• Anonym (Känslig för mjölkprotein)

    Kan man bli allvarligt sjuk om man ignorerar sin allergi?

    Jag är själv känslig för mjölkprotein varför jag måste vara extra sparsam med grädde, såser och mjölk i flytande form om jag inte vill må väldigt illa hela dagen och få en massa gaser.
    Men mår inte lika illa av allt, kan t ex äta mjölkchoklad med nötter och sånt eller chips utan att  reagera speciellt starkt. Speciellt mörk choklad tål jag av någon konstig anledning bättre.
    Jag misstänker att en släkting också har mjölkprotein allergi eller är känslig för mjölkprotein men hon säger att hon inte ens vill ta reda på det då hon inte vet vad hon skulle göra med den informationen. Det är nämligen inte billigt att köpa eller laga mat utan mjölkprotein om man inte är höginkomsttagare. Vilket min familj inte är.
    Vad jag undrar är, kan man bli allvarligt sjuk om man äter mat man är allergisk emot just på grund av att det är billigare och man inte har råd med andra alternativ? kan man t ex få cancer i tjocktarmen eller något liknande?
    Någon som vet?
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Kan man bli allvarligt sjuk om man ignorerar sin allergi?
  • Fia 28

    Orsaken till varför du inte reagerar på mörk choklad är för att det oftast inte finns mjölk i den. 

    Man får knappast cancer av att strunta i mjölkallergin. Däremot så går man ju runt och är konstant dålig i magen o man äter sånt man reagerar på. 

  • Anonym (läkarinfo)

    Cancer får du inte. Men du kanske kan förstöra dina tarmar. Tycker nog du skall skaffa information hos läkare.

  • sextiotalist
    Anonym (läkarinfo) skrev 2015-10-06 12:53:28 följande:

    Cancer får du inte. Men du kanske kan förstöra dina tarmar. Tycker nog du skall skaffa information hos läkare.


    Du blandar nog ihop det med glutenintollerans
  • Anonym (Känslig för mjölkprotein)

    En läkare till mig här i våran förort sa att mjölkprotein allergi kan försvinna och att man kan bli tåligare mot mjölk med tiden om man äter mjölkprodukter.
    Men vet inte om det är sant för jag misstänker att jag haft mjölkprotein allergi sedan jag var 10-11 år då jag alltid blev gasig i magen av mjölkchoklad fick överkänslighet mot mjölkprotein bekräftat först nu i en ålder av 31 år tidigare i år.

  • Anonym (läkarinfo)
    sextiotalist skrev 2015-10-06 13:07:52 följande:
    Du blandar nog ihop det med glutenintollerans
    Ah... kanske jag gör :)
  • sextiotalist

    Det går inte svara sådär rakt av. En del allergier (eller överkänslighet) kommer alltid att förblir lindriga, en del växer bort, och vissa kan plötsligt ge en rejäl allergireaktion och man kan få allergichock.

    Jag skulle nog tippa på att du är laktosintollerant, utifrån det du beskriver och dina symptom. Det är inte alls farligt, utan den enda konsekvensen är att din mage protesterar.
    Som Fia28 påpekar, så innehåller mörk choklad mycket lite, om ens något (beroende vilken sort man köper) mjölk.

    Många blandar ihop intolerans och allergi, det är helt olika saker. Allergi, då reagerar kroppens immunförsvar, intolerans, då saknar kroppen förmåga (eller har liten förmåga) att ta hand om födoämnet.
    Glutenintolerans är en intolerans som kan ge allvarliga konsekvenser, eftersom tarmluddet förstörs och därmed förmågan för tarmen att ta upp näringen. Mjölkintolerans innebär att kroppen saknar (eller ha liten mängd) laktas, som gör att kroppen inte kan spjälka mjölksockret laktos. Det ger inga skador på tarmvävnaden (sedan kan ständiga diarréer i förlängningen ge skador på tarmarna om man har otur)

  • Anonym (Känslig för mjölkprotein)

    Jag mår illa av laktosfria produkter också. Läkarna har konstaterat att det är överkänslighet mot mjölkprotein, när det gäller min släkting vet jag dock inte men hon brukar reagera som jag efter att fått i sig glass o mjölk. Hursomhelst så vill hon inte ens ta reda på om hon är allergiker då det är dyrt och hon inte direkt kan skippa allt mjölk i alla fall pga ekonomin..
    Jag menar en alpro yoghurt är under en liter och kan kosta 25 kronor eller mer. Jämför det med Kefir som kanske kostar 15 kronor, det gör skillnad.
    Hur gör andra fattiga mjölkprotein allergiker för att få i sig alla näringsämnen?
    Ville bara veta om det är farligt i längden att inte bry sig om sin allergi då den inte ger jättestora problem utan bara gaser och avföring som stinker död råtta.

  • Fia 28
    Anonym (Känslig för mjölkprotein) skrev 2015-10-06 13:55:18 följande:

    Jag mår illa av laktosfria produkter också. Läkarna har konstaterat att det är överkänslighet mot mjölkprotein, när det gäller min släkting vet jag dock inte men hon brukar reagera som jag efter att fått i sig glass o mjölk. Hursomhelst så vill hon inte ens ta reda på om hon är allergiker då det är dyrt och hon inte direkt kan skippa allt mjölk i alla fall pga ekonomin..
    Jag menar en alpro yoghurt är under en liter och kan kosta 25 kronor eller mer. Jämför det med Kefir som kanske kostar 15 kronor, det gör skillnad.
    Hur gör andra fattiga mjölkprotein allergiker för att få i sig alla näringsämnen?
    Ville bara veta om det är farligt i längden att inte bry sig om sin allergi då den inte ger jättestora problem utan bara gaser och avföring som stinker död råtta.


    Man måste inte äta jogurt överhuvudtaget, du kan äta annat istället.
  • sextiotalist
    Anonym (Känslig för mjölkprotein) skrev 2015-10-06 13:55:18 följande:

    Jag mår illa av laktosfria produkter också. Läkarna har konstaterat att det är överkänslighet mot mjölkprotein, när det gäller min släkting vet jag dock inte men hon brukar reagera som jag efter att fått i sig glass o mjölk. Hursomhelst så vill hon inte ens ta reda på om hon är allergiker då det är dyrt och hon inte direkt kan skippa allt mjölk i alla fall pga ekonomin..
    Jag menar en alpro yoghurt är under en liter och kan kosta 25 kronor eller mer. Jämför det med Kefir som kanske kostar 15 kronor, det gör skillnad.
    Hur gör andra fattiga mjölkprotein allergiker för att få i sig alla näringsämnen?
    Ville bara veta om det är farligt i längden att inte bry sig om sin allergi då den inte ger jättestora problem utan bara gaser och avföring som stinker död råtta.


    Det är nog vanligare med laktosintolerans bland vuxna än mjölkproteinallergi. Men tipsa din släkting om att det finns laktas att köpa på apoteket och hon kan testa det, mår hon OK efteråt, så är det med all sannolikhet laktosintolerans
  • Anonym (Känslig för mjölkprotein)
    Fia 28 skrev 2015-10-06 13:59:08 följande:
    Man måste inte äta jogurt överhuvudtaget, du kan äta annat istället.
    Vad ska man äta med flingor då? havremjölk är inte gott med flingor kan jag lova.
Svar på tråden Kan man bli allvarligt sjuk om man ignorerar sin allergi?