• Äldre 7 Oct 16:30
    1944 visningar
    12 svar
    12
    1944

    1 års kalas. vad bjuda på.

    Ska ha ett litet barnkalas för sonen som blir 1 år om ca 2 v.

    Hans 3 tjejkompisar kommer.

    Men vad kan vi bjuda på? De är lika gamla.

    Kan jag göra något mer roligt till kalaset??

    Tips mottages

  • Svar på tråden 1 års kalas. vad bjuda på.
  • Äldre 7 Oct 16:42
    #1

    Jag tror inte det behövs så mkt aktiviteter till ettåringar.

    Mat som jag funderar på till min bebis när hon fyller ett är plockmat: gurkstavar, grötpinnar, pannkaks-muffins, banan. Och sen skulle jag göra tårta till föräldrarna och till barnen som får ( många av mina vänner ger inte socker till små barn)

  • Äldre 7 Oct 17:25
    #2

    Bjuda in ett par pojkar?

  • Äldre 7 Oct 18:47
    #3

    Han har bara tjejkompisar.

  • Äldre 7 Oct 19:46
    #4

    Såpbubblor var väldigt poppis på mitt äldsta barns 1-årskalas  :)

  • Äldre 7 Oct 19:51
    #5
    Tow2Mater skrev 2015-10-07 17:25:03 följande:

    Bjuda in ett par pojkar?


    för att det är bara pojkar som kan leka och ha roligt, eller....  
  • Äldre 8 Oct 10:07
    #6

    Ska ni vara hemma kan det vara roligt med ett bildspel på tvn med 10-20 bilder från barnets första år.

    På vår yngstas kalas bjöd vi på hemmagjord (sockerfri) glass vilket var betydligt populärare än tårtan som vi hade på äldstas 1årskalas (hon föredrog smörgåsrån ). Även när äldsta fyllde 4 var glassen populärare än tårtan (även bland föräldrarna).

    Jätteenkel att göra. Frys in bananskivor några dagar i förväg. Kör i matberedare tills de ser lite smuliga ut. Tillsätt 1-2 msk mjölk per banan samt ev smaksättning (t ex frysta bär) och mixa lite till tills konsistensen är som glass. Klart! 

  • Äldre 9 Oct 00:56
    #7
    Mellanmjölkens land skrev 2015-10-08 10:07:30 följande:

    Jätteenkel att göra. Frys in bananskivor några dagar i förväg. Kör i matberedare tills de ser lite smuliga ut. Tillsätt 1-2 msk mjölk per banan samt ev smaksättning (t ex frysta bär) och mixa lite till tills konsistensen är som glass. Klart! 


    Kallas inte det "fryst mixad frukt"? Hur länge ljuger du för barnen och kallar det "glass"?
  • elyse
    Äldre 9 Oct 01:18
    #8

    Det beror väl helt på vad barnen äter! Samt om föräldrarna har speciella önskemål...

  • Äldre 9 Oct 05:25
    #9
    Tow2Mater skrev 2015-10-09 00:56:58 följande:

    Kallas inte det "fryst mixad frukt"? Hur länge ljuger du för barnen och kallar det "glass"?


    Haha!

    Min son fyller ett om ett par veckor och vi kör på tårtkalas. Tänkte baka en gräddtårta, kakor och bullar samt ha lite fruktsallad som backup. De vuxna bjuder vi på hemmabakade piroger, sallad och lite plock. Vi har köpt en pinata som barnen ska få banka på och sen blir det det vanliga barnkalas stuket; ballonger, serpentiner ect.
  • Anonym (98)
    Äldre 9 Oct 05:29
    #10
    Tow2Mater skrev 2015-10-09 00:56:58 följande:
    Kallas inte det "fryst mixad frukt"? Hur länge ljuger du för barnen och kallar det "glass"?
    Vad spelar det för roll, sålänge det känns lite festligare om man kallar det glass, 
    Varför är du så grinig?
  • Äldre 9 Oct 08:11
    #11
    Tow2Mater skrev 2015-10-09 00:56:58 följande:
    Kallas inte det "fryst mixad frukt"? Hur länge ljuger du för barnen och kallar det "glass"?
    Jag tror det kallas sorbet, om man ska vara riktigt petig....
  • Äldre 9 Oct 09:51
    #12

    Googlar man på "bananglass" är första träffen just en variant på receptet jag skrivit ovan. Eftersom det smakar glass och har konsistens som glass tänker jag inte protestera (även om sorbet nog egentligen är en närmare beskrivning).

Svar på tråden 1 års kalas. vad bjuda på.