• Anonym (Kämpa?)

    Att kalla sjuka för kämpar

    Läste detta igår. http://www.vakentimmar.com/2015/10/ar-manniskor-som-dor-av-sjukdomar-de.html

    "Jag vet att orden inte menar något illa, men jag mår illa av tanken på att sjuka kallas starka och att de ska kämpa på. Går det att kämpa mot dödliga sjukdomar? De som dör då, var de inte starka nog? Kämpade de inte tillräckligt? Varje dag läser jag i tidningar om människor som kämpar mot sjukdomar, som går matcher, som tävlar. Som om allt handlar om att om bara en har viljan att bli frisk, om en orkar, så kommer en att klara det - men det är inte så det är."

    Vad har ni för tankar om detta? Är det dumt att skriva att folk kämpar mot sjukdomar? 

  • Svar på tråden Att kalla sjuka för kämpar
  • lövet2

    En del lägger sig ner och väntar på döden när de blir sjuka. Andra kämpar emot på olika sätt. Vissa förlorar ändå. Inte för att de kämpat dåligt, utan för att sjukdomen var starkare.
    Nej, jag ser inget fel med att uttrycka sig så.

  • Primrose

    Jag förstår hur du menar TS. Min man brukar resonera som du. Ibland kan det verka som att de som gillar uttrycket "kämpa" i det här sammanhanget är de som inte är sjuka, de runt omkring. Ett sjukdomsförlopp, då det gäller mycket dödliga sjukdomar har, troligen, väldigt litet att göra med om den drabbade "kämpar" eller inte. Och vilken är, egentligen, skillnaden mellan att "vänta på döden" och att "kämpa" då det handlar om att tillfriskna från dödliga sjukdomar? Är det senare sinnestillståndet mer värt än det förra? Att vänta på döden är väl, i så fall, inte mindre av en kamp. Eller kanske, till och med, en något större. Om det nu ska vara en tävling....
    Svårt ämne.

  • Anonym (Hjälte?)

    Samma sak med uttrycker hjälte i sammanhanget. Ofta när det gäller barn. Alla barn som har sjukdomar är lika starka och kämpar ju med sitt tillstånd. Tycker inte om att de uttrycker sig så, men beror nog på att man levt mitt i det. Visst finns de som lägger sig ner och väntar. Men är det konstigt? Alla har olika preferenser och vissa orkar inte mer. Är de som kämpar värda mer?

  • Ego Lovers

    Jag är sjuk, jag kommer aldrig bli frisk och vad ska jag kämpa för då? Det handlar väl mer om att acceptera att jag aldrig kommer bli frisk men jag kommer ju ändå inte dö av min sjukdom och även om jag slutar kämpa betyder det inte att jag kommer dö. Så ordet kämpa blir missvisande när det handlar om sjukdom för man kan inte göra något själv för att bli frisk utan det är ju läkare som kan tex operera, mediciner osv men det är ju inte en garanti för att man blir frisk men samtidigt betyder det inte att man dör utan man lever i ett mellanläge av varken eller.

  • Teddis

    Upplever det som något tjatigt och irriterande.

    Det hade varit bra om man bytte fokus. Till vad vet jag inte just nu. Diskursen borde vi iaf styra om.

  • Anonym (T)
    Anonym (Kämpa?) skrev 2015-10-07 22:14:27 följande:

    Läste detta igår. www.vakentimmar.com/2015/10/ar-manniskor-som-dor-av-sjukdomar-de.html

    "Jag vet att orden inte menar något illa, men jag mår illa av tanken på att sjuka kallas starka och att de ska kämpa på. Går det att kämpa mot dödliga sjukdomar? De som dör då, var de inte starka nog? Kämpade de inte tillräckligt? Varje dag läser jag i tidningar om människor som kämpar mot sjukdomar, som går matcher, som tävlar. Som om allt handlar om att om bara en har viljan att bli frisk, om en orkar, så kommer en att klara det - men det är inte så det är."

    Vad har ni för tankar om detta? Är det dumt att skriva att folk kämpar mot sjukdomar? 


    Intressant tråd till att börja med!

    Att kämpa är ju ett sätt att ta sig över hinder som kan kännas omöjliga.

    När det gäller just att kämpa mot dödliga sjukdomar,dör man ju inte för att man inte har kämpat tillräckligt, utan för att döden är så mycket starkare.
  • Aniiee

    Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta, men nöjer mig med två meningar;

    Det är inte sjukdomen man kämpar emot, det är livet under sjukdomen man kämpar för. De flesta vill leva tills de dör.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Kämpa?)

    Intressanta svar, tack! Håller med Teddis att det vore bra att byta fokus. Har själv vänner som är sjuka men som inte orkar kämpa och sedan läser tidningar som skriver om alla som "vann kampen" och var så "starka", det kan låta väldigt fel, tycker både de och jag. Håller med dig helt Ego Lovers. Sorgligt att läsa att du är sjuk :/ Håller även med om ordet Hjälte. Samma med att "det var ödet som ville att jag skulle leva." Det känns så tragiskt att uttrycka sig så, med tanke på alla som inte klarar det, valde ödet bort dem? 

  • Majsan70

    Hmm..jag hade en arbetskamrat som fick dödlig diagnos med 6 månader kvar att leva. Hon valde att KÄMPA och fick leva 3 år utöver de första 6 månaderna. Hade hon lagt sig ner och väntat hade hon inte fått lika lång tid. 

    Min pappa fick en dödlig diagnos och valde att inte kämpa och dog kort därpå.

    Min dotter har en kronisk sjukdom som hon kämpar emot varje enskild dag. Hon kämpar för att ha övertaget över sin sjukdom. Slutar hon kämpa tar sjukdomen över. 

  • Anonym (Kämpa kämpa kämpa)

    Man kämpar för att hålla sig så frisk som möjligt, sköta kosten och röra på sig så mycket det går, hålla livsgnistan vid liv, och ta tillvara på alla positiva ögonblick som ger mer energi. För att få dom bästa förutsättningarna till att förhoppningsvis kunna bli frisk.

    Om man skulle sluta röra på sig helt (pga brist på motivation, ej pga sjukdomen), sluta äta och tappade livsgnistan helt direkt efter ett sjukdomsbesked så kämpar man inte alls, och då blir förutsättningarna för att kunna överleva betydligt mindre!

    Dom som har en obotlig sjukdom kämpar för att få ha de liv dom vill ha trots sjukdomen.

    Och alla som kämpar, kämpar för att sjukdomsförloppet inte ska påskyndas i onödan.

    Så jag tycker att kämpa är ett väldigt bra ordval!

Svar på tråden Att kalla sjuka för kämpar