• Anonym (Gnistlös)

    "Vi har tappat gnistan"

    Hej, 

    Har varit tillsammans med min sambo i strax över 4 år. Vi har såklart haft våra upp och nedgångar men på senaste tiden har vi börjat ha sex allt mer sällan. Igår när min sambo nekade när jag ville så tog jag upp detta och han sa då "vi har tappat gnistan just nu, har redan provat allt och sett allt med dig". Paniken. Vad betyder detta? 

    Tips på hur man får tillbaka gnistan? Är det nu man ska köpa sjuka sexleksaker och börja ha sex på offentliga platser? 

  • Svar på tråden "Vi har tappat gnistan"
  • Anonym (?)

    Oj, "har redan provat allt och sett allt med dig" lät ju inte så bra. Jag tolkar det som han tycker ert sex/ert förhållande är tråkigt? Annars hade han väl velat uppleva och prova "allt" om och om igen. Men fråga honom vad han tycker ni ska göra för att få tillbaka gnistan, och hoppas på ett rakt och ärligt svar.

    Blev plötsligt väldigt tacksam över min sambo sedan 5 år tillbaka. Vi hade en period när jag inte alls ville, den perioden var nästan 2 år lång. Vi hade sex totalt tre gånger på 2 år, men det tog vi oss igenom helt utan gnäll och tjat. Ibland inser man inte hur bra man har det..

  • Anonym (Gnistlös)
    Anonym (?) skrev 2015-10-07 10:12:00 följande:

    Oj, "har redan provat allt och sett allt med dig" lät ju inte så bra. Jag tolkar det som han tycker ert sex/ert förhållande är tråkigt? Annars hade han väl velat uppleva och prova "allt" om och om igen. Men fråga honom vad han tycker ni ska göra för att få tillbaka gnistan, och hoppas på ett rakt och ärligt svar.

    Blev plötsligt väldigt tacksam över min sambo sedan 5 år tillbaka. Vi hade en period när jag inte alls ville, den perioden var nästan 2 år lång. Vi hade sex totalt tre gånger på 2 år, men det tog vi oss igenom helt utan gnäll och tjat. Ibland inser man inte hur bra man har det..


    Jag vet.. Bör dock tillägga att han påminde mig om att jag hade en svacka när för ett tag sedan när jag inte ville och nu har han en svacka (stressig period). HERREGUD, tre gånger på tvåår?! Hur kom ni ur det? 

    Vi har sex i alla fall 2-3 gånger i månader (VÄLDIGT lite för oss). 
  • Anonym (Gnistlös)

    Puffar upp tråden lite!

    Är tacksam för alla tips, små som stora! Praktiska som mentala! 

  • j a d e

    Jag hade tackat för mig om jag fått det svaret. Finns bättre män att ligga och leva med som inte tröttnar på en efter några år. Finns t o m män som inte är dumma nog att säga något sådant. Hoppas han aldrig tröttnar på sin högerhand?

  • Berguven
    j a d e skrev 2015-10-07 11:39:11 följande:

    Jag hade tackat för mig om jag fått det svaret. Finns bättre män att ligga och leva med som inte tröttnar på en efter några år. Finns t o m män som inte är dumma nog att säga något sådant. Hoppas han aldrig tröttnar på sin högerhand?


    Så du hade avslutat ett förhållande med en person bara för att han/hon är ärlig? Det låter ju som en bra relation. Visst, om han uttryckte sig på det sättet som TS skriver så är det lite klantigt men samtidigt så säger han i alla fall något istället för att hålla sin käft och säga att allt är bra.

    Jag tycker det endast är positivt med människor som är helt och hållet ärliga i relationer, speciellt när det gäller sådant som det sexuella. För många håller inne vad de egentligen tycker och tänker, vilket leder till att ens partner går och tänker alldeles för mycket. Tankar som "Vad gör jag för fel?" "Är jag ful" "Varför vill han/hon inte ha sex med mig". Det hela kanske grundar sig i stress eller att det helt enkelt är så att det inte är lika spännande att ha sex just nu. Det kanske kommer tillbaka och det kanske inte gör det. Vem vet?


    Nu har TS ett val att göra. Antingen så sätter hon på sig offerkoftan och tycker synd om sig själv för att hennes kille tycker att deras sexliv har blivit tråkigt eller så kan hon sätta sig och klura på nya idéer för att hetta upp det sexuella lite. Det kan ju trots allt vara så att hennes pojkvän just nu är inne i en period där sex inte är så roligt men det kommer att komma tillbaka.


    Alla har vi upp- och nergångar. Vissa perioder så vill jag ha sex 2 gånger om dagen, ibland några timmar efter jag redan fått det, andra perioder så kan det gå upp emot 2 veckor innan jag känner det välbekanta pirret. 

    Att ge upp så fort förhållandet börjar bli lite jobbigt är för mig ett karaktärsdrag som jag i alla fall inte vill ha hos en partner. Men det är tur att vi alla gillar olika; Vissa vill ha folk som ger upp lätt och andra vill ha någon som kämpar för förhållandet och försöker hitta en lösning på problemet...

  • j a d e

    Berguven tycks inte förstå skillnaden mellan att häva ur sig dylikt på fråga och att själv ta ett ansvar att förmedla sina känslor. I övrigt anser jag inte att det ligger på endast den ena att fixa saker. Men noterar att du anser att det är upp till TS att hetta till saker och ting.

    Ja jag hade avslutat en relation där kommunikationen är riktigt dålig, och karln anser att han redan provat allt med mig, därmed känner sig färdig och bevisligen tröttnat.

  • Berguven
    j a d e skrev 2015-10-07 12:18:26 följande:

    Berguven tycks inte förstå skillnaden mellan att häva ur sig dylikt på fråga och att själv ta ett ansvar att förmedla sina känslor. I övrigt anser jag inte att det ligger på endast den ena att fixa saker. Men noterar att du anser att det är upp till TS att hetta till saker och ting.

    Ja jag hade avslutat en relation där kommunikationen är riktigt dålig, och karln anser att han redan provat allt med mig, därmed känner sig färdig och bevisligen tröttnat.


    Hur vet du att han hävde ut sig detta? Det enda jag ser i texten var att han valde att säga vad han ville ha sagt när TS frågade, vilket inte är så konstigt då det är en känslig sak att bara ta upp "sådär". Det är något som faktiskt kräver rätt så mycket mod för många, att våga kommunicera om känsliga saker med sin partner. 

    Nej, det har jag aldrig skrivit faktiskt. Var någonstans har jag skrivit att det endast är upp till TS att hetta upp saker och ting? 
    Den jag skriver till här är TS och hennes pojkvän finns inte med i tråden vad jag vet så då kan jag inte riktigt skriva att "han ska försöka hitta på sätt att hetta till det" men självklart tycker jag att ansvaret ligger på båda men eftersom att jag skriver till TS så skriver jag just till... TS! Du sätter ord i mun på mig, men det är ett vanligt sätt att argumentera på, det vet jag.


    Jag kan endast utgå från det lilla TS har skrivit men utifrån det så anser jag att kommunikationen snarare är åt det bättre hållet än det "riktigt dåliga". Han öppnar i alla fall sin mun och kommunicerar med sin partner. Hur många gånger har man inte hört kompisar som tror att sina partners är tankeläsare och som ska förstå "hintar" och "men han/hon borde ju förstå när jag gör såhär". 


    Hur skulle du vilja ha det framlagt? Din partner drar sig undan när det kommer till sexlivet och du undrar varför? 

  • Anonym (Gnistlös)

    Som jag nämnde i ovan kommentar så har vi båda (som självklart hör till vanligheterna) gått igenom stressiga perioder. Jag hade en period i våras när jag var helt totalt, osugen på sex och var så trött så att jag slocknade så fort jag satte mig ner (kan självklart diskuteras hur hälsosamt det är också). Han har sin period nu, något vi också diskuterade kort igår. 

    Håller med om att det var okänsligt av min kille att häva ur sig på det sättet - därför reagerade jag och blev paff. Däremot uppskattar jag att han är ärlig då jag är en person som har nära till tankar som "duger inte jag längre" eller "nu tänder inte han på mig längre" vilket han därmed dementerade på ett sätt. 

    Vi har dock aldrig någonsin varit särskilt frigjorda i vårt sexuella liv utan har varken använt oss av sexleksaker, rollspel, spännande miljöer eller liknande. Därför förstår jag hans resonemang - det har blivit slentrian. 

    Min fråga är därför - hur tar man sig ur det? 

  • Anonym (Gnistlös)

    Sista puff-försöket! Kom igen nu, ni måste ju ha lite tips att bjussa på! 

  • Anonym (50 shades)

    1 sätt dig ner och fundera på vad du har för fantasier och saker du vill testa
    2 sätt dig ner med din partner och prata igenom kommentaren och hör vad han vill förbättra/testa på
    3 båda skriv ner en lista på prova på inom sex, byt med varandra och diskutera vad ni tycker är ok/ inte ok
    4 köp sexiga/porriga underkläder, handklovar, dildo och kör en överrasknings show för din man. (Han ska va fast spänd).

Svar på tråden "Vi har tappat gnistan"