• Tjorven1980

    1:a IVF behandlingsstart oktober/november

    Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

    Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

  • Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Tjorven1980

    Spännande att sätta igång!

    Kör långa protokollet med nedreglering innan nästa mens.

    Ska till barnmorskan på nu på fredag och få mer information om medicinerna och hur det kommer gå till. Väntar min mens nu i dagarna. Så jag kommer börja med nedregleringen lite längre fram. Allt är väldigt nytt och främmande. Utredningen och beslutet att det blir IVF har gått så fort så jag har inte riktigt fattat att vi ska göra detta nuGlad

    Är det din första IVF? Har ni försökt att få barn länge?

  • HJohannesson
    Tjorven1980 skrev 2015-10-12 16:19:36 följande:

    Spännande att sätta igång!

    Kör långa protokollet med nedreglering innan nästa mens.

    Ska till barnmorskan på nu på fredag och få mer information om medicinerna och hur det kommer gå till. Väntar min mens nu i dagarna. Så jag kommer börja med nedregleringen lite längre fram. Allt är väldigt nytt och främmande. Utredningen och beslutet att det blir IVF har gått så fort så jag har inte riktigt fattat att vi ska göra detta nuGlad

    Är det din första IVF? Har ni försökt att få barn länge?


    Vet du när du ska börja spraya ?

    Haha jag vet inte alls hur jag ska få ihop nässprayen :) den är i en glasflaska. Men jag får lösa det i morgon.

    Detta är vår första ivf. Vi har försökt att få barn i snart 3 år... Vi stod i kö i ca 6 mån för att få göra ivf, innan dess så var det utredning i ca 1 år. Så det har väl var en ganska lång process. Men vi är oförklarligt barnlösa så då vill dom gärna att man försöker på egen hand i 2 år.

    Vet du när du ska börja spraya?
  • Tjorven1980

    Vet inte än när jag ska börja med nässprayen. Får se vad bm säger på fredag. Vill komma igång nu, så förväntansfull och samtidigt nervös. Orolig för eventuella biverkningar, att man ska må dåligt under tiden. Men det får det vara värt.

    Vilken långdragen process det låter som för er innan ni tog er dit ni är idag. Måste säga att jag är imponerad över hur snabbt och smidigt det gått för oss. Vi var på första läkarbesöket 1 september sen hade vi ett återbesök två veckor senare. Tyvärr var vi tvungna att ställa in det och fick då komma 5 oktober istället. Då lämnade min sambo spermaprov som visade att han hade få spermier och beslut togs att IVF var aktuellt för oss. Sen frågade läkaren när vi ville börja och att vi hade rätt till att få det landstingsfinansieratGlad

    Vi var inställda på långa väntetider och hade beslutat oss för att betala ett försök själva under tiden som vi stod i kö. Så vi blev glatt överraskade!

    Hoppas att det går bra med sprayen, du får berätta hur du mår och hur det känns. Är så nyfiken! Håller alla tummar att det går bra för oss nu och att det blir fina plus på stickan snartGlad

  • hagnestahill

    Hej!

    Jag befinner mig också i en liknande situation.

    Vi har försökt ett par år utan resultat och genomgått utredning som visade på lågt spermieantal samt nedsatt rörlighet.

    Nu ska vi göra IVC (ICSI) försök nummer 1, ska börja med korta protokollet så snart jag får min mens vilket är om cirka 1 vecka. Så ungefär samtidigt som dig TS.
     

  • HJohannesson
    Tjorven1980 skrev 2015-10-13 13:23:45 följande:

    Vet inte än när jag ska börja med nässprayen. Får se vad bm säger på fredag. Vill komma igång nu, så förväntansfull och samtidigt nervös. Orolig för eventuella biverkningar, att man ska må dåligt under tiden. Men det får det vara värt.

    Vilken långdragen process det låter som för er innan ni tog er dit ni är idag. Måste säga att jag är imponerad över hur snabbt och smidigt det gått för oss. Vi var på första läkarbesöket 1 september sen hade vi ett återbesök två veckor senare. Tyvärr var vi tvungna att ställa in det och fick då komma 5 oktober istället. Då lämnade min sambo spermaprov som visade att han hade få spermier och beslut togs att IVF var aktuellt för oss. Sen frågade läkaren när vi ville börja och att vi hade rätt till att få det landstingsfinansieratGlad

    Vi var inställda på långa väntetider och hade beslutat oss för att betala ett försök själva under tiden som vi stod i kö. Så vi blev glatt överraskade!

    Hoppas att det går bra med sprayen, du får berätta hur du mår och hur det känns. Är så nyfiken! Håller alla tummar att det går bra för oss nu och att det blir fina plus på stickan snartGlad


    Vet läkaren vad felet är så är det ju ingen idé att vänta, då går det fortare :)

    Jag är ganska ung men så det brinner väl inte i knutarna heller.

    Skönt för er att ni slapp stå i kö! Ivf går under vårdgarantin så egentligen ska man inte behöva vänta mer än 3 månader men jag ville komma igång med jobb efter sommaren så det passade bra att börja nu!

    Jag är sjukt orolig för sprayen. Hoppas att jag slipper h ont i huvudet!

    Jag börjar med sprayen dag 23 i min cykel! Så du får nog börja snart med :)
  • HJohannesson
    apelsinpress skrev 2015-10-13 13:46:08 följande:

    Hej!

    Jag befinner mig också i en liknande situation.

    Vi har försökt ett par år utan resultat och genomgått utredning som visade på lågt spermieantal samt nedsatt rörlighet.

    Nu ska vi göra IVC (ICSI) försök nummer 1, ska börja med korta protokollet så snart jag får min mens vilket är om cirka 1 vecka. Så ungefär samtidigt som dig TS.
     


    Spännande !! Skönt med korta protokollet!

    Hur gamla är ni ?
  • Tjorven1980
    apelsinpress skrev 2015-10-13 13:46:08 följande:

    Hej!

    Jag befinner mig också i en liknande situation.

    Vi har försökt ett par år utan resultat och genomgått utredning som visade på lågt spermieantal samt nedsatt rörlighet.

    Nu ska vi göra IVC (ICSI) försök nummer 1, ska börja med korta protokollet så snart jag får min mens vilket är om cirka 1 vecka. Så ungefär samtidigt som dig TS.
     


    Välkommen!

    Slipper du nedregleringen när du kör korta protokollet? Varför för en del korta och en del långa protokollet? Är extremt oinsatt i allt kring dettaGlad
  • HJohannesson
    Tjorven1980 skrev 2015-10-13 16:24:33 följande:

    Har ni berättat för någon om att ni ska påbörja IVF?


    Jag har berättat för några väl utvalda personer. Mest för att de ska kunna stå ut med mig :)
    Sen kan det vara skönt att prata av sig ibland med!

    Hur har ni gjort?
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november