• Final

    Fakturerad för uteblivit besök

    Hej, har blivit fakturerad av min vårdcentral på 200 kr för uteblivit besök.


    Jag använde mig av vårdguiden under "mina kontakter" när jag bokade tid, och såhär ser villkoren ut som man måste acceptera för att kunna boka en tid över Internet:


    Viktigt
    Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar via ditt konto på Vårdguiden. Om tiden inte passar dig måste du själv avboka senast 24 timmar innan, annars debiteras du för uteblivet besök även om du har frikort eller är under 18 år.
    OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på 08-87 02 61 eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.
    Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i Mina vårdkontakter. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
    Stäng

     


     Jag har tagit del av den fullständiga informationen.

     


    När man bokar tid, kan man välja att få avisering till sin email och telefon.


    Saken är den att jag inte fått någon sådan avisering angående det här besöket.


    Bokning skedde 17/9 på eftermiddagen, och tydligen redan nästa morgon 19/9 har jag fått svar att jag hade fått ett läkarbesök på måndag morgon 21/9.


    Under villkoren står det att man får en tid inom 5 arbetsdagar, så efter det hade gått 4 arbetsdagar gick jag själv in för att kolla hur det gick med mitt ärende eftersom jag fortfarande inte fått någon avisering. Då ser jag att jag redan fått ett besök som jag missat.


    För att jag skulle kunnat avbokat den här tiden skulle jag alltså redan på fredagen morgon inom en timme avboka besöket om det inte passat och jag tycker inte det är rimligt att man kan få ett läkarbesök på så kort varsel när det står att svar kan ta upp till 5 arbetsdagar, där jag dessutom bara har haft cirka en timme på mig att avboka tiden eftersom besöket måste avbokas senast 24 timmar innan och jag utgår att det här gäller arbetsdagar som vilket annat företag som helst.
    Står tydligt att vi pratar om arbetsdagar under villkoren som jag accepterat.


     


    Så jag undrar hur jag kan tänkas gå vidare nu?


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-08 12:50
    Andra tjänsten jag använt mig av tidigare har haft alternativen där man kunnat bockat i att man är beredd att acceptera tider som blivit avbokade och att man kan få en tid på kort varsel, fanns inget sådan alternativ på vårdguiden.
    Står ingenstans under villkoren som jag skrivit under att man kan komma att få en läkartid innan dom här 5 arbetsdagarna har gått ut.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-08 12:52
    Ska vara läkarbesök istället för tid*

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-08 13:19
    Ser att jag skrivit fel på datum när jag fick min tid, ska självklart vara 18 och inte den 19.
  • Svar på tråden Fakturerad för uteblivit besök
  • Kapitalismen

    Du är helt säker på att du matat in rätt mailadress/mobilnummer?

    Är det värt att bestrida en faktura på 200kr och riskera en massa trubbel?

  • T W

    Jag tolkar det som att du får svar inom 5 arbetsdagar (dvs allt från direkt efter till 5 arbetsdagar senare) men att du måste avboka senast 24 timmar oavsett dag - dvs senast söndag morgon. Jag hade varit uppmärksam på svar direkt eftersom dom snarare skriver "senast om 5 dagar" och inte att svaret kommer "om ca 5 dagar"..
    Tror det blir svårt att snacka sig ur faktiskt.

  • Final
    Kapitalismen skrev 2015-10-08 12:24:10 följande:

    Du är helt säker på att du matat in rätt mailadress/mobilnummer?

    Är det värt att bestrida en faktura på 200kr och riskera en massa trubbel?


    Nej, jag kan ha gjort fel där, men tycker fortfarande inte att man ska kunna få en tid så snabbt och endast ha en timme på sig att avboka tiden ifall den inte passar.


    Det är just därför jag frågar om råd här, innan jag låter det eskalera ytterligare.

  • Ellie

    I vanliga fall är det ju trevligt att få en tid snabbt. Sällan jag hört någon klaga på att sjukvården fungerar för effektivt :)
    Hur som helst är det första du bör göra att vända dig till dem som skickat fakturan och förklara hur det ligger till. Det är mycket möjligt att de frivilligt makulerar den. Vården är inte alltid så stelbent som man kan tro.

  • MS

    Hade du uppgivit mailadress och/eller mobilnummer i mina vårdkontakter? I övrigt håller jag med Ellie, ring och prata med dem, de är säkert måna om att du inte listar om dig ngn annanstans.

  • sportpappa

    Kolla först att du har rätt uppgifter ifyllda och att avisering och påminnelse är ibockade under Inställningar inne på Mina vårdkontakter. Helst bör du ha både sms och mail ibockat för att garanterat inte missa aviseringen.
    Varken mail eller sms har någon leveransgaranti även om de oftast kommer fram. Mail kan också råka filtreras bort av spamfilter.

    Jag kollade själv hur det ser ut när jag använda Mina vårdkontakter senast. Jag fick både mail och sms för att jag fått en tid bokad och sedan fick jag påminnelse via både sms och mail dagen innan den bokade tiden.

  • Final
    Ellie skrev 2015-10-08 12:59:44 följande:

    I vanliga fall är det ju trevligt att få en tid snabbt. Sällan jag hört någon klaga på att sjukvården fungerar för effektivt :)
    Hur som helst är det första du bör göra att vända dig till dem som skickat fakturan och förklara hur det ligger till. Det är mycket möjligt att de frivilligt makulerar den. Vården är inte alltid så stelbent som man kan tro.


    Inte alternativ så som det ser ut just nu, dom säger bara att dom följt sina rutiner och att jag ska betala.


    Jag skickade krav att jag bestred fakturan under dom grundarna som står i mitt första inlägg. Tycker själv att dom kunde varit lite medgörliga men icke.

  • Final
    Kapitalismen skrev 2015-10-08 16:01:33 följande:

    Är det värt att hamna i tingsrätten för 200kr då om de inte väljer att goodwilla fakturan?


    Inte direkt, men sen har jag inget bättre för mig heller så om det skulle leda till tingsrätt så blir jag iallafall en erfarenhet rikare. Men om jag är helt ute och cyklar så vill man helst undvika det.


    Man får ingen betalningsanmärkning om man bestrider fakturorna? Jag har bara skickat mail till dom att jag bestrider första fakturan, men vet inte om det är tillräckligt.

  • Final

    Bästa att göra är väl som någon redan har skrivit i tråden, att avlista sig som kund hos dom och söka sig till något annan ställe, eftersom dom visar noll medgörlighet och säger dom har följt sina rutiner till pricka.

  • Ellie
    Final skrev 2015-10-09 11:50:59 följande:
    Ingen annan som har någon synpunkt hur jag ska hantera detta?
    Nja, jag skulle tro att de allra flesta först skulle försöka få dem att makulera räkningen precis som du gjort, och om det inte lyckades skulle i alla fall jag betala de 200 kronorna och låta det vara.

    Hade du avbokat på söndagen hade det varit giltigt. Du kommer aldrig få rätt om du tar det vidare till tingsrätten. De har följt avtalet - svarat inom 5 dygn och dessutom varit vänliga nog att ge dig en tid snabbt. Du hade 18e och 19e, samt 20e på morgonen på dig att avboka och det är upp till dig att gå in och kolla om du fått svar.

    En trist erfarenhet rikare och 200 kr fattigare. Jag tror det är smidigast att låta det stanna där.
  • sportpappa

    Har du kollat dina inställningar? Om du bockat i avisering via sms och epost så är de förmarkerade när du beställer tiden så slipper du bocka i valet själv.
    Nu vet jag inte om det går att beställa en tid utan att markera sms eller epost, men om det gör det så kan det ju vara det som hänt, dvs. att du inte markerat något och då är det du själv som orsakat missen.

  • Kapitalismen
    Final skrev 2015-10-08 17:50:43 följande:

    Inte direkt, men sen har jag inget bättre för mig heller så om det skulle leda till tingsrätt så blir jag iallafall en erfarenhet rikare. Men om jag är helt ute och cyklar så vill man helst undvika det.


    Man får ingen betalningsanmärkning om man bestrider fakturorna? Jag har bara skickat mail till dom att jag bestrider första fakturan, men vet inte om det är tillräckligt.


    Så länge som du tydligt bestrider både faktura och inkassokrav så slutar det i tingsrätten. Det riskerar dock att bli dyrt för dig.
Svar på tråden Fakturerad för uteblivit besök