog lite otur när du tänker.. 

    Hur tar luft upp vatten? Jo genom att vattnet i handdukarna går från flytande till ånga. 
    Vad krävs för att ngt ska förångas? Jo just det, värme. 
  • Aniiee
    Anonym (,) skrev 2015-10-07 00:23:20 följande:
    Nu har du nog lite otur när du tänker.. 

    Hur tar luft upp vatten? Jo genom att vattnet i handdukarna går från flytande till ånga. 
    Vad krävs för att ngt ska förångas? Jo just det, värme. 
    Det räcker med värmen inomhus. Eller har du 0-gradigt inne? =P

    Som astmatiker vet jag av erfarenhet att om det blir jobbigt torrt inne så hjälper det upp en del bara av att hålla en fuktat näsduk över munnen och näsan en stund, ställa fram vattenglas och hänga blöta handdukar på dörrar eller element. Det är inte meningen att det ska bli fuktbastu.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (,)
    Aniiee skrev 2015-10-07 00:30:20 följande:
    Det räcker med värmen inomhus. Eller har du 0-gradigt inne? =P

    Som astmatiker vet jag av erfarenhet att om det blir jobbigt torrt inne så hjälper det upp en del bara av att hålla en fuktat näsduk över munnen och näsan en stund, ställa fram vattenglas och hänga blöta handdukar på dörrar eller element. Det är inte meningen att det ska bli fuktbastu.....
    Vad tar det för ett glas med vatten att dunsta, 1 vecka? 

    Med tanke på att luften i en bostad ska bytas ut helt varannan timme så kan du ju själv gissa på hur mkt det påverkar att ha ett glas vatten stående. Absolut ingenting. 

    Vill man få upp RH någorlunda snabbt så är det på varma element man hänger blöta handdukar. Finns även lerkrus etc som man kan hänga på element. 
  • Anonym (torris)

    Våra kläder torkar på en halv dag, och det är utan element eller värme.. Ska jag ha handdukar på elementet lär jag få byta dem varannan timme...

  • Anonym (,)
    Anonym (torris) skrev 2015-10-07 16:13:57 följande:

    Våra kläder torkar på en halv dag, och det är utan element eller värme.. Ska jag ha handdukar på elementet lär jag få byta dem varannan timme...


    Ja, det är ju det som är poängen om man vill få upp luftfuktigheten. 
  • MsFry

    Att hänga handdukar på elementen är en bra ide så länge man inte har element som inte får täckas över (det ska stå på) för då blir det en brandfara.

    Köp en luftfuktare istället, de kostar inte jättemycket och täcker hyfsat stora ytor.

  • Giovanna
    Anonym (torris) skrev 2015-10-07 16:13:57 följande:

    Våra kläder torkar på en halv dag, och det är utan element eller värme.. Ska jag ha handdukar på elementet lär jag få byta dem varannan timme...


    Byta behöver du förstås inte göra, blöta dem räcker ju. Även en luftfuktare får du lov att fylla på vatten om än mer sällan. Eftersom detta inte är något tillfälligt problem för er skulle jag satsa på en eller flera luftfuktare om jag var du. Du kan hitta en ny tystgående med kall ånga för runt 600-700 kr.
  • Giovanna
    MsFry skrev 2015-10-07 17:16:40 följande:

    Att hänga handdukar på elementen är en bra ide så länge man inte har element som inte får täckas över (det ska stå på) för då blir det en brandfara.

    Köp en luftfuktare istället, de kostar inte jättemycket och täcker hyfsat stora ytor.


    Att täcka över element mer än rent tillfälligt är i och för sig aldrig en bra grej sett ur ett energismart perspektiv, oavsett typ av element. Eftersom detta är ett mer permanent problem för TS bör hen investera i en luftfuktare. Jag sitter och screenar efter en själv nu, vore skönt att slippa nästäppan... :)
  • Anonym (torris)

    Har tänkt investera i en luftfuktare länge men vi har sånt där hårt och jävligt vatten så funderar på hur den mår efter några månader med kalkvatten...

  • Giovanna
    Anonym (torris) skrev 2015-10-07 18:11:02 följande:

    Har tänkt investera i en luftfuktare länge men vi har sånt där hårt och jävligt vatten så funderar på hur den mår efter några månader med kalkvatten...


    Aha, jag förstår. Jag tänker att det borde gå att använda citronsyra eller avkalkningsmedel för kaffebryggare? :/

Svar på tråden Hur torr luft får det vara i en lägenhet?