• Äldre 7 Oct 13:14
    1429 visningar
    10 svar
    10
    1429

    Att föda hemma.

    Jag väntar fjärde barnet och funderar på att föda hemma. Jag skulle gärna prata lite med andra som antingen går i samma tankar eller som redan gjort det. Kanske någon som inte hunnit in eller någon som varit med vid en hemförlossning.
    Hoppas det finns några därute som har tankar att dela med er om detta.

  • Svar på tråden Att föda hemma.
  • Äldre 7 Oct 13:24
    #1

    Jag fick mitt senaste barn hemma. Vi hann helt enkelt inte in. Vattnet gick, och jag ringde in och de sa jag skulle vänta tills jag fått värkar. Det värsta var att det blev nästan krystvärkar på en gång. Fick ringa ambulansen som inte ens de hann fram. Allt gick fruktansvärt fort och så glad att allt faktiskt gick bra! Fast detta går ju inte att jämföra med en planerad förlossning hemma då man har hjälp och allt planerat.
    Får jag fråga varför du funderar på hemförlossning? Hur fungerar det? Kommer en bm hem och hjälper till? Låter spännande iallafall! Ditt första barn, eller har du barn innan?

  • Äldre 7 Oct 13:25
    #2

    Läste nu att det är ditt fjärde barn kom ej ihåg bad du skrivit

  • Äldre 7 Oct 15:30
    #3

    Japp, det är fjärde jag väntar. Jag har tre komplikationsfria förlossningar bakom mig och de två senaste var snabba. (Ingen smärtlindring, klarade mig med andning/dykmetoden. Med nummer två åkte vi hem några timmar senare (födde på morgonen) och med nummer tre låg vi kvar över natten. (födde på kvällen.) Efter senaste förlossningen tänkte jag att detta hade jag ju lika väl kunnat stanna hemma och gjort. Så nu tänker jag att det kanske skulle kunna vara något.
    Min man vill inte "föda hemma" så jag tänker inte köra över honom men jag vill känna efter ordentligt och så och se om jag kan få över honom på min sida innan jag släpper det.

  • Äldre 7 Oct 19:13
    #4

    Hade vi fött hemma så hade både barn och mamma dött.

  • Äldre 7 Oct 20:25
    #5
    Regnbågsfärg skrev 2015-10-07 19:13:45 följande:

    Hade vi fött hemma så hade både barn och mamma dött.


    Hej regnbågsfärg. Vad skönt att det gick bra för dem/er! Jag vet att det finns risker och jag har givetvis det med i beräkningarna också när jag funderar över detta.
    Men med tre okomplicerade förlossningar varav två utan smärtlindring så är det klart att man tänker att det år låg risk men det beror ju såklart på vad som händer och vad som är fel. Jag tänker mig att en närvarande Jordmor kan bedöma om något inte är som det ska.

    Om jag skulle välja att föda på förlossning så finns ju risken att det går ännu fortare denna gång och att jag inte hinner in. Att då föda hemma ensam på hallgolvet känns som ännu större risk och är kanske inte ett helt osannolikt förlopp.
    Vi har fem min med bil in till sjukhuset hemifrån.
  • Äldre 7 Oct 20:52
    #6

    Förlåt att jag är negativ.

    Från att hjärtljuden gick ner så tog det 9 minuter till bebis var ute.

    Jag är glad att vi redan var där och att de hade koll på bebis hjärta. Annars hade de kanske märkt det på frun.

  • Äldre 7 Oct 20:53
    #7

    Jag har fött hemma, planerat, oassisterat. 
    Mitt tredje, min mans första barn. 
    Tog tre timmar från värkstart och allt gick kanonbra, fantastisk upplevelse! 
    Väntar nu femte, och är oerhört sugen på att föda hemma igen  

  • Äldre 7 Oct 20:59
    #8

    Jag försöker låta bli att bli gravid för att vi nu bor så långt från förlossningen att jag inte skulle hinna in. Har också tre sen innan och alla har gått snabbt och de båda sista utan smärtlindring tänker att skulle det ändå bli en fyra trots skydd så vill jag stanna hemma. Verkar mycket säkrare än att föda i bilen på motorvägen... men som sagt det är ju alltid riskabelt att inte ha alla möjligheter på plats som på ett sjukhus...

  • Äldre 8 Oct 14:38
    #9
    Regnbågsfärg skrev 2015-10-07 20:52:42 följande:

    Förlåt att jag är negativ.

    Från att hjärtljuden gick ner så tog det 9 minuter till bebis var ute.

    Jag är glad att vi redan var där och att de hade koll på bebis hjärta. Annars hade de kanske märkt det på frun.


    Ingen fara. :) det är alltid bra om det blir lite nyanserat. Det är ju jätteviktigt att ha med i beräkningarna att saker kan hända.
    Där jag bor, beviljar de inte hemförlossning om en inte har okomplicerad graviditet osv. Samtal med hemmabarnmorska där allt möjligt gås igenom och en plan görs upp. I den har en nog med vad för saker och signaler som en ska reagera och åka in på grund av.
  • Äldre 8 Oct 15:33
    #10

    Sommarmalva och Blgebo: Har ni några erfarenheter att dela mer er av vad man ska tänka på om man råkar få en oplanerad hemförlossning? Handduk och filt har vi tillgängliga både hemma och i bilen.

    Anledningen till att jag frågar är att tvåan tog 1,5 timme och vi hann bara in 10 minuter och då körde ändå sambon i 120-140 in och det var bara en bil ute på Nationaldagen. Barnvakten kom ca 40 minuter efter värkarna kom igång med 5 stycken på 12 minuter från 3:e värk.

    Så denna gången är vi tillsagda att åka in på första värken hur lätt det nu är.  Jag har haft väldigt mycket sammandragningar och varit sjukskriven sedan vecka 35, en hel del av dem känns rejält i nedre delen av magen, men de har inte blivit regelbundna under längre tid ännu, mer än falskt alarm i söndags. Tappen var 3 cm och hade bildat en kon inifrån i 37+1, så det kan ju gå fort ... Vi får hoppas det startar på natten eller tidig morgon så grannen är hemma och kan ta barnen tills vi har barnvakten på plats.

Svar på tråden Att föda hemma.