• Björn Johnson

    Forskning om föräldrar till vuxna barn med narkotikaproblem

    Är du förälder till ett vuxet barn som har eller har haft narkotikaproblem?...

    Då hör du till målgruppen för ett nytt forskningsprojekt vid Malmö högskola. Din kunskap behövs!


    Situationen för anhöriga till personer med narkotikaproblem har sällan uppmärksammats i forskning. Det är en allvarlig brist, för det finns mycket som talar för att anhöriga ofta har en utsatt situation, utan tillräckligt stöd från samhället.


    Undersökningen genomförs med hjälp av en anonym webbenkät. Mer information om studien och länk till enkäten hittar du på projektets hemsida:


    http://www.mah.se/foraldraprojektet


    Vänliga hälsningar
    Björn Johnson, Torkel Richert & Bengt Svensson
    Forskare vid Malmö högskola


  • Svar på tråden Forskning om föräldrar till vuxna barn med narkotikaproblem
  • klyban

    Definiera narkotikaproblem?
    Där man har en fått sig en problematisk konsumtion, eller menar du det räcker med bara konsumtion.
    Om man ska gå efter tex DSM kriterier för beroende/missbruk, eller räcker det INTE med bara konsumtion.


    Sen om man läser i er text, så pratas det om de som har missbrukarproblem.
    Men för folk här, så räcker det vara i samma rum som en drog.
    Så är de mer eller mindre missbrukare.
    Och det kan knappast ge bra svar på era frågor, att ha icke problematiska drogkonsumenter.
    Därav frågan om förtydligande.

  • Björn Johnson

    Bra fråga. Vi menar föräldrar som upplever att de eller deras barn har haft problem av olika slag till följd av narkotikakonsumtion. I enkäten ställs olika frågor som handlar om graden av problem, så vi kommer att kunna dela in i olika grupper i efterhand.


    Personer som själva har eller har haft narkotikaproblem får gärna tipsa sina föräldrar om enkäten.
    Vänliga hälsningar
    Björn Johnson

  • klyban
    Björn Johnson skrev 2015-10-07 18:52:11 följande:

    Bra fråga. Vi menar föräldrar som upplever att de eller deras barn har haft problem av olika slag till följd av narkotikakonsumtion. I enkäten ställs olika frågor som handlar om graden av problem, så vi kommer att kunna dela in i olika grupper i efterhand.


    Personer som själva har eller har haft narkotikaproblem får gärna tipsa sina föräldrar om enkäten.
    Vänliga hälsningar
    Björn Johnson


    Låter som ni kommer ha skoj med att bena ut subjektiviteten i svaren sen Flört
    Hur känner ni inför att mer en typ av människor tenderar svara på såna här enkäter?
    Då de som har/upplever problem, det ger ju liksom en mer ensidiga svar.

    Men det utkristalliserar sig i svaren får vi hoppas.

    Personligen kommer jag inte svara er enkät, då jag varken använder droger, eller mina barn ens är tillräckligt gamla att veta vad droger är.
    Men lycka till ändå.

  • Björn Johnson

    Vad vi kan se hittills är att det i stort sett enbart är personer vars barn haft omfattande missbruksproblem som har svarat. Detta är den första studie som gjort som särskilt fokuserat på föräldrarnas situation, så det är en poinjäruppgift.

    Vänliga hälsningar
    Björn

  • klyban
    Björn Johnson skrev 2015-10-07 22:06:42 följande:
    Vad vi kan se hittills är att det i stort sett enbart är personer vars barn haft omfattande missbruksproblem som har svarat. Detta är den första studie som gjort som särskilt fokuserat på föräldrarnas situation, så det är en poinjäruppgift.

    Vänliga hälsningar
    Björn

    Hoppas du får svar från alla spektrum, allt från grava missbrukarproblem till ej synliga problem med konsumtion.
    Och se om man ser en tendens.

    Men misstänker att denna typ som svarat mest hitintills, är den dominerande grupp som svarar.
    Det är synd i så fall, då du inte får hela spektrumet.
    Ska se om jag kan få några av mina bekanta som har barn som använt/använder droger sporadiskt att svara.
    Där jag vet att man inte haft omfattade problem med sin konsumtion av droger.
    När ska det vara sammanställt?
    Antar det beror på hur många svar ni får, men någon slags tidsplan ni arbetar under?
    Förutom då enkätens avslutning, som var året ut väl?

Svar på tråden Forskning om föräldrar till vuxna barn med narkotikaproblem