• Hamburgaren

    Föda barn utan medicinsk smärtlindring, Tyskland

    Jag är med barn och bor i Tyskland. Barnet är planerat i maj men måste redan nu bestämma mig vart jag ska föda barnet eftersom det blir fullbokat på förlossningshuset. Var till barnmorskan nu i veckan och allternativen är att föda på Geburtshaus (förlossningshus) eller på sjukhus.

    På förlossningshuset är det endast barnmorskor som hjälper till med förlossningen. Rummet är mysigt och inte alls inrett som på ett sjukhus. Fördelen är att jag redan känner min barnmorska som kommer att hjälpa till (de är två) och att samma barnmorska kommer att komma hem till mig varje dag tio dagar efter förlossningen och kolla hur vi mår. Känns tryggt men en god kontakt och att hon kommer att veta hur min förlossning var. Men det finns ingen läkare där och de kan inte ge medicinsk smärtlidring. Lustgas används inte i Tyskland. Det finns en pool så man kan föda i den eller bada som smärtlidring, akupunktur och annan naturlig smärtlidning. Sjukhuset ligger bara 5 min bort så är det något problem får man åka dit, det händer inte ofta sa de. Förutsättningen för att föda på förlossningshus är att det är en normal graviditet, som måste ske 4 veckor före och 2 veckor elfter planerart förlossningsdstum och att mamman är frisk. Är det något som inte stämmer måste man föda på sjukhus. Ska tillägga att på förlossningshuset går vi på en förberedelsekurs,, det finns mammagrupper, yoga, sykurser, träning efter födelsen m.m. Der är barnmorkorna som har hand om allt, så jag gillar stället.

    På sjukhuset finns det läkare och medicinsk smärtlindring men jag kommer inte att känna barnmorskorna, men så är det ju i Sverige med.

    Så nu till frågan, skulle du kunna föda barn utan tillgång till medicinsk smärtlidring eller har du fött barn utan medicinsk smärtlindring. Eller har du kanske fött barn i Tyskland?

  • Svar på tråden Föda barn utan medicinsk smärtlindring, Tyskland
  • MeEmmA

    Mitt första barn födde jag utomlands utan tillgång på smärtlindring, förstod inte språket heller o det hela blev en mindre rolig upplevelse. Jag var totalt oförberedd och hade ingen som helat stöttning, därav fick jag panik av smärtan och allt som hände runtomkring. Men det hela slutade bra iaf. Sist när jag födde barn här i Sverige så gick det så fort och den gången visste jag vad som hände och vad som skulle hända vilket gjorde att det gick väldigt bra utan smärtlindring :)
    Om du bara är förberedd, har ett bra stöd och lär dig i god tid före att andas ordentligt så behövs inte smärtlindring.
    Ta det alternativet som känns tryggast för dig själv :)

  • Frida Be

    Så hej igen,

    Jag födde alltså min son på ett sjukhus i Tyskland i april. Jag hade tidigare även gått förlossningskurs och haft träffar med en barnmorska som jobbade utanför sjukhuset. 

    Jag skulle rekommendera dig att föda på sjukhuset ifall något går fel. Iaf besöka det ordentligt innan du bestämmer dig. Det sjukhuset jag födde på hade också tillgång till pool, akupunktur och andra alternativa smärtlindringsmetoder så väl som de medicinska. Jag tycker även att alla förlossningsrummen här på sjukhuset var mindre sterila än de hemma i Sverige. 

    Min förlossning var väldigt svår och tillslut föddes min son med akutkejsarsnitt. Jag fick dock prova alla möjliga saker och var själv den som valde detta (sonen mådde bra genom hela förlossningen) då han satt med huvudet fel och efter 32h med värkarbete fortfarande inte hade kommit ner i förlossningskanalen något nämnvärt. Vidare så är det verkligen inte så att dem ger dig smärtlindring eller liknande utan ditt samförstånd utan både du och din man kommer att få skriftlig info om det mesta utom lättare smärtlindring men den måste du själv be om. Som du även skrev så är det en normalförlossning har du ingen kontakt med läkare även på sjukhuset utan endast barnmorskor. 
    Enda fördelen med Geburtshaus är alltså din barnmorska i mina ögon. Jag skulle därför iaf gå på informationskväll på sjukhuset innan jag bestämde mig.

    Hembesöken av din barnmorska efter födseln får du oavsett vart du än föder och varar upp tills barnet är runt ca. 3 månader. Först varje dag och sedan glesare och glesare. Även träningen efter förlossningen har du rätt till oavsett vart du föder och du kan välja att göra den hos vilken barnmorska, förening eller sjukhus som helst (så länge den erbjuds där). 

    I övrigt tyckte jag att vården här i Tyskland har varit toppen. Lycka till!

  • Sommarmalva

    Mitt sista barn föddes hemma då allt gick så väldigt fort. Hade alltså ingen tillgång till smärtlindring. Det gick jättebra ändå, men så var det ju snart "överstökat" med. Hade inte klarat en långdragen dygns förlossning utan smärtstillande! Men vi är ju alla olika. Är ju många som väljer bort smärtstillande.

  • Frida Be

    Juste glömde, Väljer du att föda på sjukhuset så kommer du att få med dig ett brev till din barnmorska där det utförligt är beskrivet hur förlossningen har gått till. Denna info ges även till din Frauenartz om du har en sådan. 

  • Aylae

    Det är ju jättesvårt att säga om någon annan klarar att föda utan smärtlindring då smärtupplevelsen är subjektiv. Mitt första barn födde jag med bad samt lustgas och upplevde de två metoderna som underbara. Mitt andra barn födde jag med lustgas och epiduralbedövning. Den första förlossningen klarade jag med enbart bad och gas men den andra vet jag inte hur jag hade klarat utan epiduralbedövning då smärtan den gången var nästintill outhärdlig.

    Personligen hade jag aldrig klarat mig utan lustgasen dock. Inte nödvändigtvis för att den dämpar smärta men för att den får en att glömma smärtan något.

    Visst , finns det ingen smärtlindring att tillgå har man ju inget val och klart bebisen kommer ut ändå men bara tanken på att smärtlindring inte ens finns tillgänglig hade gett mig panik.

    Jag tror att även om man inte väljer smärtlindring i slutändan kan det ju vara en otrolig trygghet att veta att det finns om man behöver det.

    Men alla är vi olika och bara du vet hur du reagerar på smärta.

    Lycka till!!!

  • Hamburgaren

    Tack för alla svar! Det är ett jätte svårt beslut. Är första barnet så har ingen aning om hur det känns att föda barn. Skulle gärna ha gått på en informationskväll på sjukhuset innan jag måste bestämma mig, men måste bestämma mig till på fredag! Vi var där i måndags och barnmorskan sa hon kan hålla en plats till på fredag för att föda på geburtshaus. Kort ultimatum, 5 dagar. De kan inte boka in för mycket för det har ju jour. Blir lite fundersam hur de ska orka, tex om de bara sovit en timme så ringer vi och måste föda. Är de inte trötta då och kanske inte fokuserade. Men det är väl vana :) En annan sak jag tänkte på, kanske lite töntigt(!) är att om jag ska föda på dagen där och det är tex en yoga kurs två rum bredvid. Ska alla ska höra mig skrika om jag gör det (gör jag säkert utan smärtlindring). Pinsamt, men i stundens hetta så bryr jag mig nog inte om det. Just nu funderar jag på bara på så mycket..

    Vill inte att pengar ska väga in i vilket beslut jag tar men att föda på Geburtshaus kostar oss cirka 4000 kr, för att barnmorkorna har jour och måste ju tjäna pengar. Måste självklart inte betala om jag måste föda på sjukhus. På sjukhuset är det gratis. Tittade på bilder hur förlossnigssalarna såg ut på sjukhuset och de såg väldigt trevliga och moderna ut, färgglada. Finns även en pool där. Vill nog försöka utan smärtlindring men behövs det så är det ju skönt att det finns nära till hands. Ska tänka så det knakar till på fredag. Känns jobbigt eftersom jag bara är i vecka 10 och har nästan inte fattat ännu att jag är med barn. Syns inte, känner mig bara trött och har ömma bröst.

    Frida Be, om jag väljer att föda på sjukhuset. Tror du att det är bättre att gå förberedelsekurs där än istället på geburtshaus?

  • Anonym (Sjukhus)

    Har två barn. Båda födda på sjukhus i Sverige (gudskelov). Både jag och barnet hade dött vid första förlossningen om vi inte varit på sjukhus. Och det var inget man upptäckt innan. Vid andra förlossningen hade barnet dött om det inte funnits intensivvård (samt urakut snitt). Detta hade de heller inte sett (helt andra komplikationer). Så nej, aldrig någonsin skulle jag ta några risker när det gäller mitt barn.

Svar på tråden Föda barn utan medicinsk smärtlindring, Tyskland