• Anonym (?)
    Äldre 7 Oct 22:50
    2680 visningar
    4 svar
    4
    2680

    HUR kunde jag bli gravid dagen efter mens?

    Min mens är på 4-5 dagar, vet inte om det anses vara en lång eller kort mens(?). Iaf så hade jag sex på kvällen dagen efter att mensen hade slutat. Hade fortfarande bruna flytningar då. Har inte haft sex alls efter det. 

    Sen testar jag mig och det visar att jag är gravid. Hur tusan har det gått till liksom? 

    Min cykel är på ca 24-26 dagar normalt sett. Innebär detta att min follikelfas är väldigt kort, eller hur ska jag tolka det? Det borde väl inte vara möjligt att bli gravid redan dagen efter mensen slutat. Eller? 

    (Jag är lite äldre, 34+.)

  • Svar på tråden HUR kunde jag bli gravid dagen efter mens?
  • Äldre 7 Oct 23:02
    #1

    spermier kan ju överleva ett tag, och har du då dessutom ägglossning nära mensen är det ju inte omöjligt! 

  • Äldre 7 Oct 23:05
    #2

    Inte konstigt. Låt oss säga att din mens är 5 dagar. Du har sex på dag 6 från mensen första dag. Spermier kan leva ett par dagar - säg att du befruktas på dag 9. Om din cykel är 24 dagar så innebär det en luteal fas på 15 dagar. Alldeles väldigt normalt.

  • Anonym (Sia)
    Äldre 7 Oct 23:06
    #3

    Om vi utgår från att din cykel är typ 25 dagar, och du har ägglossning ca 14 dagar innan mensen kommer (standard) innebär det att ägglossningen skedde dag 11. Du har sex på 5:e dagen i din cykel, spermierna lever upp till 7 dagar.. Tja, du kan själv göra matten där ;)

  • Äldre 8 Oct 19:48
    #4

    Har själv blivit gravid tre gånger en eller två dagar efter mens. Har insett att jag har nog inga säkra perioder. Hoppas gravid är välkommen ändå. Det har mina varit även om de inte varit planerade.

Svar på tråden HUR kunde jag bli gravid dagen efter mens?