• Anonym (Vad händer)

    Sjuksriven, men behöver betala med pengar jag tagit ut tidigare

    Så, en sak som jag är osäker på.

    Jag är sjukskriven nu, och varit det ett par år.
    Under en tid så tog jag ut pengar varje månad för att spara utanför banken, och fick pengar på annat håll också (inte genom jobb, men igenom gåvor).

    Nu så behöver jag de pengarna för att betala över "banklina" eller vad det heter (betala till någon annans konto).

    Kan jag göra det? Eller skulle jag komma i problem med försäkringskassan att dom skulle tycka att dom pengarna är en inkomst? Eller kan jag skicka pengarna anonymt, så att typ inte försäkringskassan kan blanda sig i?

    Summan är drygt 30 tusen.

  • Svar på tråden Sjuksriven, men behöver betala med pengar jag tagit ut tidigare
  • sextiotalist

    Försäkringskassan struntar fullständigt om du får pengar från annat håll, så länge det inte är lön pga du arbetat.
    Skulle du vinna 10 000 i månaden på en triss, så påverkar det inte din sjukpeng. Inte heller pensionspengar, andra försäkringar som man kan få regelbundet 
    Du tänker på nog på försörjningsstöd, där man kräver att visa samtliga tillgångar och visa bankmedel.

  • Anonym (Vad händer)
    sextiotalist skrev 2015-10-07 08:14:50 följande:

    Du tänker på nog på försörjningsstöd, där man kräver att visa samtliga tillgångar och visa bankmedel.


    Aktivitetsersättning, som jag tror är i princip samma sak som sjukskrivning, bara det att det kan max vara 3 år i taget, och för personer under 30.

    Jag får full ersättning för 3 år (ett år kvar nu).
  • Tokbus
    lollip0p skrev 2015-10-07 08:33:44 följande:
    Du får garanterat ha upp till 100 000 kr på ditt konto utan att FK reagerar. Ta det lugnt.

    som sjukskriven får jag vara mångmiljonär har ingen betydelse . Det är vid försörningsstöd det har det
  • kioskvältare
    Tokbus skrev 2015-10-07 08:46:46 följande:

    som sjukskriven får jag vara mångmiljonär har ingen betydelse . Det är vid försörningsstöd det har det
    Sjukskriven får man vara ja men ofta har man bostadsbidrag eller bostadstillägg och då påverkar tillgångar över 100.000 kr
  • Tokbus
    kioskvältare skrev 2015-10-07 09:35:03 följande:
    Sjukskriven får man vara ja men ofta har man bostadsbidrag eller bostadstillägg och då påverkar tillgångar över 100.000 kr

    Ja självklart men var det frågan ber jag om ursäkt . Fattatade att Ts frågade om sjukförsäkringen eller aktivitetsstöd. Bostadsbidrag , bostadsstöd samt försörjnongsstöd får du inte med en förmöjenhet.
  • Anonym (Vad händer)
    Tokbus skrev 2015-10-07 09:54:28 följande:

    Ja självklart men var det frågan ber jag om ursäkt . Fattatade att Ts frågade om sjukförsäkringen eller aktivitetsstöd. Bostadsbidrag , bostadsstöd samt försörjnongsstöd får du inte med en förmöjenhet.
    Jag får aktivitetsersättning och bostadstillägg.

    Vill inte få problem med något av de 2.
  • Tokbus
    Anonym (Vad händer) skrev 2015-10-07 10:17:11 följande:
    Jag får aktivitetsersättning och bostadstillägg. Vill inte få problem med något av de 2.

    Ok bostadstillägget får du lämna bankkontot 3mån tillbaka i tiden . Om det är dax att söka nytt ska du nog gå en annan väg en ditt konto.
  • kioskvältare
    Anonym (Vad händer) skrev 2015-10-07 10:17:11 följande:
    Jag får aktivitetsersättning och bostadstillägg.

    Vill inte få problem med något av de 2.
    Det kommer du inte att få heller med de uppgifter du anger här. Om du hade haft över 100.000 på banken så hade det kunnat påverk ditt bostadstillägg. Det betyder inte att det försvinner utan bara att man lägger till det som är ÖVER 100.000 till din årsinkomst. Skillnaden skulle alltså vara minimal om du inte har flera hundra tusen på banken.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Vad händer) skrev 2015-10-07 08:20:15 följande:

    Aktivitetsersättning, som jag tror är i princip samma sak som sjukskrivning, bara det att det kan max vara 3 år i taget, och för personer under 30.

    Jag får full ersättning för 3 år (ett år kvar nu).


    Aktivitetsersättning är verkligen inte samma sak som sjukskrivning. Får du pengar från socialen också? För isåfall får du inte ha pengar på kontot. För aktivitetsersättning får du inte ha över 400 000 kronor. Fast rent krasst så kan inte FK veta det förrän du ansöker om att få aktivitetsersättningen förlängd och det står på bankens årsredovisning.
Svar på tråden Sjuksriven, men behöver betala med pengar jag tagit ut tidigare