• Anonym (Anonym)

    Herpes, hur går det till?

    Alla svarar så olika på sånna här frågor så jag provar igen. För att göra det så lite komplicerat som möjligt kör jag med 1 2 och 3. Om person nr 1 har herpes och dricker ur en flaska. Efter det dricker person nr 2 ur samma flaska, är det mycket möjligt att den har blivit smittad? Och ifall person nr 2 använder ett läppstift och hen har ej fått nåra symptom på 1-2veckor efter att hen druckit ur flaskan kan person nr 3 bli smittad ifall den användt den efter? Jag tror ni förstår

  • Svar på tråden Herpes, hur går det till?
  • Långbenopluto

    Ja, 2:an kan bli smittad av 1:an.

    Ja, 3:an kan bli smittad, men kan tänka mig att risken är liten.

    Men varför är du så hysterisk? Herpes är lika vanligt som en förkylning i princip...

  • glutten

    Kära TS. Det är mycket, MYCKET möjligt att samtliga personer redan har herpesviruset i kroppen (85% av befolkningen har det). Vidare är det helt möjligt att alla som inte redan har det blivit smittade av det du beskriver, men det är lika möjligt att det inte är så. Omöjligt att svara på. Bara att vänta och se om det blir några munsår! Tyvärr. Men jag skulle verkligen inte oroa mig om jag var du.

    En annan grej, dock: var noga med kondom. Genital herpes vill du nämligen VERKLIGEN undvika så gott du kan.

  • Anonym (Anonym)
    glutten skrev 2015-10-07 22:10:49 följande:

    Kära TS. Det är mycket, MYCKET möjligt att samtliga personer redan har herpesviruset i kroppen (85% av befolkningen har det). Vidare är det helt möjligt att alla som inte redan har det blivit smittade av det du beskriver, men det är lika möjligt att det inte är så. Omöjligt att svara på. Bara att vänta och se om det blir några munsår! Tyvärr. Men jag skulle verkligen inte oroa mig om jag var du.

    En annan grej, dock: var noga med kondom. Genital herpes vill du nämligen VERKLIGEN undvika så gott du kan.


    Jag förstår. Grejen är att jag syftar på min kompis, alltså att hon har blivit smittad. Då kan det ju komma till mig hur lätt som helst. Kanske verkar de som jag överdriver lite men jag får verkligen panik över sånt och blir jätte nojig, har försökt sluta tänka på det och lugna ner mig men det går bara inte jag är sån kan inte göra nåt åt saken.. Har lite småfobi mot bakterier och allt som smittas, övertänker hela situationen alltid. Men vet du ifall man kan testa sig utan att man fått nåra symptom bara för att veta? Av ren oro. Isåfall vem vänder man sig till?
  • Anonym (Anonym)
    Tines skrev 2015-10-07 21:30:37 följande:

    Ja, 2:an kan bli smittad av 1:an.

    Ja, 3:an kan bli smittad, men kan tänka mig att risken är liten.

    Men varför är du så hysterisk? Herpes är lika vanligt som en förkylning i princip...


    Skulle inte jämföra de med en förkylning. Du har det hela livet, det går ej att botas. Vissa får hemska utbrott. Jag blir jätte nojig när det gäller bakterier och såfort jag hör att nåt smittas får jag panik..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2015-10-07 22:47:40 följande:

    Varför dricka ur samma flaska...


    Tjejen är ju snurrig, om hon är medveten om att hon smittas ska hon inte dricka ur samma flaska. Tyvärr tänkte hon inte och drack ur min kompis flaska på lektionen utan att fråga. Efter henne drack min kompis utan att hon visste att hon druckit ur den. Direkt efter kom en klasskamrat och berättade, och där fick vi båda panik.
  • glutten
    Anonym (Anonym) skrev 2015-10-07 22:38:31 följande:
    Jag förstår. Grejen är att jag syftar på min kompis, alltså att hon har blivit smittad. Då kan det ju komma till mig hur lätt som helst. Kanske verkar de som jag överdriver lite men jag får verkligen panik över sånt och blir jätte nojig, har försökt sluta tänka på det och lugna ner mig men det går bara inte jag är sån kan inte göra nåt åt saken.. Har lite småfobi mot bakterier och allt som smittas, övertänker hela situationen alltid. Men vet du ifall man kan testa sig utan att man fått nåra symptom bara för att veta? Av ren oro. Isåfall vem vänder man sig till?
    Det går att testa via blodprov, tror jag. Men jag har väldigt svårt att tro att en vårdcentral vill lägga pengar på en sån sak. Det går ju ändå inte att göra något åt saken? Om det nu skulle visa sig att du har det alltså.

    Varför är det så viktigt att veta? För att du inte vill smitta andra? Jag tror att du överskattar smittsamheten väldigt mycket. Och som sagt: de allra flesta bär redan på viruset. Vissa får utbrott ofta, andra aldrig. Alltså bokstavligt talat aldrig. Så de vet inte ens om att de är smittade.

    Av allt du kan oroa dig för i sjukdomsväg är munherpes verkligen det minsta problemet. Ja, det är segt med munsår, men det är helt ofarligt och de flesta märker inte ens av viruset. Försök släppa detta.
  • Anonym (B)

    Fy fan, jag är så jävla rädd för att få herpes (eller att jag redan har det men att det inte brutit ut än)... Tycker det är så vansinnigt äckligt :( det har blivit någon jävla hang up för jag vet ju att det bara är munsår och inte är äckligt egentligen.

  • Anonym (Blaha)

    Herpes, är vad jag fick förklarat från läkaren för x antal år sedan ett virus som finns naturligt på kroppen, likaså viruset halsfluss finns på oss. Det är en del av vår bakterieflora.

    Vi blir "smittade" när vår motstånds kraft sjuker och viruset tar sig In i kroppen, då får vi utslag eller vad de nu kan vara.

    Jag känner en tjej som har(konstaterat av läkare vid två olika tillfällen) haft halsfluss(viruset) på benet i form av kliande utslag och även haft herpes i armhålan i form av utslag. Tjejen i fråga har aldrig haft munsår, någonsin.

    Sååå, ta ett chill pill o lugna ner dig.

    De kunde varit värre, du kunde fått halsfluss på benet! HAHAHA!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (B) skrev 2015-10-08 01:02:13 följande:

    Fy fan, jag är så jävla rädd för att få herpes (eller att jag redan har det men att det inte brutit ut än)... Tycker det är så vansinnigt äckligt :( det har blivit någon jävla hang up för jag vet ju att det bara är munsår och inte är äckligt egentligen.


    Det är precis det jag menar. Jag har aldrig i mitt liv fått munsår då menar jag aldrig i mitt liv. Och själva tanken om att det är i kroppen hela livet och går inte att bota ger mig panik. Hur vanligt det än är och hur ofarligt det än är ger det mig panik. Vet inte ens om hon vågar testa sig, tänk om testet skulle komma ut positivt. Hon skulle ju gå runt och må dåligt.
  • Anonym (skärp dig)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-10-08 14:15:13 följande:
    Det är precis det jag menar. Jag har aldrig i mitt liv fått munsår då menar jag aldrig i mitt liv. Och själva tanken om att det är i kroppen hela livet och går inte att bota ger mig panik. Hur vanligt det än är och hur ofarligt det än är ger det mig panik. Vet inte ens om hon vågar testa sig, tänk om testet skulle komma ut positivt. Hon skulle ju gå runt och må dåligt.
    Jag tror du skulle må bra av att komma till en psykolog för att få hjälp att hantera din otroligt överdrivna "panik"......allvarligt!
  • Anonym (B)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-10-08 16:03:14 följande:

    Jag tror du skulle må bra av att komma till en psykolog för att få hjälp att hantera din otroligt överdrivna "panik"......allvarligt!


    Tack men jag ser igenom ditt försök att trycka ner mig :)
  • Anonym (B)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-10-08 14:15:13 följande:

    Det är precis det jag menar. Jag har aldrig i mitt liv fått munsår då menar jag aldrig i mitt liv. Och själva tanken om att det är i kroppen hela livet och går inte att bota ger mig panik. Hur vanligt det än är och hur ofarligt det än är ger det mig panik. Vet inte ens om hon vågar testa sig, tänk om testet skulle komma ut positivt. Hon skulle ju gå runt och må dåligt.


    Förstår dig fullständigt!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-10-08 16:03:14 följande:

    Jag tror du skulle må bra av att komma till en psykolog för att få hjälp att hantera din otroligt överdrivna "panik"......allvarligt!


    Tänker inte träffa nån jävla psykolog. Ser inget fel med att inte vilja ha massa skit på läppen. Jag frågade inte om jag behöver hjälp utan om det smittas så ditt svar kan du spara.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (B) skrev 2015-10-08 16:18:53 följande:

    Förstår dig fullständigt!


    Ja entligen nån! Jag förstår inte när de kommer med att mer än halva Sverige har det, ska det på nåt sätt göra saken bättre? Bara för att halva Sverige är sjuka betyder inte att jag också vill.
  • glutten
    Anonym (Anonym) skrev 2015-10-08 16:26:24 följande:
    Ja entligen nån! Jag förstår inte när de kommer med att mer än halva Sverige har det, ska det på nåt sätt göra saken bättre? Bara för att halva Sverige är sjuka betyder inte att jag också vill.
    Poängen med att påpeka att 85% av befolkningen har det är följande: Du kanske redan har det. Och har aldrig lidit av det, eller hur? Du kan ha viruset utan att nånsin ha fått ett munsår.

    Och har du inte viruset är risken ändå stor att du nån gång i ditt liv blir smittad, eftersom så många andra har det. Det är med andra ord som att gå runt och vara livrädd för att drabbas av bihåleinflammation, dvs helt meningslöst.

    Alltså jag fattar att du inte VILL ha munsår. Ingen vill det. Men för din egen skull borde du försöka jobba på att släppa detta, för det är jäkligt energikrävande att gå runt och oroa sig för nåt man ändå inte kan göra nåt åt. Att viruset finns kvar i kroppen hela livet betyder liksom inte att du går runt och är SJUK resten av livet. Vi går runt med en massa skräp i kroppen utan att lida det minsta av det.
Svar på tråden Herpes, hur går det till?