• Anonym (Brumbrum)

    Ta automatkörkort?

    Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

    Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

    Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

    Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

    Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

    Så till frågan:

    Någon som tagit automat och ångrat sig?

    Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

  • Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (Olle)

    Du kan glömma vissa sorts jobb då tex där dom bara har fordon med manuell låda. Du kommer ångra dig, varför kan du inte ta med manuell låda? Det är väl bara att lära sig?

  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 13:19:09 följande:

    Du kan glömma vissa sorts jobb då tex där dom bara har fordon med manuell låda. Du kommer ångra dig, varför kan du inte ta med manuell låda? Det är väl bara att lära sig?


    Jag har inget yrke där jag skulle bli nekad arbete pga körkort
  • Anonym (Dyrare bil)

    Något att tänka på är att en automatväxlad bil i snitt brukar kosta ca 20000 kr mer i inköp, oavsett om den är ny eller begagnad. Så om främsta anledningen till att ta körkort endast för automatväxlad bil är att du tänker att det blir så dyrt med många lektioner, kanske det är läge att tänka om. Du kan ta rätt många extra lektioner innan du är uppe i 20000 kr

  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (Dyrare bil) skrev 2015-10-06 13:34:36 följande:

    Något att tänka på är att en automatväxlad bil i snitt brukar kosta ca 20000 kr mer i inköp, oavsett om den är ny eller begagnad. Så om främsta anledningen till att ta körkort endast för automatväxlad bil är att du tänker att det blir så dyrt med många lektioner, kanske det är läge att tänka om. Du kan ta rätt många extra lektioner innan du är uppe i 20000 kr


    Fast de jag kollat på blocket har inte legat på några extrema priser jämfört med manuella..
  • Anonym (P)

    Du kan ju alltid ta automat nu och om du märker att du av någon anledning blir så begränsad att det inte fungerar så kan du ju ta några extra körlektioner och komplettera med en manuell uppkörning.

  • Gladskit

    Jag övningskörde mycket med automat för att få lite känsla för själva bilen, parkera, väghållning och såna saker. Men sen från det att jag började på körskolan och började köra lektioner så var det bara manuell växel.
    Av två anledningar;

    Det var en utmaning att få ihop allt. Kunde mina kompisar köra bil så kunde baske mig jag också lära mig det.

    Men främst för att jag inte ville riskera att hamna i en akut situation där den enda bil som fanns var en manuellt växlad bil och sen hade jag varken kunskapen att köra den eller körkort som tillät mig att köra den.

    Så resonerade jag, och jag har inte ångrat mig!
    Så svårt var det inte

  • Anonym (P)
    Gladskit skrev 2015-10-06 13:39:00 följande:
    Men främst för att jag inte ville riskera att hamna i en akut situation där den enda bil som fanns var en manuellt växlad bil och sen hade jag varken kunskapen att köra den eller körkort som tillät mig att köra den.

    Så resonerade jag, och jag har inte ångrat mig!
    Så svårt var det inte smile1.gif
    Sådär har jag tänkt, och det har resulterat i att jag aldrig riktigt tagit tag i det (för jag ska ju göra det rejält från början)..så nu sitter jag här, 30 år, utan körkort och har inte ens någon % chans att jag kan köra bilen vid en nödsituation.
  • Gladskit
    Anonym (P) skrev 2015-10-06 13:42:04 följande:
    Sådär har jag tänkt, och det har resulterat i att jag aldrig riktigt tagit tag i det (för jag ska ju göra det rejält från början)..så nu sitter jag här, 30 år, utan körkort och har inte ens någon % chans att jag kan köra bilen vid en nödsituation.
    Men neeej, det är aldrig för sent!
    Jag var relativt sen jag med, jag var 25 när jag tog det.
    Du kan fixa det, det är jag helt säker på!
  • Anonym (P)
    Gladskit skrev 2015-10-06 13:44:31 följande:
    Men neeej, det är aldrig för sent!
    Jag var relativt sen jag med, jag var 25 när jag tog det.
    Du kan fixa det, det är jag helt säker på!
    Nja. Nu har jag för mycket annat i livet och jag känner väl att om jag har klarat mig i 30 år så klarar jag mig nog utan. Men jag ångrar att jag inte tog automat ändå när jag var yngre för ibland hade det ju varit smidigt.
Svar på tråden Ta automatkörkort?