Fakturerad för uteblivit besök
Hej, har blivit fakturerad av min vårdcentral på 200 kr för uteblivit besök.
Jag använde mig av vårdguiden under "mina kontakter" när jag bokade tid, och såhär ser villkoren ut som man måste acceptera för att kunna boka en tid över Internet:
Viktigt
Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar via ditt konto på Vårdguiden. Om tiden inte passar dig måste du själv avboka senast 24 timmar innan, annars debiteras du för uteblivet besök även om du har frikort eller är under 18 år.
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på 08-87 02 61 eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i Mina vårdkontakter. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
När man bokar tid, kan man välja att få avisering till sin email och telefon.
Saken är den att jag inte fått någon sådan avisering angående det här besöket.
Bokning skedde 17/9 på eftermiddagen, och tydligen redan nästa morgon 19/9 har jag fått svar att jag hade fått ett läkarbesök på måndag morgon 21/9.
Under villkoren står det att man får en tid inom 5 arbetsdagar, så efter det hade gått 4 arbetsdagar gick jag själv in för att kolla hur det gick med mitt ärende eftersom jag fortfarande inte fått någon avisering. Då ser jag att jag redan fått ett besök som jag missat.
För att jag skulle kunnat avbokat den här tiden skulle jag alltså redan på fredagen morgon inom en timme avboka besöket om det inte passat och jag tycker inte det är rimligt att man kan få ett läkarbesök på så kort varsel när det står att svar kan ta upp till 5 arbetsdagar, där jag dessutom bara har haft cirka en timme på mig att avboka tiden eftersom besöket måste avbokas senast 24 timmar innan och jag utgår att det här gäller arbetsdagar som vilket annat företag som helst.
Står tydligt att vi pratar om arbetsdagar under villkoren som jag accepterat.
Så jag undrar hur jag kan tänkas gå vidare nu?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-08 12:50
Andra tjänsten jag använt mig av tidigare har haft alternativen där man kunnat bockat i att man är beredd att acceptera tider som blivit avbokade och att man kan få en tid på kort varsel, fanns inget sådan alternativ på vårdguiden.
Står ingenstans under villkoren som jag skrivit under att man kan komma att få en läkartid innan dom här 5 arbetsdagarna har gått ut.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-08 12:52
Ska vara läkarbesök istället för tid*
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-08 13:19
Ser att jag skrivit fel på datum när jag fick min tid, ska självklart vara 18 och inte den 19.