• Äldre 8 Oct 16:09
    1065 visningar
    6 svar
    6
    1065

    Flytta hemifrån, omyndig!?

    Jag fyllde 17 för några månader sedan men har sedan långt tidigare haft önskan om att kunna flytta hemifrån. Anledningen till detta är min mammas och min svåra relation, vi kan inte ens vara i samma rum utan att bråka. Det är jag som fått sköta det mesta i hushållet sedan hon gick i väggen när jag var väldigt ung, för hon "orkar inte". Alltså får jag handla, göra mat, gå ut med hundarna, städa osv. Hennes psykiska ohälsa gör henne en väldigt svår person att leva med och jag har nästan konstant ångest över att hon ska börja skrika på mig igen eller vifta knivar och hota att ta livet av sig (som vanligt är det mitt fel också). Det händer även att hon använder psykiskt och fysiskt våld mot mig, och skyller sedan detta på att jag provocerat henne till det och att jag får skylla mig själv.

    Jag har själv psykiska problem, bland annat har jag lidit av kronisk depression sedan jag var 9 och kan lätt få tankar och begär till självskadebeteende och självmordstankar. Att samtidigt leva med en förälder som själv mår dåligt och behandlar mig såhär hjälper inte min situation och jag tror inte jag klarar av det mycket längre.

    Som det är nu letar min underbara pojkvän som är ljuset i mitt liv lägenhet i Malmö och det är vår högsta önskan att jag också ska kunna flytta in när han får en. Men, såklart är ekonomin ett stort hinder.. Jag går ettan i gymnasiet, men får inte mitt studiebidrag redan som det är eftersom mamma och jag har väldigt ont om pengar. Även om min partner är äldre och har en stabil inkomst är det svårt att leva två personer på en lön. Är min mamma skyldig att försörja mig även om jag flyttat hemifrån utan hennes tillstånd? Finns det några bidrag som kan hjälpa oss tillväga? Hur går vi ens tillväga? Jag vågar knappt gå genom soc då jag haft kontakt med dem tidigare (inte gällande detta dock) och de hjälpte inte ett piss. Dessutom manipulerade mamma alla att jag var en bråkig ungjävel som var jättesvår att ha hemma...

    Snälla hjälp! :/

  • Svar på tråden Flytta hemifrån, omyndig!?
  • Anonym (väx upp)
    Äldre 8 Oct 16:12
    #1

    Soc får ni inte eftersom din mamma är försörjningsskyldig. Nej, hon är inte tvingad att ge dig pengar.

    Är ni båda under 29 år kan ni prova söka bostadsbidrag.

    Sök helgjobb.

  • Anonym (Soc.)
    Äldre 8 Oct 16:54
    #2

    Vänd dig till socialtjänsten.

    Berätta igen och igen hur du har det.

  • Äldre 8 Oct 16:59
    #3
    Anonym (väx upp) skrev 2015-10-08 16:12:13 följande:

    Soc får ni inte eftersom din mamma är försörjningsskyldig. Nej, hon är inte tvingad att ge dig pengar.

    Är ni båda under 29 år kan ni prova söka bostadsbidrag.

    Sök helgjobb.


    Om du hade läst igenom inlägget ordentligt hade du förstått att helgjobb inte är ett alternativ då, om du nu missat det, all energi går till min utbildning. Man orkar inget annat, knappt ens det, med sömnstörningar, dålig aptit, tappad livslust och ja, allt annat som depression innebär. Bostadsbidrag är också uteslutet då min pojkvän har hyfsad inkomst som det är, och jag inte kan ansöka då jag är under 18.

    Och trust me, den barndomen jag fick gå igenom fick mig att "växa upp" tillräckligt som det är.

    Någonting annat?
  • Anonym (Soc)
    Äldre 8 Oct 17:21
    #4

    Inackorderingstillägg kan man ju få om man bor en bit från sin skola. Kolla upp det. Prata med skolkuratorn. Soc bör även vara de som kan hjälpa dig med tanke på din jobbiga hemsituation. (Även ekonomiskt, alltså) studiebidrag och underhåll ska du ju få oavsett. (Var finns pappa?)

  • Äldre 9 Oct 12:54
    #5

    Jag skulle fylla 17 när jag fick eget boende.

    (Dåliga hemförhållanden). Lägenheten hyrde jag i andra hand (soc stod på kontrakt) och jag fick soc bidrag. När jag fyllt 18 kunde jag skaffa första hands kontrakt och soc "borgade" för att jag var skötsam och var berättigad soc bidrag. (Gick gymnasie)

    Jag skulle råda dig att vända dig till familje enhet på soc och berätta om situationen. Via dom kan d bli lättare att få igenom försörjningsstöd


  • Äldre 9 Oct 14:09
    #6

    Hej, flyttade också när jag var 17, beslut från soc, pga stora problem hemma (ensamstående pappa med missbruk och psykisk ohälsa, gick inte så bra för mig....). När jag flyttade upphörde mina föräldrars försörjningsplikt, fick heller inget extra bidrag /stöd, gick på gymnasiet och jobbade. (Har själv diagnos på psykisk sjukdom)

Svar på tråden Flytta hemifrån, omyndig!?