• Anonym (bisittare)

    Orättvisor och föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn.

    När jag läser här på Fl och hör föräldrar till små barn prata i verkliga livet så inser jag att många föräldrar inte orkar ta hand om sina barn. Man har svårt att hantera "orättvisor" mellan syskon och man orkar inte engagera sig i barnen utan föredrar att dumpa dem i förskolan eller sätta dem med en platta så att föräldern kan få skvallra, surfa eller se tv utan att bli störd.

    Föräldrar klagar över att "bara" få ha sina barn i förskolan 15 timmar per vecka när de själva går hemma utan jobb och inte ens använder majoriteten av de timmarna för att söka arbete.

    Man klagar över att barnen inte får vara i förskolan när föräldraledigheten är slut för det är så orättvist att storasyskonet får gå men inte småsyskonet.

    Arbetar man några få timmar per vecka så klagar man över att man inte får lämna sin lilla ettåring fler timmar i förskolan, för de behöver "komma in i gruppen"/"behöver den pedagogiska verksamheten" osv. De klagar över att ett barn ska hämtas när föräldern slutar arbetet kl 10 och det andra barnet ska hämtas kl 11 eftersom denne går allmän förskola. 

    Det är säkert jobbigt att gå/köra två gånger för att hämta barn men varför inte ta hem storasyskonet samma tid så att man inte behöver gå två gånger då?? Nej man gnäller och tycker att den lilla borde få ha fler timmar i förskolan så att det inte blir så orättvist för barnet.

    Man vill att barnen ska få äta frukost och lunch i förskolan för det äter så dåligt hemma och det tar sån tid att laga mat.

    Man orkar inte stimulera sina barn och ha dem hemma. Man förväntar sig att det ska vara mängder av skapande aktiviteter i förskolan som ska vara så utvecklande för barnen. Men man vet inte att lek är det som utvecklar små barn mest.

    Börjar det inte vara dags att sluta vara så bekväma och börja ta hand om de barn som ni har valt att sätta till världen?

  • Svar på tråden Orättvisor och föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn.
  • Anonym (C)
    annananonym skrev 2015-10-07 13:40:59 följande:

    Oj ännu en bitter dagisfröken ser jag.

    Byt arbete!


  • Anonym (Anna)

    Mycket tänkvärt Ts, men tyvärr är det inget de föräldrar på fl vill ta till sig eftersom de då skulle få förändra sin livsstil och ta mer ansvar och bli mer delaktiga i sina barns liv.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (bisittare) skrev 2015-10-07 13:33:49 följande:

    När jag läser här på Fl och hör föräldrar till små barn prata i verkliga livet så inser jag att många föräldrar inte orkar ta hand om sina barn. Man har svårt att hantera "orättvisor" mellan syskon och man orkar inte engagera sig i barnen utan föredrar att dumpa dem i förskolan eller sätta dem med en platta så att föräldern kan få skvallra, surfa eller se tv utan att bli störd.

    Föräldrar klagar över att "bara" få ha sina barn i förskolan 15 timmar per vecka när de själva går hemma utan jobb och inte ens använder majoriteten av de timmarna för att söka arbete.

    Man klagar över att barnen inte får vara i förskolan när föräldraledigheten är slut för det är så orättvist att storasyskonet får gå men inte småsyskonet.

    Arbetar man några få timmar per vecka så klagar man över att man inte får lämna sin lilla ettåring fler timmar i förskolan, för de behöver "komma in i gruppen"/"behöver den pedagogiska verksamheten" osv. De klagar över att ett barn ska hämtas när föräldern slutar arbetet kl 10 och det andra barnet ska hämtas kl 11 eftersom denne går allmän förskola. 

    Det är säkert jobbigt att gå/köra två gånger för att hämta barn men varför inte ta hem storasyskonet samma tid så att man inte behöver gå två gånger då?? Nej man gnäller och tycker att den lilla borde få ha fler timmar i förskolan så att det inte blir så orättvist för barnet.

    Man vill att barnen ska få äta frukost och lunch i förskolan för det äter så dåligt hemma och det tar sån tid att laga mat.

    Man orkar inte stimulera sina barn och ha dem hemma. Man förväntar sig att det ska vara mängder av skapande aktiviteter i förskolan som ska vara så utvecklande för barnen. Men man vet inte att lek är det som utvecklar små barn mest.

    Börjar det inte vara dags att sluta vara så bekväma och börja ta hand om de barn som ni har valt att sätta till världen?


  • AnniAy

    Vet inte hur andra är men jag stör mig däremot på fröknarna som ringer för att säga att mitt barn är segt och inte vill leka och jag som är på jobbet kan inte bara gå ifrån så min syster åker och oj det är bara mina barn kvar där och klockan är 14.30 men fröknarna vill nog bara gå hem för dottern sprang och hoppa och lekte som den lilla busungen hon är alltså inget fel på henne. Sen tror dom att jag sitter hemma bara men när jag flera gånger har talat om att jag hämtar barnen kl 15 när jag är ledig men dom dagar jag jobbar så slutar jag kl 18 och då får min man hämta dom. Jag hämtar alltid mina barn kl 15 senast när jag är ledig (dom har rätt till 35h när föräldrar inte jobbar)

  • JennyThe

    Många föräldrar litar inte heller på sin egen förmåga att ta hand om och uppfostra ett barn. De tror att barnet måste stimuleras med alla möjliga aktiviteter för att utvecklas, inte konstigt att de tycker det är tungt.

    Sedan tycker jag att man som förskollärare måste utgå ifrån att alla föräldrar gör så gott de kan, vi är inte där för att döma dem utan för att göra vårt pedagogiska jobb. Föräldrar har mkt press på sig från arbetet också, kanske är det inte så lätt att prioritera "rätt" och säga ifrån alla måsten när man står mitt i småbarnsåren. Förmodligen inser de först senare hur fort de åren går och hur enormt värdefulla de som föräldrar är för sina små barn...

  • Anonym (Anna)
    JennyThe skrev 2015-10-07 14:12:50 följande:

    Många föräldrar litar inte heller på sin egen förmåga att ta hand om och uppfostra ett barn. De tror att barnet måste stimuleras med alla möjliga aktiviteter för att utvecklas, inte konstigt att de tycker det är tungt.

    Sedan tycker jag att man som förskollärare måste utgå ifrån att alla föräldrar gör så gott de kan, vi är inte där för att döma dem utan för att göra vårt pedagogiska jobb. Föräldrar har mkt press på sig från arbetet också, kanske är det inte så lätt att prioritera "rätt" och säga ifrån alla måsten när man står mitt i småbarnsåren. Förmodligen inser de först senare hur fort de åren går och hur enormt värdefulla de som föräldrar är för sina små barn...


    Mycket bra skrivet!

    Det är synd när föräldrar inte förstår hur viktiga de är och vad de kan ge sina barn.

    Även om föräldrarna har rätt att lämna sina barn 30 timmar/vecka fastän de är hemma och inte jobbar eller studerar,så hade aldrig jag själv kunnat tänka mig att göra så,hur bra förskolan än må vara där man bor.
  • Anonym (...)

    Håller med dig helt i det du har skrivit... Folk skaffar barn men dom orkar inte ta hand om dom sen..

  • Tow2Mater

    Många följer blint samhällets normer idag att man "måste" ha minst två barn, men helst även fler, annars "är det ju synd om barnet(n)". Utan att förstå vad de ger sig in i. Och skaffar de dem inte i tät följd, utan kanske när de anser de skulle orka  bättre, har ju SGI'n nollställts eller minskat, och huvvaligen folk har ju inte råd att skaffa dem då, så de tycker väl det är bäst att köra på i ett och hoppas på det bästa. (Suck)

  • Anonym (Anna)

    Förskolan har börjat marknadsföra sig/börjat göra reklam, som vilket annat företag som helst.Fler barn genererar mer pengar, så är det ju...

    Och vi som pedagoger kan inte säga nej till fler barn i grupperna. Grupperna är större,pedagogerna färre.

    Numera finns det inget "tak" för när det är fullt i en barngrupp.

    Detta gör att vi inte alltid kan genomföra det fina pedagogiska arbete,som det är tänkt och som vi vill göra och det blir ju barnen som då får dra det "kortaste strået "

    Det är detta vi försöker nå ut med,när vi säger att förskolan är bra för dem med "lagom" vistelsetid. Det är tufft för dem som har långa dagar.

    De yngsta barnen behöver en famn,trygghet och närhet av en vuxen.De börjar leka med varandra först när de närmar sig treårsåldern.

    De lite äldre barnen får ett annat dilemma, när de ska sluta sova på förskolan blir dagen väldigt lång och intensiv, då det inte finns så stor möjlighet för avkoppling.

    Trots dessa negativa,men sakliga ord vill jag säga att jag älskar mitt jobb,trots att jag som så många kolleger inte orkar jobba heltid,som jag hade velat nu när mina egna barn blivit äldre.

    Jag vet också att ni är många föräldrar som är medvetna om detta och kämpar och pusslar med tider så gott ni kan.

    Vi får vara rädda om våra jobb för det kostar ju att leva.

    Hoppas väl på en förändrad syn bland politikerna, så att barnen får en bättre förskola och skola o framtiden

    Kram....

Svar på tråden Orättvisor och föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn.