• Anonym (Preggo)

    Fler som önskar planerat snitt?

    Hej!

    Väntar mitt första barn i mars 2016 och går just nu på aurorasamtal för att få beviljat ett planerat snitt. För mig handlar det inte om tidigare dåliga erfarenheter, övergrepp eller egentligen rädsla överhuvudtaget. Det handlar om en stark känsla av att ett planerat snitt vore det bästa alternativet för mig och mitt barn.
    Fler som hoppas på snitt den närmaste tiden?

  • Svar på tråden Fler som önskar planerat snitt?
  • Anonym (Vad krävs?)

    Hej! Väntar 3:e barnet i maj 2016 (om allt vill sig väl). Har sedan tidigare 2 barn som jag fött vaginalt. Men efter andra barnet så har jag fått en sjukdom i underlivet som gör att jag väldigt lätt får sår och sprickor. Efter ett samlag kan jag få sprickor. Nu är jag livrädd för att föda vaginalt igen för att bli totalt förstörd där nere. Men då undrar jag vad som krävs för att få göra ett planerat snitt? 

  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Vad krävs?) skrev 2015-10-06 15:33:49 följande:

    Hej! Väntar 3:e barnet i maj 2016 (om allt vill sig väl). Har sedan tidigare 2 barn som jag fött vaginalt. Men efter andra barnet så har jag fått en sjukdom i underlivet som gör att jag väldigt lätt får sår och sprickor. Efter ett samlag kan jag få sprickor. Nu är jag livrädd för att föda vaginalt igen för att bli totalt förstörd där nere. Men då undrar jag vad som krävs för att få göra ett planerat snitt? 


    Hej! Oj, vilken tråkig historia. Att undvika sådant är såklart en fördel med att föda med kejsarsnitt.
    Nu bor jag i och för sig i Finland, men jag tror det fungerar ganska likadant i Sverige också. Jag sa till min bm redan på inskrivningen att jag vill ha ett planerat snitt och hon gav mig då namn och telefonnummer till den jag kunde kontakta för att få samtal kring detta. Jag har nu varit två ggr på samtal och ska åtminstone en gång till + sedan till förlossningsavdelningen på samtal. Ett himla spring och tjat är det, men jag är beslutsam! Jag tror dock att det i ditt fall kommer att gå lättare eftersom du har en medicinsk orsak till att önska snitt, då brukar det inte alls vara lika svårt!
  • Anonym (me)

    jag önskar också planerat snitt, berättade det för min barnmorska under första inskrivningssamtalet, hon försökte däremot på en gång argumentera för vaginal förlossning. Jag är dock rätt påläst och arbetar själv som sjuksköterska. När jag studerade gjorde jag praktik på en avd med efterkomplikationer, dvs diverse sfinkterrupturer mm. Från den dagen bestämde jag mig för att jag ville ha snitt när jag väl skulle ha barn! är 7 år sedan nu och jag står fortfarandre står fast vid mitt beslut, nu gäller det bara att övertala sjukvården om det också!! gissar att jag också kommer få gå till aurora på samtal.... suck!! BF 22/4.

  • MissHelene
    Anonym (Preggo) skrev 2015-10-06 14:31:29 följande:

    Hej!

    Väntar mitt första barn i mars 2016 och går just nu på aurorasamtal för att få beviljat ett planerat snitt. För mig handlar det inte om tidigare dåliga erfarenheter, övergrepp eller egentligen rädsla överhuvudtaget. Det handlar om en stark känsla av att ett planerat snitt vore det bästa alternativet för mig och mitt barn.
    Fler som hoppas på snitt den närmaste tiden?


    Samma här! Har bf 21/1 och tänker stånga mig blodig för att då kejsaranitt. Jag har precis som du inga dåliga erfarenheter men är 100% säker på att Snitt skulle vara det bästa för mig och bäbis.
  • Anonym (Föd normalt)

    Ett snitt är aldrig bättre för barnet om inga komplikationer uppstått.
    Ni som hävdar att det är för er själv OCH BARNET ljuger och är ena riktiga egoister.
    Dessutom belastar ni både vården och ekonomin helt i onödan.

    Av era inlägg ser jag bara en som borde beviljas.

  • Anonym (Vb)

    Bor i Västerbotten. När jag tig upp saken med min bm (andra barnet) så sa hon att "här tvingar vi ingen". Tror det är väldigt olika beroende på var man bor! Fick träffa aurora en gång och sedan läkaren som skulle godkänna.

  • Anonym (Vad krävs?)

    Jag bor också i Västerbotten. Ska på inskrivning om 2 veckor, får se vad bm säger...

  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Föd normalt) skrev 2015-10-07 12:07:04 följande:

    Ett snitt är aldrig bättre för barnet om inga komplikationer uppstått.
    Ni som hävdar att det är för er själv OCH BARNET ljuger och är ena riktiga egoister.
    Dessutom belastar ni både vården och ekonomin helt i onödan.

    Av era inlägg ser jag bara en som borde beviljas.


    Vad i rubriken eller trådstarten var det som fick dig att komma in hit och skriva? Tråden är avsedd för kvinnor som önskar ett planerat snitt. Moraltanter som dig träffar vi gott om ändå, så du får gärna söka dig vidare någon annanstans.
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (me) skrev 2015-10-07 11:53:20 följande:

    jag önskar också planerat snitt, berättade det för min barnmorska under första inskrivningssamtalet, hon försökte däremot på en gång argumentera för vaginal förlossning. Jag är dock rätt påläst och arbetar själv som sjuksköterska. När jag studerade gjorde jag praktik på en avd med efterkomplikationer, dvs diverse sfinkterrupturer mm. Från den dagen bestämde jag mig för att jag ville ha snitt när jag väl skulle ha barn! är 7 år sedan nu och jag står fortfarandre står fast vid mitt beslut, nu gäller det bara att övertala sjukvården om det också!! gissar att jag också kommer få gå till aurora på samtal.... suck!! BF 22/4.


    Precis, jag har också läst på väldigt mycket och har haft mycket statistik att luta mig tillbaka på nu, vilket känns bra. Av den forskning jag har läst anser jag helt ärligt att de förhöjda risker som finns med kejsarsnitt är så små (ofta handlar det om mindre än en procent större risk än vid VF) att jag hellre tar de riskerna än att jag spricker hela vägen, aldrig mer kan ha ett fungerande sexliv eller - ve och fasa- att bebisen får syrebrist under förlossningen och dör av det.
    MissHelene skrev 2015-10-07 11:57:26 följande:
    Samma här! Har bf 21/1 och tänker stånga mig blodig för att då kejsaranitt. Jag har precis som du inga dåliga erfarenheter men är 100% säker på att Snitt skulle vara det bästa för mig och bäbis.
    Skönt att se att det finns fler i samma sits. Den bm jag går på samtal hos kan inte för sitt liv förstå att jag inte känner någon dragning alls till att föda fram ett barn, hon fick mig verkligen att känna mig som att det är något fel på mig. Men det är min graviditet, min kropp och mitt barn. Ingen annan kan avgöra vad som är bäst för just mig. Samtalen är jobbiga och man får tuffa till sig ordentligt, men jag ger mig inte!

  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Preggo) skrev 2015-10-07 12:39:04 följande:

    Vad i rubriken eller trådstarten var det som fick dig att komma in hit och skriva? Tråden är avsedd för kvinnor som önskar ett planerat snitt. Moraltanter som dig träffar vi gott om ändå, så du får gärna söka dig vidare någon annanstans.


    Det är alltid samma sak i de här trådarna. Ett gäng som sitter och hetsar upp varandra kring hur dålig vården är, hur rätt de har, att samhällets resurser naturligtvis ska gå till dem och deras rädsla i första hand. Det går inte att prata med dem, de tar inte till sig information om den inte stämmer med det de redan tycker. Finns inte någon grupp på fl som tycker så synd om sig själva.
Svar på tråden Fler som önskar planerat snitt?