• SponsraVM

    Funkar det att sola genom fönstret?

    Absorberar jag D-vitamin och blir solbränd om jag sitter inomhus och får solljus på mig genom fönsterrutan?

  • Svar på tråden Funkar det att sola genom fönstret?
  • BCH52

    Tyvärr inte. Det mesta av UV-B strålningen, somär den som ger oss färg och D- vitamin går inte igenom vanligt fönsterglas. Men du behöver inte vara ute i solen speciellt länge för att få det D-vitamin du behöver.

  • AnnaZL

    Fast nu är det kört för i år i Sverige, solen står för lågt så du kan inte bilda d-vitamin förrän i april. Det är tillskott som gäller tills dess.

  • BCH52

    Tror inte att vi direkt behöver tillskott av D-vitamintabletter, vad än läkemedelsindustrin försöker slå i oss. Konstigt nog har vi överlevt i tusentals år utan tabletter på vintern.

  • MissPin
    BCH52 skrev 2015-10-07 19:29:31 följande:

    Tror inte att vi direkt behöver tillskott av D-vitamintabletter, vad än läkemedelsindustrin försöker slå i oss. Konstigt nog har vi överlevt i tusentals år utan tabletter på vintern.


    Överlevt ja, ja men bara man överlever så är det bra! Så trött på att höra det uttrycket, tycker det är så himla korkat! Precis som folk säger om att man ska låta farmor/mormor eller någon passa ens barn, ja för ni har ju överlevt! Är det inte viktigt att man mår bra med?

    Nu vet jag inte hur viktigt det är med D-vitamin på vintern, men om man nu mår bättre av att ta tillskott så är det ju bra.
  • T W

    Kroppen har kämpat för att anpassa sig (ljusare hy för att lättare kunna ta upp d-vitaminet) men det betyder ju inte att det är tillräckligt eller att det är tänkt att det ska vara såhär. Vi är inte skapta för det här klimatet egentligen.

  • AnnaZL
    MissPin skrev 2015-10-07 19:45:32 följande:

    Överlevt ja, ja men bara man överlever så är det bra! Så trött på att höra det uttrycket, tycker det är så himla korkat! Precis som folk säger om att man ska låta farmor/mormor eller någon passa ens barn, ja för ni har ju överlevt! Är det inte viktigt att man mår bra med?

    Nu vet jag inte hur viktigt det är med D-vitamin på vintern, men om man nu mår bättre av att ta tillskott så är det ju bra.


    Precis!

    Jag hade kraftig d-vitaminbrist (länge odiagnostiserad) och det var inget jag önskar min värsta fiende. Symptom som väldig trötthet och muskelvärk. Många blir tröttare på hösten och vintern och en majoritet av Sveriges befolkning har brist under den mörka tiden. Visst överlever de, men de kunde mått bättre och varit piggare.
  • BCH52
    MissPin skrev 2015-10-07 19:45:32 följande:

    Överlevt ja, ja men bara man överlever så är det bra! Så trött på att höra det uttrycket, tycker det är så himla korkat! Precis som folk säger om att man ska låta farmor/mormor eller någon passa ens barn, ja för ni har ju överlevt! Är det inte viktigt att man mår bra med?

    Nu vet jag inte hur viktigt det är med D-vitamin på vintern, men om man nu mår bättre av att ta tillskott så är det ju bra.


    Var utomhus på sommaren så lagrar kroppen D-vitamin, ät fet fisk och ägg så behöver man inte heller oroa sig för överdosering.
  • T W
    BCH52 skrev 2015-10-07 21:07:14 följande:
    Var utomhus på sommaren så lagrar kroppen D-vitamin, ät fet fisk och ägg så behöver man inte heller oroa sig för överdosering.
    Jag läste att om vi skulle äta så vi fick i oss tillräckligt med d-vitamin på hösten/vintern så skulle all fisk ta slut...
  • AnnaZL
    T W skrev 2015-10-07 22:23:41 följande:

    Jag läste att om vi skulle äta så vi fick i oss tillräckligt med d-vitamin på hösten/vintern så skulle all fisk ta slut...


    Ja, du behöver äta fet fisk till frukost, lunch och middag för att få i dig dagsbehovet. Eller 20 ägg/dag...
  • BCH52

    Dagsbevhovet av vitamin D3 är 10 mikrogram vilket är 125  g fet fisk eller 5 ägg eller 40 g vild svamp t.ex. kantareller eller en halv liter mjölk. Då räknar jag med att du aldrig är utomhus så att du får D-vitamin den vägen och inte heller varit ute under sommaren och lagrat den vägen.
    Allt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer som jag hellre följer än läkemedelsfabrikanternas reklam.

  • Pentra
    BCH52 skrev 2015-10-08 07:38:19 följande:
    Dagsbevhovet av vitamin D3 är 10 mikrogram vilket är 125  g fet fisk eller 5 ägg eller 40 g vild svamp t.ex. kantareller eller en halv liter mjölk. Då räknar jag med att du aldrig är utomhus så att du får D-vitamin den vägen och inte heller varit ute under sommaren och lagrat den vägen. Allt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer som jag hellre följer än läkemedelsfabrikanternas reklam.

    Om man kontinuerligt får i sig för lite D-vitamin så leder det bl.a. tillslut till cancer i olika former. Varför Livsmedelsverket, och vissa andra, har gått ut med en alldeles för låg dagsdos kan man ju bara spekulera i, men, det föder och när ju en viss industri om människor blir sjuka... :-/ ...så man dämpar och förringar forskare som tar bladet från munnen... :-/ ... Men, som tur är så kan inte sanningen hållas tillbaka i evigheter. Gedigen forskning visar att i verkligheten så behöver människan en daglig dos på faktiskt mer än 100(!) mikrogram D-vitamin, dvs. 4000 IE. När det gäller D-vitamin via solljus under sommarmånaderna så behöver ljushyade personer ca 10 minuters solljus på ansikte, armar och ben, medan personer med mörkare hy behöver 15-30 minuter för att fylla sitt dagsbehov. Det tar ca tre dagar för kroppen att omvandla solljuset till D-vitamin, så efter solning skall man alltså INTE skrubba huden etc. eftersom detta förstör den nyss lagda D-vitamingrunden. Att sola mycket under sommarmånaderna kompenserar tyvärr inte för det solfattiga vinterhalvåret, då man i sin kost ofta behöver D-vitamintillskott för att nå dagsbehovet. ... Brist på D-vitamin ger inte bara cancer i olika former utan orsakar även demenssjukdom. ... ... www.zentrum-der-gesundheit.de/vitamin-d-demenz-vorbeugen-140819-1.html ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Aniiee
    BCH52 skrev 2015-10-08 07:38:19 följande:

    Dagsbevhovet av vitamin D3 är 10 mikrogram vilket är 125  g fet fisk eller 5 ägg eller 40 g vild svamp t.ex. kantareller eller en halv liter mjölk. Då räknar jag med att du aldrig är utomhus så att du får D-vitamin den vägen och inte heller varit ute under sommaren och lagrat den vägen.
    Allt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer som jag hellre följer än läkemedelsfabrikanternas reklam.


    Utdaterade råd så det skriker om det, fast de är nya. 68% av Göteborgs skolungdomar har D-vitaminbrist på vintern. 68%! Och det blir bara värre ju längre upp i landet man kommer

    Kanada rekommenderar sina invånare 1000 IU (25 mikrogram), och deras forskare klagar för att rekommendationerna är för LÅGA! (Jag jämför med Kanada för att.. ja gissa.....) Deras forskare vill höja till 1500-2000, och då bara i tillskott. Lägg på det föda och ev sol.

    Nästan ingen i Sverige får i sig tillräckligt med D-vitamin.

    Det är inte ofta jag håller med Pentra i saker, men nu tusan gör jag ett undantag.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • flygrl
    Aniiee skrev 2015-10-08 20:54:03 följande:

    Utdaterade råd så det skriker om det, fast de är nya. 68% av Göteborgs skolungdomar har D-vitaminbrist på vintern. 68%! Och det blir bara värre ju längre upp i landet man kommer

    Kanada rekommenderar sina invånare 1000 IU (25 mikrogram), och deras forskare klagar för att rekommendationerna är för LÅGA! (Jag jämför med Kanada för att.. ja gissa.....) Deras forskare vill höja till 1500-2000, och då bara i tillskott. Lägg på det föda och ev sol.

    Nästan ingen i Sverige får i sig tillräckligt med D-vitamin.

    Det är inte ofta jag håller med Pentra i saker, men nu tusan gör jag ett undantag.....


    Exakt. Finland har kraftigt höjt rekommenderad dos och Sverige ska tydligen följa efter.

    Angående Canadensisk forskning ska man också tänka på att större delen av landets befolkning bor söder om Sverige. Toronto ligger tydligen på samma bredd grad som södra Frankrike. De får över lag mer solljus än svenskar.
Svar på tråden Funkar det att sola genom fönstret?