• fartty

    4,5cm cysta på äggstock, gyn gör ingenting

    Jag har en cysta på äggstocken som verkar växa.
    På akuten sa de att den var liten sen nu idag fick jag reda på att den är 4,5cm.
    Akuten sa den var liten för cirka tre veckor sedan och därefter haft ont av cystan, de trodde det var pga den var på väg att försvinna men så verkar ej fallet.


    Jag läser på nätet att cystor av den storleken skall opereras men enligt min gyn är cystan liten.
    Förstår ingenting.
    Min gyn sa även att om jag förlorar äggstocken så har jag ju den andra kvar, vilket jag tyckte var väldigt klumpigt uttryckt, finns väl ingen som vill bli offer för besparingar och förlora sin äggstock!
    Så därför frågar jag nu, är det verkligen norm att bara låta en cysta av den storleken vara? Ska den verkligen inte opereras bort? På nätet har jag läst som sagt om flertal kvinnor som fått cystor av den storleken borttagna.

  • Svar på tråden 4,5cm cysta på äggstock, gyn gör ingenting
  • lillalinchen

    Hej!

    Har själv haft en cysta på min ena äggstock och fick ingen hjälp! Det slutade med att den blev så stor att den brast av sig själv!

    Fick då uppsöka akuten för den smärtan var inte att leka med! (Föder hellre barn 100 gånger om än får den smärtan igen!!!)

    På akuten sa dem att det var konstig att ingen opererat bort den tidigare!

    Så stå på dig de ska opereras bort!

  • fartty

    Du fick aldrig veta hur stor din var? Min gynekolog och KK står på sig och säger den kommer försvinna men nu har det gått sex veckor och fortfarande är den där!
    Och det är inte roligt att ens livskvalitet sänks som den gör pga den här cystan, man har ju svinont mest hela tiden.


    Men sedan blir jag rädd när jag läser att man kan bli av med hela äggstocken om de opererar men likaså vill jag inte att den riskerar tvista om äggledaren så äggstocken förstörs ändå.
    Känns som att välja mellan pest eller kolera.

  • lillalinchen

    Min var ca 5 cm sa dem!
    Så jag tycker nog du ska söka dig till någon annan om nu din gyn inte tycker den ska tas bort!

  • fartty

    Så märkligt att det är olika besked överallt. Ringde KK innan men de snäste av mig och sa att jag har en gynekolog som har gjort sitt utlåtande och jag därmed inte är välkommen dit. Och alla vet ju att det är väldigt svårt att hitta en gynekolog som tar emot utan remiss.


    Får bara hoppas att min mens kommer snart och tar bort cystfan, Cystan har iallafall inte växt från sina 4,5cm på tre veckor så det känns ju lovande iallafall?

    Men jag vet ju verkligen inte vad jag ska göra åt det här. Svårt när man inte är medicinsk kunnig och får så olika besked. Försvinner den bara av sig själv så vill jag ju absolut inte operera men vill ju inte den tvistar äggstocken samt andra risker som finns.

  • mom2012

    I mitt landsting är det 5 cm som gäller.


    Har du endometrios eller någon annan diagnos?

    Om du har endometrios kan det vara bara att gå in I medicinskt klimakterie ett par månader med hjälp av Synarel, Suprecur nässprej eller Enanton sprutor. Då kan den minska I storlek.

  • fartty

    Hej
    Det är efter en graviditet, antagligen en gulkroppscysta.
    Gyn säger de inte tar bort cystor men jäklar vad ont den gör hela tiden. Ska man verkligen behöva ha det så här?

  • joseffin
    fartty skrev 2015-10-13 00:19:44 följande:

    Hej

    Det är efter en graviditet, antagligen en gulkroppscysta.

    Gyn säger de inte tar bort cystor men jäklar vad ont den gör hela tiden. Ska man verkligen behöva ha det så här?


    Vadå inte tar bort dem? När jag gjorde min abort för 3 år så åkte jag in på efterkoll för att jag misstänkte en infektion och då sa hon att jag hade fått en cysta. Fick en tid 3 månader efter för att se om den var borta annars skulle dem ta bort den. Jag slapp dock det då den hade åkt ut av sig själv.
  • fartty
    joseffin skrev 2015-10-13 00:26:01 följande:
    Vadå inte tar bort dem? När jag gjorde min abort för 3 år så åkte jag in på efterkoll för att jag misstänkte en infektion och då sa hon att jag hade fått en cysta. Fick en tid 3 månader efter för att se om den var borta annars skulle dem ta bort den. Jag slapp dock det då den hade åkt ut av sig själv.
    Ja jag förstår inget heller. Har dessutom fått två gynekologers uttalande nu. Den första verkar iallafall öppen till att hålla koll på den... Vill ha tillbaks mig på återbesök efter en mens. Den andra gynekologen ville inte alls ha tillbaks mig!?!!
    Jag har väldigt ont av den, ibland kan jag knappt gå som smärtan strålar ner mot benet.
    Jag hade hoppats på att den hade försvunnit nu under mensen men istället har smärtan bara avancerat så jag antar den är kvar därinne och gottar sig :/
  • Skriklisa19

    Jag hade en 6cm cysta på ena äggstocken. Skulle opereras men cystan hann försvinna av sig själv innan. Om det hände igen skulle jag nog avvakta med operation och hoppas på att den försvann.

  • Miamaja

    Undrar hur lång tid det tog för dig med cysta på äggstocken på 6 cm att den försvann av sig själv? Hur lång tid ska man våga vänta?

  • Mightmare

    Jag har haft en 10 cm cysta som inte blev opererad, den gick bort av sig själv efter ca 3 mån men p-piller kan snabba på det. I många landsting så är 7 cm gräns för att de ska göra något om det inte finns indikationer på att den växer eller kan vara cancer. Har du blivit undersökt med ultraljud? Det är sällsynt att de snor sig och förstör äggstocken och det är jättevanligt att få cystor som blir upp till 4-5 cm som går bort av sig själv så det kan vara därför de inte ingriper men de borde ju kolla upp den om någon månad så den inte har vuxit.

    Jag har en nu som var 5 cm och en månad senare var den 3 cm så är på väg bort.

  • mammaja

    Tack för svar :) En cysta på min äggstock på 4,5 cm upptäcktes på röntgen dec 2015. Sedan blev det gyn o ultraljud, oförändrat mitten på mars vid kontroll o läkaren vet inte vad vi ska göra. Jag har bett om p-piller men får inte det. Jag har aldrig ätit det, men har läst att det kan vara bra. Min mamma har äggstockscancer o jag är rädd att min cysta också kan vara det. Läkaren säger att hon inte vet o att ingen vet, för vi vet så lite om cancer säger hon, fast att vi tror att vi vet mycket. Men med dessa ord blir jag ju inte lugnare precis. Jag känner cystan hela tiden men det gör inte ont. I maj ska jag på nästa kontroll. Mår väldigt dåligt pga oro. Får du p-piller för att minska din cysta? Vad ska man göra för att inte få flera? Går det att förebygga?

Svar på tråden 4,5cm cysta på äggstock, gyn gör ingenting