• Vallmofru

    Är det här svinkoppor eller vattkoppor?

    Hej!


    Vore mycket tacksam om någon med lite mer erfarenhet kan hjälpa mig att avgöra vad detta är för en åkomma. Läkaren kan inte avgöra, inte barnsjuksköterskan heller. Barnet har ingen feber, men är extra gnälligt och sover oroligare. Skruvar på sig mycket i sängen. Har utslag över i princip hela kroppen, men mest runt munnen och på benen. På skinkorna och i knävecken är det större ansamlingar av utslag, även på hakan. Ser ännu inga gula krustor som det står att svinkoppor ska få efter ett tag. Barnet har sett ut såhär i drygt två dygn. På förskolan går både svinkoppor och vattkoppor.


  • Svar på tråden Är det här svinkoppor eller vattkoppor?
  • Flisan79

    De större på handen tex ser ut som vattkoppor men jag har inte varit med om att någon av mina barn haft en massa små. Det ser mer ut som typ...mässling.

    Kan barnet haft otur och drabbats av både och?

    Ursäkta om jag inte gjorde dig klokare.

  • Vallmofru

    Tack för svar, håller med om att just de på handen ser ut som vattkoppor om jag jämför med andra googlebilder. Ja, kanske är det så att barnet fått både och. Jag får väl försöka avvakta ännu lite till...

  • MimmiGbg

    Jag har haft svinkoppor och dom spricker liksom mer, ser ut som torra finnar om du förstår. Kan inte minnas att jag var så röd. Kliar det?

    Jag skulle tippa på någonting annat. Vad säger BVC?

  • MimmiGbg
    MimmiGbg skrev 2015-10-07 21:10:01 följande:

    Jag har haft svinkoppor och dom spricker liksom mer, ser ut som torra finnar om du förstår. Kan inte minnas att jag var så röd. Kliar det?

    Jag skulle tippa på någonting annat. Vad säger BVC?


    Sorry jag missade att du redan pratat med läkare.

    Usch, stackars liten :(
  • Vallmofru

    Tack för svar. Ja, svårt att säga hur mycket det kliar förutom att barnet har svårt att ligga still i sängen. Det känns mer som att det kanske svider på olika delar av kroppen, för tårarna kommer ibland plötsligt när barnet äter (utslag i munnen?) eller kommer åt något. Man förstår ju att det inte känns helt hundra med alla dessa utslag...

  • Dsk1

    Kan det vara höstblåsor kanske? Har båda mina barn haft och är då mest runt mun,fötter,händer och även i munnen. Medicinsk term är coxackievirus. Googla bilder o jämför

  • Vallmofru

    Några av er verkar vara säkra på att det är vattkoppor. Jag kommer utgå nu från att det är en släng av både och. Tack för all hjälp!

  • skruttan8

    Tycker det ser ut som höstblåsor, så har mina barn haft det, mkt runt mun och ljumskar/ben även i munnen, är smärtsamt men självläkande.

    Kan ev vara vattkoppor också, stackars liten hoppas det går över snabbt

  • BigMami

    Så där såg vår son ut när han hade vattkoppor! Hela han var full av små utslag från fotsulor till hårbotten. De trodde också på svinkoppor först men det var det inte konstaterades det efter en kur antibiotika...

Svar på tråden Är det här svinkoppor eller vattkoppor?