• Peaches82

    Någon som har SKOLLAGEN till hands?

    Hej!

    Sitter med mitt examensarbete som ska skickas till examinator snart och undrar om det finns någon vänlig själ som har tillgång till skollagen då jag behöver veta vilken sida jag kan hitta ett citat jag refererar till. Citatet är följande; ?sådana målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden? och det handlar alltså om begreppet undervisning. Citatet ska finnas i kap 1 3§. Har letat på nätet men hittar inte lagtexten någonstans med sidanvisning =/. Håller tummarna för att det finns någon fantastisk person här på familjeliv som vill hjälpa en blivande förskollärare!

  • Svar på tråden Någon som har SKOLLAGEN till hands?
  • KillBill
    Peaches82 skrev 2015-10-06 20:34:48 följande:

    Hej!

    Sitter med mitt examensarbete som ska skickas till examinator snart och undrar om det finns någon vänlig själ som har tillgång till skollagen då jag behöver veta vilken sida jag kan hitta ett citat jag refererar till. Citatet är följande; ?sådana målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden? och det handlar alltså om begreppet undervisning. Citatet ska finnas i kap 1 3§. Har letat på nätet men hittar inte lagtexten någonstans med sidanvisning =/. Håller tummarna för att det finns någon fantastisk person här på familjeliv som vill hjälpa en blivande förskollärare!


    Om du hänvisar till ett kapitel och en paragraf i en lag behöver du väl inte ange sidan?
  • MrsHughes

    Precis som du säger finns citatet i 1 kap. 3 $ (har inget paragraftecken på telefonen) i skollagen (2010:800).

    Lagar citeras vanligen inte med sidhänvisning utan så här 1 kap. 3 $ skollagen (2010:800).

  • enånittitre
    MrsHughes skrev 2015-10-06 20:49:51 följande:
    Fast det där är bara en ändringsförfattning. Några paragrafer ändrades från 1 juli 2015.
    Det må vara hänt men det sökta citatet står där.

  • MrsHughes
    enånittitre skrev 2015-10-06 20:53:11 följande:
    Det må vara hänt men det sökta citatet står där.

    Jo, det gör det ju men det framgår på många andra ställen också Då är det ju i så fall bättre att leta rätt på SFS:en med den gällande lydelsen för hela lagen men jag vidhåller att man INTE anger lagrum med sidhänvisning. Det går liksom inte. Är det sidan i den blå lagboken, den röda eller i SFS:en?
  • Peaches82
    MrsHughes skrev 2015-10-06 21:01:23 följande:

    Jo, det gör det ju men det framgår på många andra ställen också Då är det ju i så fall bättre att leta rätt på SFS:en med den gällande lydelsen för hela lagen men jag vidhåller att man INTE anger lagrum med sidhänvisning. Det går liksom inte. Är det sidan i den blå lagboken, den röda eller i SFS:en?


    Oj vad många svar! Trodde inte någon skulle vilja engagera sig! Min seminarieledare sa vid opponering att jag måste ha sid hänvisning men det kan ju hända att hon inte har koll på vad som gäller vid lagtexter... Ja det var det jag undrade ifall någon har SFS:en och kan kolla men är det så som du säger så behövs det ju inte????
  • MrsHughes

    Så här kan du skriva istället för att hänvisa till en sida:

    Med undervisning avses enligt 1 kap. 3 $ skollagen (2010:800) sådana målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden.

  • Peaches82
    MrsHughes skrev 2015-10-06 21:15:07 följande:

    Så här kan du skriva istället för att hänvisa till en sida:

    Med undervisning avses enligt 1 kap. 3 $ skollagen (2010:800) sådana målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden.


    Ok! Men det verkar ju onekligen som att det inte behövs någon sidhänvisning då! Och jag som letat och letat????Använder nog din formulering;) Stort tack!
  • MrsHughes
    Peaches82 skrev 2015-10-06 21:23:23 följande:
    Ok! Men det verkar ju onekligen som att det inte behövs någon sidhänvisning då! Och jag som letat och letat????Använder nog din formulering;) Stort tack!
    Det var så lite :). Med den hänvisningen måste seminarieledaren ju kunna googla upp skollagen och kontrollera att citatet stämmer...
Svar på tråden Någon som har SKOLLAGEN till hands?