• Anonym (Anstä­lld)
    Äldre 8 Oct 12:39
    13117 visningar
    14 svar
    14
    13117

    Sjukskriven 50%, har chefen rätt att bestämma arbetstider?

    Hej. Jag är sjukskriven 50 % en längre tid. Chefen ändrar mitt schema helatiden. Först arbetade jag förmiddagar. Nu ska jag arbeta EM i 2 v och sen vet jag inte hur det blir. Mitt schema ändras med kort varsel helatiden. Jag är sjukskriven pga utmattningssymptom och chefens arbetstider passar inte mig. Vid EM så blir jag upplåst hela dagen och hinner inte vila. Vilket är det jag egentligen behöver. Så jag vill ju arbeta morgon/FM för att kunna vila innan mina barn kommer hem vilket är viktigt både för min familj och min återhämtning. Är det chefen som bestämmer detta?

  • Svar på tråden Sjukskriven 50%, har chefen rätt att bestämma arbetstider?
  • Birgit­ta02
    Äldre 8 Oct 12:43
    #1

    Jag anser inte det. Du är sjukskriven av en orsak. Säg till din chef att du kan bara arbeta förmiddagar. Annars tar du kontakt med din kontakt på försäkringskassan och resonerar med dom. Din läkare kan också skriva i sitt läkarintyg hur han anser att din arbetssituation ska se ut för att du ska läkas maximalt.

  • Äldre 8 Oct 12:44
    #2

    Har du pratat med din chef? Tror dessvärre att din chef har rätt att lägga dina timmar vart han vill på ordinarie arbetstid.

    När jag var deltidssjukskriven fick jag alltid jobba typ 7-11 när jag skulle ha jobbat 7-16. Ibland hade jag hellre jobbat 13-16.

  • Äldre 8 Oct 12:55
    #3

    Men framgår det av läkarintyget att du behöver jobba på ett visst sätt? Annars är det ju svårt för chefen att veta det.

  • Anonym (hmmm)
    Äldre 8 Oct 13:46
    #4

    Arbetstiderna kan du inte styra över om inte din sjukdom kräver det.  Varför kan du inte vila på förmiddagen i stället? 

    däremot är det ganska få kollektivavtal som ger arbetsgivare rätten att ändra schemat med mindre än 2 veckors varsel - för att arbetstagaren ska kunna ställa om sig till nya arbetstider...

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 8 Oct 13:57
    #5

    Din chef är skyldig att medverka till att din rehabilitering blir så bra som möjligt för dig. Min chef anser att det bla innebär att jag får lägga mina arbetstider så det passar mig bäst förutsatt att det även går ihop med verksamheten. Jag är sjukskriven av samma anledning som du och behöver också den där tiden på em för återhämtning efter jobb innan jag ska hämta mina barn. Men det står även i mitt läkarintyg att det är viktigt för mig samt att min psykolog påpekat det vid de rehabmöten som vi haft. Så mitt råd är att du måste vara tydlig inför alla inblandade hur du önskar att det ska vara för att du ska må så bra som möjligt.

  • Äldre 8 Oct 14:06
    #6

    Ring facket och fråga. Om det är en svinig chef så hade jag gått till läkaren och blivit heltidssjukskriven i några veckor, så man inte behöver tänka på jobbet alls.

  • Birgit­ta02
    Äldre 8 Oct 14:13
    #7

    Jag hade en ohållbar arbetssituation ganska länge på mitt jobb. Min läkare vägrade sjukskriva mig på halvtid. Han sa att "din situation kommer vara än mer ohållbar om du skall sköta ditt jobb på halvtid och dessutom ha att göra med de personer som förgiftar din situation".

    Han skrev ett intyg som i korthet löd: "Om Birgittas arbetssituation inte förändras i betydande grad kommer jag som hennes läkare att sjukskriva henne på heltid under mycket lång tid framöver". Detta intyg fick till följd, under ett krismöte, att en person sparkades ur styrelsen med omedelbar verkan, jag fick klarhet i vad jag faktiskt hade för arbetsuppgifter, och jag slapp dessutom en energislukare som älskade att sprida lögner och sätta sig på folk.

    Jag slapp bli sjukskriven.

    Det hjälper att ropa på hjälp.

  • Anonym (..)
    Äldre 8 Oct 21:57
    #8

    Chefen har rätt att bestämma men du kan gå till chefen och förklara din situation och önskning om schema. Det gjorde jag och fick beviljat. Är inte sjukskriven för utbrändhet dock utan för värk

  • Anonym (fsf)
    Äldre 9 Oct 12:19
    #9
    Anonym (Anställd) skrev 2015-10-08 12:39:59 följande:

    Hej. Jag är sjukskriven 50 % en längre tid. Chefen ändrar mitt schema helatiden. Först arbetade jag förmiddagar. Nu ska jag arbeta EM i 2 v och sen vet jag inte hur det blir. Mitt schema ändras med kort varsel helatiden. Jag är sjukskriven pga utmattningssymptom och chefens arbetstider passar inte mig. Vid EM så blir jag upplåst hela dagen och hinner inte vila. Vilket är det jag egentligen behöver. Så jag vill ju arbeta morgon/FM för att kunna vila innan mina barn kommer hem vilket är viktigt både för min familj och min återhämtning. Är det chefen som bestämmer detta?


    Klart han har rätt att göra det!
  • Anonym (fsf)
    Äldre 9 Oct 12:21
    #10

    2 el 3 veckor innan (osäker på vilket) ska du veta dina arbetstider!

  • Äldre 9 Oct 13:28
    #11
    Anonym (hmmm) skrev 2015-10-08 13:46:24 följande:

    Arbetstiderna kan du inte styra över om inte din sjukdom kräver det.  Varför kan du inte vila på förmiddagen i stället? 

    däremot är det ganska få kollektivavtal som ger arbetsgivare rätten att ändra schemat med mindre än 2 veckors varsel - för att arbetstagaren ska kunna ställa om sig till nya arbetstider...


  • Äldre 9 Oct 16:14
    #12

    Så länge ts timmar läggs inom ordinarie arbetstid så har chefen rätt att göra hur denne vill, det gäller även "ändringar" eftersom det knappast kan ses som någon ändring av något schema eftersom ts normalt jobbar under denna tid.

  • Anonym (Korre­kt)
    Äldre 9 Oct 17:09
    #13

    Ja. Verksamhetens behov styr hur du kommer arbeta, enligt många avtal kan schema ändras med 14 dagars varsel. Ligger arbetstiderna inom ramen för ordinarie tider så är detta vad som gäller. Arbetar du 50% ska du klara detta oavsett tider, annars har du uppenbarligen inte arbetsförmåga som stämmer med procenten du arbetar.

    Viss dialog bör givetvis förekomma vid schemaläggning men oavsett så är det alltid behovet som avgör tiderna tyvärr.

  • Anonym (V)
    Äldre 9 Oct 17:37
    #14

    Det är självklart att arbetsgivaren får förlägga arbetet när du behövs på arbetsplatsen och inte när du själv vill arbeta.

    Om din sjukdom kräver vissa arbetstider så ska arbetsgivaren försöka anpassa arbetet så mycket som det går. Hos vissa arbetsgivare går det inte att göra anpassningar och man får då söka arbete inom områden man kan arbeta med och där anpassning kan ske.

Svar på tråden Sjukskriven 50%, har chefen rätt att bestämma arbetstider?