• Kärlek och respekt

    Mödomshinne-myten

    Såg programmet på tv igår, angående läkare som gör "oskuldsundersökningar" på tjejer, och dessutom emot deras vilja och även på barn. Fullständigt vanvettigt övergrepp!!! :'(

    I programmet tas det ju dessutom upp att det inte finns någon "hinna" att spräcka, och att det därför är omöjligt att avgöra ifall flickan är oskuld eller ej. Detta är ingen nyhet trots att det låter så.
    På Facebook cirkulerar nu en fin film som förklarar "slidkransen" på ett  tydligt sätt.

    www.tv4.se/nyheterna/artiklar/myten-om-m%C3%B6domshinnan-5613d3fcb9a9f6278f000069

    Det jag reagerat på är att man under många år fokuserat på "mödomshinne"-myten, för att alla verkligen ska förstå att flickan inte måste haft sex, ifall hon inte blöder på bröllopsnatten. Jättebra att folk blir medvetna och ännu bättre hade förstås varit ifall ingen kultur/tradition förutsätter att bruden är oskuld!!!

    MEN varför glömmer man nu istället att tala om att många FAKTISKT blöder och FÅR ont?!!! Det är ju en jätteviktig information oavsett om det kallas hinna, hudveck eller krans, för de tjejer som ska ha sex för första gången och för den ev partner som är med då!

    sv.wikipedia.org/wiki/Hymen

    Därav min fråga: Hur många av er tjejer, har blött och fått ont vid första samlaget? Killar får förstås också svara, om de tagit en tjejs oskuld, men bara om de är säkra på att inga stygn satts dit! (Stygn kan sättas av idiotiska läkare, för att säkerställa en liten blodpöl! :( )

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mödomshinne-myten
  • Anonym (Olika)

    Jag kunde inte ens ha sex första gången vi försökte för det var så mycket stopp. Hade en erfaren man 30+ som inte kunde komma in i mig.

    Gick till gyn för att utesluta att något var fel med mig men han sa att mannen får bara ta i ännu mer. Så mannen fick ta spjärn mot sänggaveln för kung och fosterland och jag fick hålla emot i väggen bakom mig och då gick det. Ja, det gjorde ont och naturligtvis blödde jag ner lakanen vilket var pinsamt eftersom vi just då bodde över hos hans föräldrar.

    Men detta hör vad jag förstår inte till vanligheterna.

  • Anonym (Olika)
    Anonym (#detärfaktasomgäller) skrev 2015-10-08 23:09:25 följande:

    Fakta är att 85% av alla tjejer INTE blöder alls vid första samlaget. För en riktig dokumentär så rekommenderar jag denna:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5966904


    Så kul för dem då...
  • Anonym (Kille)

    Mödomshinna har man väl letat i hur många år som helst utan att finna bevis om att den faktiskt finns. Idag, 2015, måste vi väl säga att myten om mödomshinnan är spräckt? Den finns inte nu och har inte funnits tidigare. Detta inte evolutionen som gjort att den försvunnit utan snarare att vi är mer upplysta idag än vad man var förr. Tack för ordet.

  • Anonym (#detärfaktasomgäller)
    Anonym (Olika) skrev 2015-10-09 17:45:25 följande:
    Så kul för dem då...
    Varför så otrevligt snutig? Växte du upp i ett stall eller?
  • Anonym (sexy)
    Kärlek och respekt skrev 2015-10-07 18:03:58 följande:

    MEN varför glömmer man nu istället att tala om att många FAKTISKT blöder och FÅR ont?!!! Det är ju en jätteviktig information oavsett om det kallas hinna, hudveck eller krans, för de tjejer som ska ha sex för första gången och för den ev partner som är med då!



    Well, det är väl inget ovanligt att unga oerfarna tjejer går med på samlag utan att vara sexuellt upphetsade? Att blöda och att det gör ont, är ju något som även erfarna kvinnor kan uppleva.
    Om du vill starta ett korstog, gör det då istället mot kvinnoidealet: perfekt kropp. perfekt make-up. inga ljud. osv.
  • Anonym (Mödomshinna)

    Jag kommer själv från en kultur där kvinnan (även mannen, men mest kvinnan pga sexistisk värld) förväntas vara oskuld på bröllopsnatten.
    Förstår dock inte hur dessa läkare "undersöker" kvinnorna? Stoppar man in fingrarna eller vadå?

    Men som svar på frågan, första samlaget (vilket var på bröllopsnatten) så fick jag jätteont, men jag blödde ingenting. 

  • Anonym (#detärfaktasomgäller)
    Anonym (Mödomshinna) skrev 2015-10-09 20:11:55 följande:

    Jag kommer själv från en kultur där kvinnan (även mannen, men mest kvinnan pga sexistisk värld) förväntas vara oskuld på bröllopsnatten.
    Förstår dock inte hur dessa läkare "undersöker" kvinnorna? Stoppar man in fingrarna eller vadå?

    Men som svar på frågan, första samlaget (vilket var på bröllopsnatten) så fick jag jätteont, men jag blödde ingenting. 


    Man kan inte se på en kvinna om hon varit oskuld eller inte (oavsett vilken diagnostik man använder sig av). Myten om mödomshinnan är bara en konstruktion för att kunna begränsa och få makt över kvinnor. Okunskapen om detta är dock jättestor, t o m i upplysta lilla Sverige, där t o m vuxna utbildade människor, fortfarande går och tror på det där med mödomshinnor, är en ganska skrämmande verklighet.
  • Johan75
    Anonym (#detärfaktasomgäller) skrev 2015-10-09 20:44:33 följande:
    Man kan inte se på en kvinna om hon varit oskuld eller inte (oavsett vilken diagnostik man använder sig av). Myten om mödomshinnan är bara en konstruktion för att kunna begränsa och få makt över kvinnor. Okunskapen om detta är dock jättestor, t o m i upplysta lilla Sverige, där t o m vuxna utbildade människor, fortfarande går och tror på det där med mödomshinnor, är en ganska skrämmande verklighet.
    Jag misstänker att alla kvinnor varit oskuld någon gång?Flört
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Mödomshinne-myten