• Anonym (Mysko)

    Konstiga gropar- någon som kan naglar?



    Hej!
    Jag har upptäckt konstiga gropar på alla mina naglar, men de är mest tydliga på tummarna. Det är som en grop som går tvärs över nagel.

    Vad kan det bero på? har aldrig haft så förut?

    Tack
  • Svar på tråden Konstiga gropar- någon som kan naglar?
  • HäckHäxan
    Anonym (Mysko) skrev 2015-10-08 12:39:04 följande:



    Hej!
    Jag har upptäckt konstiga gropar på alla mina naglar, men de är mest tydliga på tummarna. Det är som en grop som går tvärs över nagel.

    Vad kan det bero på? har aldrig haft så förut?

    Tack


    Ingen aning men om det skulle betyda att du är döende så är du i vart fall inte ensam om att vara döende för då är jag också döende sen många år tillbaka.

    Däremot hade det varit kul att få veta om det betyder något alls överhuvudtaget.
  • Fia 28

    En snabb googling säger att personer med psoriasis ofta får gropar i naglarna. Annars kan det även komma om man har en vana att pilla på nagelbanden.

  • Anonym (Mysko)
    HäckHäxan skrev 2015-10-08 12:41:16 följande:
    Ingen aning men om det skulle betyda att du är döende så är du i vart fall inte ensam om att vara döende för då är jag också döende sen många år tillbaka.

    Däremot hade det varit kul att få veta om det betyder något alls överhuvudtaget.
    Då kan vi hålla varandra i handen, med våra gropiga naglar.

    Mina går inte riktigt ut till kanterna, men är ganska djupa.
  • Autumnus

    Kan vara att man har "torra" sköra naglar. Har så ibland och brukar då pyssla om lite extra ett tag med t.ex. nagelserum från Depend. Ta hand om och smörjer in nagelbanden lite extra och sen brukar naglarna bli släta igen.

  • Anonym (Mysko)
    Fia 28 skrev 2015-10-08 12:48:05 följande:

    En snabb googling säger att personer med psoriasis ofta får gropar i naglarna. Annars kan det även komma om man har en vana att pilla på nagelbanden.


    Varken eller stämmer för mig.
  • HäckHäxan
    Anonym (Mysko) skrev 2015-10-08 12:49:00 följande:
    Då kan vi hålla varandra i handen, med våra gropiga naglar.

    Mina går inte riktigt ut till kanterna, men är ganska djupa.
    Så är mina också och jag har det även på ena pekfingrets nagel också och inte enbart tummarna.
  • HäckHäxan
    Fia 28 skrev 2015-10-08 12:48:05 följande:

    En snabb googling säger att personer med psoriasis ofta får gropar i naglarna. Annars kan det även komma om man har en vana att pilla på nagelbanden.


    Jag har inte psoriasis. Vad menad med pilla på nagelbanden? Jag petar liksom ner dem då och då med en sån där träpinne alternativt använder min nagel men jag brukar inte sitta och pilla med nagelbanden direkt.
  • HäckHäxan
    Autumnus skrev 2015-10-08 12:51:19 följande:

    Kan vara att man har "torra" sköra naglar. Har så ibland och brukar då pyssla om lite extra ett tag med t.ex. nagelserum från Depend. Ta hand om och smörjer in nagelbanden lite extra och sen brukar naglarna bli släta igen.


    Har testat det eller någon nagelolja för naglarna blev lite veka när jag var gravid 07. Men sen återgick det till det vanliga, stenhårda helt enkelt. Det går liksom inte att bita av mina naglar och går de av så smäller de av helt enkelt. De är som sagt hårda.
  • Fia 28
    HäckHäxan skrev 2015-10-08 12:54:07 följande:
    Jag har inte psoriasis. Vad menad med pilla på nagelbanden? Jag petar liksom ner dem då och då med en sån där träpinne alternativt använder min nagel men jag brukar inte sitta och pilla med nagelbanden direkt.
    Ja det är lite svårt att veta. Vad jag förstod så kan allt som irriterar nagelbanden ge gropar, så om man trycker ner dem för hårdhänt med pinnen så kan det säkert bero på det. 
    Jag trycker också ner mina nagelband, men jag har ränder på andra ledet istället och de vet jag beror på att naglarna är torra.
  • Anonym (Mysko)
    HäckHäxan skrev 2015-10-08 12:56:14 följande:
    Har testat det eller någon nagelolja för naglarna blev lite veka när jag var gravid 07. Men sen återgick det till det vanliga, stenhårda helt enkelt. Det går liksom inte att bita av mina naglar och går de av så smäller de av helt enkelt. De är som sagt hårda.

    Mina gropar kom efter min senaste graviditet. Inga torra eller sköra naglar dock.

Svar på tråden Konstiga gropar- någon som kan naglar?