• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 6 Oct 21:41
    15978 visningar
    143 svar
    143
    15978

    Tycker ni förskolan har rätt här?

    Skall försöka korta ner detta så mycket som möjligt då det eg är en lång historia.
    Har två barn på fsk nu (och en i skolan.) En 4,5 år och en 1. Den äldre har varit mycket på fsk innan mammaledigheten nu, dock har vi flyttat och båda barnen skolads nu in på den nya förskolan i augusti.
    Jag jobbar 60%, i vården. Ca 25 h i veckan men är ju dag/kväll/helg förstås.

    Barnen är på fsk 20 h i veckan. Detta pga att stora barnet har/hade problem att komma in i gruppen, kände sig utanför vilket bekräftades av personal. Den lilla är ju så himla liten men behöver ju också kontinuitet för att komma in i det. Enligt mitt schema skulle de vara på plats i snitt 10h i veckan, och personalen tycker det är helt rimligt att jag ska lämna 14.30 för att pappa sedan ska hämta 16...

    Förskolan (några enskilda pedagoger...) tyckte inte alls att barnen behövde mer tid där trots detta. Så helt sonika lade jag in schemat med ett par extra pass på fsk för att komma upp i mer tid. Märker att barnen verkar må bättre (vi snackar liksom inte 45 timmar i veckan...)

    Fick idag gliringar av en pedagog när jag hämtade. Ska ta upp detta på torsdag när de ska dit igen. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Tycker ni förskolan har rätt här?
  • Äldre 6 Oct 21:55
    #1

    Den tiden man är på arbetet är barnen på dagis. Inga andra tider. Tycker också att det låter helt rimligt att du lämnar å han hämtar. Dagis är ingen förvaringsplats

  • Anonym (...)
    Äldre 6 Oct 21:58
    #2
    Eleonor01 skrev 2015-10-06 21:55:27 följande:

    Den tiden man är på arbetet är barnen på dagis. Inga andra tider. Tycker också att det låter helt rimligt att du lämnar å han hämtar. Dagis är ingen förvaringsplats


    Precis så är det.

    Om man inte tycker att det räcker, för att man vill ha "barnfri-tid" eller liknande (för barnen behöver inte förskolan, så mycket som många föräldrar verkar vilja tro) så kan man hyra in en barnvakt eller skaffa au-pair.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 21:59
    #3

    Självklart lämnar jag och min man hämtar om jag jobbar kväll. Blir galet annars. :) Jag syftade på att de då de dagarna är där ca 1,5 timme på eftermiddagen, känns inte helt ok tycker jag. Men jag ville ha åsikter så jag tackar för ditt svar :)

  • Anonym (...)
    Äldre 6 Oct 22:00
    #4

    Varför skulle det bli konstigt med 1,5 timme?
    Det är en lagom liten stund att leka, pyssla, fika mm med sina kompisar.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 22:01
    #5

    Det handlar heller inte om barnfri tid. Men att som nyinskolad vara på plats ca 10 h i veckan, alltså mindre än barn till f-kediga, är alltså ok? Hm, trodde verkligen att det skulle finnas lite mellan-läge men kanske inte. Får ta en rejäl funderare.

  • Anonym (D)
    Äldre 6 Oct 22:03
    #6

    På vår förskola måste man lämna senast kl 9.

  • Anonym (B)
    Äldre 6 Oct 22:05
    #7

    Förstår tanken, 90 minuter är väldigt kort tid för barnen att hinna komma in i barngruppen, det blir mer som om dom är på besök, gäster inte delaktiga på samma villkor.
    Jag hade nog också velat haft dom längre, istället kanske färre dagar, men under längre tid. 

  • Anonym (15)
    Äldre 6 Oct 22:24
    #8

    15 timmar i veckan har väl åtminstone den stora rätt till? Gratis, till och med...

  • Äldre 6 Oct 22:25
    #9

    Jag förstår dig precis. Jag är själv förskollärare och har tidigare haft barn på förskola och jag anser inte att det är speciellt bra för barn att bli lämnade i samma veva som de allra flesta börjar gå hem från förskolan. Jag hade det oxå så tidigare med mina barn när jag arbetade timmar innan jag utbildade mig och min yngsta hade väldigt jobbiga lämningar när jag lämnade på eftermiddagen. Det blev helt tokigt för henne. Nej jag tycker att barnen iallafall ska komma till 11 och gärna någon förmiddag oxå i veckan så det får vara med på det övriga barn gör nån gång i veckan iallafall. Men Swn vet jag ju att det finns regler men att alltid lämnas sent är inget bra tror jag.

  • Ego Lovers
    Äldre 6 Oct 22:29
    #10
    +1

    Det är inte okej att gå 2,5 timme om dagen och barnet får inte hinna knyta an till personalen

Svar på tråden Tycker ni förskolan har rätt här?