• Äldre 6 Oct 22:17
    599 visningar
    4 svar
    4
    599

    Orkar inte med min oroliga mage längre

    Jag har gjort enorma omställningar de senaste två åren, gått från ordentligt överviktig, hemmasittande, arbetslös, deprimerad, medicinerad, rökande och överkonsumerande av alkohol, till där jag är nu - minus 40 kg till normalviktig, aktiv, dagligt tränande, pigg, relativt glad, medicinfri, tobaksfri och helt alkoholfri. Och studerande sedan nu i höst.


    Men min jävla mage vill förstöra allt. Enda tiden i mitt vuxna liv som magen varit relativt lugn och snäll mot mig var när jag gick på antidepressiv medicin i flera år. Om det berodde på den dämpande effekten, så all oro var borta, eller om det rent kemiskt spelade roll på magsmältningen (där många signalsubstanser finns som man reglerar med medicinen) vet jag inte. Men sedan jag slutade med medicinen för två år sedan är magen lika kass som den var för många år sedan innan jag började.


    Den är ständigt orolig, vad jag än äter verkar det som. Jag har uteslutit laktos, utan förbättring, jag har uteslutit gluten, utan förbättring. Jag har reglerat fiber och annat, med viss förbättring men på tok för liten för att det ska kallas bra. Och nu har jag dagar då magen är så kass att jag knappt orkar gå till skolan. Ångestladdat som fan när den beter sig så. Högljudd och obekväm..


    Det är så förbannat tröttsamt att jag tar hand om kroppen och stärker den på alla vis, min vilopuls har ramlat ner mot 45, jag orkar springa 15 km i hyfsat tempo, 10 km nästan på fallskärmsjägar-nivå. Jag försöker äta bra och ge kroppen rätt saker, men hur jag än gör så vägrar magen samarbeta. Den blir inte sämre av all träning heller, så det är inte roten till problemet. Har haft viloperioder på veckor som varit precis lika illa.


    Är helt vilsen i vad jag ska hitta på... Om det är IBS jag har så lyckas jag tydligen inte hitta någon kost som funkar för mig. Och allt blir ännu svårare när man tränar.


    Råkar någon känna igen delar eller så av detta och kan komma med råd?

  • Svar på tråden Orkar inte med min oroliga mage längre
  • Äldre 6 Oct 23:28
    #1
    Du har ju inte kommit på själv vad det kan vara så då är det dags att söka professionell hjälp. Börja med att söka till vårdcentralen för undersökning och se om man där kan komma fram till vad det kan vara.
  • Äldre 7 Oct 01:13
    #2

    Det görs väl ganska mycket tester innan man beslutar att det är IBS det handlar om. Sök hjälp och rada upp allt du försökt utesluta utan resultat. Har du IBS behöver du kanske tala med en dietist som lägger upp en speciell kost för dig.

  • Äldre 7 Oct 03:56
    #3

    Tja, antidepressiv medicin funkar ibland for just IBS, Prata med din läkare.

  • Äldre 7 Oct 12:05
    #4

    Har ordnat tid på vårdcentral så hoppas det kan göras en ordentlig utredning nu.


    Ang. att käka antidepressiva bara för IBS så kommer det inte vara aktuellt för mig oavsett, övriga biverkningar gjorde livet meningslöst när jag åt sånt. Jag var totalt apatisk och orkeslös, la på mig massor med vikt, med (mycket) mera. Det måste lösas med kosten på något vis, och/eller mediciner som enbart påverkar magen/tarmarna.

Svar på tråden Orkar inte med min oroliga mage längre