• Anonym (hypokondrikern)

    Inbillning eller vad är dessa domningar?

    Börjar på allvar undra vad det är för konstiga symptom jag dras med för tillfället. Började under min graviditet med att jag blev stel i båda fötterna när jag gick upp på natten. Tänkte att detta nog går över när graviditeten är över och att det säkert beror på att jag var så tung. Detta har inte gått över än och det är fyra månader sedan ungefär detta startade. Efter vila så är jag jättestel och stapplar fram och efter 20-30 steg går det över. Är likadant när jag suttit i soffan en stund och ska resa mig. Jättestel. Har ändå börjat träna efter graviditeten med promenader och några pass då och då på friskis. Ingen skillnad.

    Nu vet jag inte hur länge sedan nästa symtom dök upp men för några veckor sedan märkte jag att jag det började domna vänsterbenet. Känner mig trött i ryggen och har muskelvärk där efter allt bärande på lillan...vad jag tror iaf att det beror på. Senaste veckorna har doningarna blivit värre och det liksom isar från höft/rumpa och ner i vaden. Värst är det i vaden. Där när jag tar på vaden känns det som tandläkarbedövning som håller på att gå ur kroppen. Isar, sticker på ett märkligt sätt. Detta känner jag hela tiden sedan en vecka tillbaka och det känns en märklig känsla när byxorna ligger emot. 

    Fick nog och bokade en tid på vårdcentralen men läkaren nämnde nåt om ischias. Har inte alls ont som ischias..har haft det innan men läkaren tyckte ändå jag skulle börja på sjukgymnastik en månad först innan han ville remittera mig vidare. Ska på första besöket nu i veckan...men jag undrar vad han kan göra åt detta?!

    Börjar allvarligt bli orolig när ytterligare symtom började uppkomma idag att det liksom bränner/hettar i vaden under några sekunder för att sedan övergå till det vanliga domnande pirrande känslan. Detta är alltså nåt som är konstant. Inte lite domningar då och då utan det är liksom där hela tiden. Sätter jag ner foten så pirrar det i vaden och domnar. Så himla läskigt.

    Vad sjutton kan detta vara?! har ens stelheten i fötterna nåt med domningarna att göra..?

    Någon som varit med om liknande som kan ge nån vettig förklaring? Google gillar jag inte som kommer med förslag om MS och andra hemskheter som jag verkligen inte vill ta åt mig..Borde väl finnas någon enklare förklaring hoppas jag. 

    Oj vilket långt inlägg...

  • Svar på tråden Inbillning eller vad är dessa domningar?
  • Anonym (Maja)

    Känner igen mig! På morgonen eller när jag går upp på natten är fötterna jättestela, och jag stapplar fram till toan. Går ju över ganska snabbt, men ändå lite obehagligt. Kan känna likadant om jag har suttit en stund och reser mig. Känns som om jag går på kuddar ibland. Har även värk i händerna på morgnar och ibland kvällar. Hade de här symptomen efter förra graviditeten också (drygt två år sedan) och min minste är nu 4 månader. Förra gången började det kännas bättre efter ca 1 år! Jag gick till Vc en gång, fick handledsskydd av en sjukgymnast och övningar jag skulle göra.

    Efter förra graviditeten hade jag också några gånger då det domnade bak på benet, neråt vaden. Kändes först som om jag spillde vatten på mig, sen pirrade det lite för att sen försvinna.

    Jag googlade lite förra gången och hittade något som hette amningsreumatism. Den här gången bryr jag mig inte så mycket om det, hoppas bara det försvinner som förra gången.

    Blir det värre måste du ju söka igen, annars hoppas jag att dina besvär också försvinner så småningom. Lycka till!

  • Anonym (hypokondrikern)
    Anonym (Maja) skrev 2015-10-06 22:09:50 följande:

    Känner igen mig! På morgonen eller när jag går upp på natten är fötterna jättestela, och jag stapplar fram till toan. Går ju över ganska snabbt, men ändå lite obehagligt. Kan känna likadant om jag har suttit en stund och reser mig. Känns som om jag går på kuddar ibland. Har även värk i händerna på morgnar och ibland kvällar. Hade de här symptomen efter förra graviditeten också (drygt två år sedan) och min minste är nu 4 månader. Förra gången började det kännas bättre efter ca 1 år! Jag gick till Vc en gång, fick handledsskydd av en sjukgymnast och övningar jag skulle göra.

    Efter förra graviditeten hade jag också några gånger då det domnade bak på benet, neråt vaden. Kändes först som om jag spillde vatten på mig, sen pirrade det lite för att sen försvinna.

    Jag googlade lite förra gången och hittade något som hette amningsreumatism. Den här gången bryr jag mig inte så mycket om det, hoppas bara det försvinner som förra gången.

    Blir det värre måste du ju söka igen, annars hoppas jag att dina besvär också försvinner så småningom. Lycka till!


    Tusen tack för ditt svar! Låter ju rätt likt det jag har då...Förutom att domningarna är konstanta. Ska bli intressant att höra vad sjukgymnasten tror i veckan när jag träffar honom. Så det kan bero på amningen då alltså denna stelhet...Vill ju inte sluta amma bara för det men det känns ju bra att iaf veta vad det kan bero på.
  • Anonym (Maja)

    Uppdatera gärna vad sjukgymnasten säger! Den jag träffade hade inga direkta svar, hon tyckte det liknade karpaltunnelsyndrom, men när man läser om det håller jag inte med. Kan tillägga att övningarna inte hjälpte nämnvärt.

  • Anonym (hypokondrikern)
    Arbetsmyran76 skrev 2015-10-07 12:48:36 följande:

    Låter som ischias


    kan man ha det utan smärta?
  • Anonym (hypokondrikern)

    Menar bara att ichiassmärtor har varit så tydliga för mig innan...just den där strålande smärtan i skinkan och neråt låret..Nu känner jag inte det. Men det kanske kan visa sig som domningar med?

  • cosinus
    Anonym (hypokondrikern) skrev 2015-10-07 14:54:24 följande:

    Menar bara att ichiassmärtor har varit så tydliga för mig innan...just den där strålande smärtan i skinkan och neråt låret..Nu känner jag inte det. Men det kanske kan visa sig som domningar med?


    Jag har ett diskbråck och för mig har det stora problemet varit domningar och muskelsvaghet inte ont.

    När jag springer så känns det ibland som det brinner i vänster fot, jag har även sämre känsel i benet, mest under knät.

    Utöver det har jag huddomningar i rumpan/ljumskarna.

    Kan även få klassiskt smärta som domnar från rumpan och neråt men det är mer sällan. Nu har jag haft mitt diskbråck i flera år så det börjar sakta bli bättre. Men jag tror din läkare är på rätt spår.

    Fötterna kanske hänger ihop med mycket vätska i kroppen ff? Då får jag precis som du beskriver.
  • Anonym (hypokondrikern)
    cosinus skrev 2015-10-07 18:25:26 följande:
    Jag har ett diskbråck och för mig har det stora problemet varit domningar och muskelsvaghet inte ont.

    När jag springer så känns det ibland som det brinner i vänster fot, jag har även sämre känsel i benet, mest under knät.

    Utöver det har jag huddomningar i rumpan/ljumskarna.

    Kan även få klassiskt smärta som domnar från rumpan och neråt men det är mer sällan. Nu har jag haft mitt diskbråck i flera år så det börjar sakta bli bättre. Men jag tror din läkare är på rätt spår.

    Fötterna kanske hänger ihop med mycket vätska i kroppen ff? Då får jag precis som du beskriver.
    Tack så mycket för ditt svar! Ska bli intressant att se imorgon vad sjukgymnasten säger...just nu håller jag på att bli tokig. Känns konstant läskigt, avdomnat, "kallt" liksom i hela vänstra sidan från rumpan och ner. Igår när jag var och handlade kändes det nästan som att jag skulle ramla ihop när som helst för det kändes så känslolöst liksom. Har ändå full muskelstyrka för det kollade läkaren så det är inte det utan mer en känsla. Väldigt läskigt. Inatt har jag även känt mig väldigt stel i hela kroppen. Gör ont i skuldrorna, ryggen varje gång jag vänt mig om. När jag skulle upp och byta blöja på lillan inatt stapplade jag fram som en 90 årig tant.

    Så märkligt allt detta...

    Har du fått några bra övningar att göra för ditt diskbråck eller vad gör man för att lindra det?
  • cosinus
    Anonym (hypokondrikern) skrev 2015-10-08 09:18:26 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Ska bli intressant att se imorgon vad sjukgymnasten säger...just nu håller jag på att bli tokig. Känns konstant läskigt, avdomnat, "kallt" liksom i hela vänstra sidan från rumpan och ner. Igår när jag var och handlade kändes det nästan som att jag skulle ramla ihop när som helst för det kändes så känslolöst liksom. Har ändå full muskelstyrka för det kollade läkaren så det är inte det utan mer en känsla. Väldigt läskigt. Inatt har jag även känt mig väldigt stel i hela kroppen. Gör ont i skuldrorna, ryggen varje gång jag vänt mig om. När jag skulle upp och byta blöja på lillan inatt stapplade jag fram som en 90 årig tant.

    Så märkligt allt detta...

    Har du fått några bra övningar att göra för ditt diskbråck eller vad gör man för att lindra det?
    Jo jag har fått en hel del övningar genom åren. Vissa bättre än andra. Som det är nu så är det egentligen inte själva diskbråcket som ger mig störst problem. Ont från diskbråcket och ökade domningar får jag eg mest om jag missköter mig. Byter däck på bilen, jobbar frammåtlutad länge, spelar innebandy, skotter balkongen från snö (alltså lyfter och vrider samtidigt).

    Däremot vill min rygg/bäcken till att bli sned för att liksom skydda diskbråcket och de följdeffekterna är mer störande än domningarna. För då blir hela ryggen dålig, får gigantiska låsningar i bröstryggen o s v. För det går jag hos en kiropraktor och har stretchövningar som jag måste göra dagligen för att inte haverera totalt. Jag tränar dessutom 5-6 pass i veckan och det vågar jag inte sluta med för det behövs inte många dagar utan träning för att ryggen ska hata mig. Var sjuk och still är en mardröm för ryggen. Har jag inte tid att träna måste jag iaf fixa stretchingen för annars går jag sönder helt.

    Jag skulle i ditt läge försöka att röra på dig så mycket du kan och sen vänta och se vad övningar sjukgymnasten tar fram för just dig. Lycka till och hoppas att du blir bra.
  • Anonym (hypokondrikern)

    Besöket hos sjukgymnasten gjorde mig mer nervös...Han hittade inget som kunde tyda på att det hade med mina problem att göra...Han trodde inte det kom från ryggen. Han gjorde massa böjningar hit och dit med både ben och rygg och inget smärtade eller kunde härleda till nåt som kunde ge dessa domningar och känselnedsättningar trodde han. Jag hade lite sämre känsel på ena hälen och så då min vänstra vad som jag berättade om. Reflexer var som de skulle tyckte han. Därför fick jag heller inga gymnastikövningar med mig hem utan jag borde ringa min läkare igen för att bli remitterad vidare till då neurolog eller annat.

    Fy nu är jag verkligen orolig för MS och andra hemskheter...tänkte ju att det bara skulle vara en nerv i kläm eller nåt :( usch och fy.

  • cosinus
    Anonym (hypokondrikern) skrev 2015-10-09 08:53:10 följande:

    Besöket hos sjukgymnasten gjorde mig mer nervös...Han hittade inget som kunde tyda på att det hade med mina problem att göra...Han trodde inte det kom från ryggen. Han gjorde massa böjningar hit och dit med både ben och rygg och inget smärtade eller kunde härleda till nåt som kunde ge dessa domningar och känselnedsättningar trodde han. Jag hade lite sämre känsel på ena hälen och så då min vänstra vad som jag berättade om. Reflexer var som de skulle tyckte han. Därför fick jag heller inga gymnastikövningar med mig hem utan jag borde ringa min läkare igen för att bli remitterad vidare till då neurolog eller annat.

    Fy nu är jag verkligen orolig för MS och andra hemskheter...tänkte ju att det bara skulle vara en nerv i kläm eller nåt :( usch och fy.


    Usch då :( Hoppas det inte är något farligt och att du får bli utredd ordentligt så att du kan känna dig lugn sen.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (hypokondrikern) skrev 2015-10-09 08:53:10 följande:

    Besöket hos sjukgymnasten gjorde mig mer nervös...Han hittade inget som kunde tyda på att det hade med mina problem att göra...Han trodde inte det kom från ryggen. Han gjorde massa böjningar hit och dit med både ben och rygg och inget smärtade eller kunde härleda till nåt som kunde ge dessa domningar och känselnedsättningar trodde han. Jag hade lite sämre känsel på ena hälen och så då min vänstra vad som jag berättade om. Reflexer var som de skulle tyckte han. Därför fick jag heller inga gymnastikövningar med mig hem utan jag borde ringa min läkare igen för att bli remitterad vidare till då neurolog eller annat.

    Fy nu är jag verkligen orolig för MS och andra hemskheter...tänkte ju att det bara skulle vara en nerv i kläm eller nåt :( usch och fy.


    Tror absolut inte att du behöver vara orolig, men gör ändå som sjukgymnasten föreslog, så får du det kollat ordentligt! Lycka till!
  • Anonym (hypokondrikern)

    Håller på att bli tokig! Har fått nya symtom sedan senaste inlägget och det enda läkaren gjorde nu var att skicka remiss till en ortoped. Jag tror inte ens det har med det att göra...

    Från att haft symtom endast på vänster sida är det nu konstiga symtom lite överallt i kroppen. Senaste veckan har vänstra fotsulan känts konstig. Som att jag hela tiden vill dra upp strumpan för den sitter knöligt och fel liksom. Känner med handen och jag vet inte om fotsulan är bortdomnad eller bara känns konstig. Extremt irriterande hur som! Känns som man går på nåt knöligt varje gång man sätter ner foten.

    Idag har det även börjat sticka i fingrarna på båda händerna. Armarna känns tunga. Kan jämföra det med ungefär som om man skulle stå på huvudet och man känner blodet rinna ner och det blir tungt och det sticker i ansiktet. Detta fast i händerna och armarna. Stickningarna i fingertopparna går över efter en liten stund och kommer tillbaka med jämna mellanrum. Märker att det blir värre när jag varit ute och kommer in eller när jag har tvättat händerna och torkar dom. Vad är detta liksom?!!

    Det har även börjat "surra, pirra" i högra benet på baksidan låret och ner i knävecken när jag suttit en stund och reser mig..eller bara gör nåt annat läge med benet.

    Plus allt det andra då som jag skrivit om innan. Det är mer regel än undantag att båda benen domnar på natten och också vänster stortå. Detta märker jag ju när jag ammar lillan några ggr på natten så det är inget tillfälligt utan det kommer och går och märks varje gång jag vaknar.

    Börjar verkligen oroa mig för att detta är något allvarligt. Eller kan det verkligen vara så enkelt som något i ryggen? Förstår att inte ni har några svar såklart men kanske att någon varit med om detta konstiga också...

  • Anonym (hypokondrikern)

    Glömde även att jag har en punkt vid bh-bandet på höger sida på ryggen som också pirrar konstant. Trodde först att det var nåt med bhn att den satt kostligt så jag bytte men märkte sen att det var liksom lite avdomnat på huden där med. Visst låter inte detta klokt?! Börjar sjutton undra om jag bara inbillar mig och att symtomen blir värre just därför. Men de är så tydliga så det vet jag ju att jag inte gör heller!

  • flerbarnsmamma5

    Hejsan, jag har i stort liknande symptom under tiden jag bar och ammade vår dotter. Det vid bh bandet, fötterna, händerna, stelheten, ont i ljumske och ned i benet och känselbortfall på benet hade jag även med vårt näst sista barn. Försvann med båda barnen. Är helt övertygad om att det var kombo mellan vätska i kroppen, bärandet, amningen (ställningen) dåligt tränad och sviter i leder sedan graviditet. Mina besvär försvann successivt och var borta då mina barn var dryga året.

  • Anonym (hypokondrikern)

    Du anar inte vad glad jag blir av ditt inlägg! Känner att jag snart blir hysterisk av dessa symtom och kan inte tänka på annat. Skönt att höra att det faktiskt kan ha nåt att göra med hur situationen är just nu med amning och bärande av tung bebis på 7 kg ;) Har faktiskt funderat på att sluta amma framöver successivt så jag hoppas det går över då. Sökte du vård för dina symtom?

  • Anonym (Rädd för sjukdom)

    Hej

    Vet att det är en gammal tråd, men hur gick det för dig ?jag har samma syntom och blir tokig undrar om det är en sjukdom. Googlar så får jag upp med:(

Svar på tråden Inbillning eller vad är dessa domningar?