• Anonym (vill bli vegan/vegetarian)

    Finns det nåra vegetarianer och veganer här? Vill ni hjälpa mig?

    Tänkte börja äta vegansk kost, eller i alla fall vegetarisk. Jag älskar djur och känner mig som en hycklare när jag äter kött/fisk/ägg/dricker mjölk etcetera. 

    Till en början var väl tanken att jag skulle bli vegetarian, för det är ju "enklare". Då slipper man stå och läsa innehållsförteckningar osv. Nu har jag dock sett hjärtskärande videos där kossan tas ifrån sin kalv direkt efter födseln, och efter det bestämde jag mig för att skippa mjölkprodukter. Sedan såg jag ett videoklipp med små söta hankycklingar som dödades för att de inte kan lägga ägg, så nu kan jag inte äta ägg heller. 

    Ja, nu har jag ingen aning om vad jag ska äta, dricka och köpa i affären. Jag äter kött mer eller mindre varje dag, jag dricker mjölk, jag äter pannkakor till mellanmål....

    Behöver hjälp. Jag kommer behöva lägga om mina matvanor helt, och jag vet inte hur och var jag ska börja.

    Sen, en jätteviktig fråga - var hittar man vegansk choklad? Är det jättedyrt? 

  • Svar på tråden Finns det nåra vegetarianer och veganer här? Vill ni hjälpa mig?
  • Anonym (Quorn)

    Till stor del kan du äta exakt som du gör nu bara att du ersätter de animaliska produkterna. Idag finns bl.a massa olika quornprodukter för att ersätta det mesta i köttväg. Köttfärs, hamburgare, nuggets, fileer, schnitzel, köttbullar m.m. Här kan du se en del av sortimentet och det finns i vanliga matbutiker som ica:

    www.quorn.se/produkter/

    Köp veganska kokböcker och/eller följ veganska matbloggar. Gå på vegomässan.

    www.vegania.net/veganism_3.html

  • Anonym (Jesse)

    Vilket bra beslut. :) På den här sidan finns en hel del tips, just om choklad, och du kan även beställa ett recepthäfte gratis ifrån dem. www.djurensratt.se/norrkoping-soderkoping/sotsaker

    www.djurensratt.se/valj-vego

    Välj bönor, linser, quorn, soja, tzay osv istället för kött, korv, kyckling och fisk och
    laga dina vanliga recept. :)

    Det kommer att gå superbra och du kommer att kunna äta med gott samvete.

  • Anonym (vill bli vegan/vegetarian)

    Tack för att du tog dig tiden att svara. 

    Det jag är orolig för är att jag inte ska få i mig tillräckligt med protein. Jag är orolig över att det här ska bli dyrt (har CSN). Är orolig över att jag ska gå hungrig. 

    Var kan man hitta bra vegorecept? Vill ha tips på rätter som går snabbt att laga. 

  • Anonym (vill bli vegan/vegetarian)
    Anonym (Jesse) skrev 2015-10-07 21:59:15 följande:

    Vilket bra beslut. :) På den här sidan finns en hel del tips, just om choklad, och du kan även beställa ett recepthäfte gratis ifrån dem. www.djurensratt.se/norrkoping-soderkoping/sotsaker

    www.djurensratt.se/valj-vego

    Välj bönor, linser, quorn, soja, tzay osv istället för kött, korv, kyckling och fisk och
    laga dina vanliga recept. :)

    Det kommer att gå superbra och du kommer att kunna äta med gott samvete.


    Tack för pepp! 

    Tzay har jag aldrig hört talas om. Ska genast googla! 

    Ska kolla länkarna ni tipsat om. 
  • Mantrasina

    Sejtan är också en bra grej. Sen är ju klassikern att äta ordentligt med bönor och linser, det är både billigt, gott och ordentligt mättande!

  • Anonym (Karro)

    Du kan göra hur mycket goda grejer som helst som är billigare än kött (speciellt om du brukar äta rent kött, falukorv och liknande är ju ofta billigt).

    Bönor, linser och nötter innehåller bra med protein.

    Förslag på rätter (googla fram recept om det låter gott): Kikärtsbiffar med olika smaksättning, hummus att doppa bröd och grönsaksstavar i, linsgryta med olika smaker (supergott med krossade tomater och kokosmjölk), tacos med refried beans istället för köttfärs, ugnsrostade grönsaker, soppor och grytor med grönsaker.

    Som de andra sa kan du ju bara byta ut köttet mot en ersättare, eller så utesluter du det bara, eller slänger i en näve bönor.

    Köp torra bönor och koka själv, lätt och billigt.

    Tänk på att äta kalciumtabletter, och eventuellt järn (du kan ju ta ett blodprov och kolla hur du ligger till ibland), men ta dem inte tillsammans.

  • Giovanna

    Vill du inte äta ägg ska du inte äta Quorn!

    Vegansk choklad brukar inte vara svårt att hitta. Plamil mjölkfri "mjölkchoklad" kan du hitta på både ICA och coop. Annars är mörkchoklad vanligen ägg- o mjölkfri.

  • Anonym (Quorn)
    Giovanna skrev 2015-10-07 22:19:08 följande:

    Vill du inte äta ägg ska du inte äta Quorn!

    Vegansk choklad brukar inte vara svårt att hitta. Plamil mjölkfri "mjölkchoklad" kan du hitta på både ICA och coop. Annars är mörkchoklad vanligen ägg- o mjölkfri.


    My bad! Är vegetarian inte vegan så det blev lite blandat där! :)
  • Anonym (vill bli vegan/vegetarian)

    Hur gör jag om jag blir hungrig ute? Vad kan man välja för kakor på ett fik? 

Svar på tråden Finns det nåra vegetarianer och veganer här? Vill ni hjälpa mig?