• felix le chat

    Koldioxid ?

    Jag blir inte klok på siffrorna på Sveriges koldioxid utsläpp.

    Totalt 60-70 miljoner ton per år
    Sopförbränningen anges till ca 50 miljoner ton koldioxid per år.
    Fordonstrafik  ( bil och tung trafik )  15 miljoner ton
    Flyg  5 miljoner ton

    Skall vi minska koldioxiden är det ju sopförbränning vi skall förbjuda.
    Istället importerar vi sopor från Italien som körs hit i lastbil ?

    Kan inte någon förklara som har kunskap ?

  • Svar på tråden Koldioxid ?
  • KanDetHändaNu

    Det jag har fått höra är att Sverige källsorterar sopor såpass mycket så att vi måste importera sopor från b.la Norge, så att vi ska kunna producera mer biogas än vad vi annars hade kunnat göra. Vet dock inte hur sant det är

  • Tablettask

    Olika år och källor, det kan vara svårt att para ihop dem som en trovärdig källa. 

    Försök hitta något nyare är mitt förslag. 

  • felix le chat
    KanDetHändaNu skrev 2015-10-08 17:46:52 följande:
    Det jag har fått höra är att Sverige källsorterar sopor såpass mycket så att vi måste importera sopor från b.la Norge, så att vi ska kunna producera mer biogas än vad vi annars hade kunnat göra. Vet dock inte hur sant det är
    Biogasen produceras väl med komposterbart material ( biomaterial) inte med den typ av sopor man
    bränner ? 
  • felix le chat
    Tablettask skrev 2015-10-08 17:58:46 följande:
    Olika år och källor, det kan vara svårt att para ihop dem som en trovärdig källa. 

    Försök hitta något nyare är mitt förslag. 
    Jag är medveten om det. Men jag skulle bli förvånad om någon av siffrorna diffade mer är
    10-15 % på ett par tre år.

    Måste finnas någon annan förklaring. Annars skulle inte sopförbränning vara tillåten i den skalan
    i dag. När man pratar problem i samband med sopförbränning så är det endast dioxiner man
    diskuterar, dvs deponin av flygaska som innehåller dioxiner.
    Inte koldioxid.
  • snedtak
    felix le chat skrev 2015-10-08 17:34:44 följande:

    Jag blir inte klok på siffrorna på Sveriges koldioxid utsläpp.

    Totalt 60-70 miljoner ton per år
    Sopförbränningen anges till ca 50 miljoner ton koldioxid per år.
    Fordonstrafik  ( bil och tung trafik )  15 miljoner ton
    Flyg  5 miljoner ton

    Skall vi minska koldioxiden är det ju sopförbränning vi skall förbjuda.
    Istället importerar vi sopor från Italien som körs hit i lastbil ?

    Kan inte någon förklara som har kunskap ?


    Jag tror att din länk från HD har tagit fel på sina tiopotenser (tyvärr alldeles för vanligt). Dock är det ju svårt att spåra när artikeln är lite äldre och källa till just det påståendet inte är angivet. Jag kan inte hitta några andra källor som visar på liknande siffror på CO2-utsläpp från avfallsförbränning.
    På tex. www.wasterefinery.se/sv/project/projects/perspektivpaframtidaavfallsbehandling/Documents/WR35%20Delproj%205_CO2-utsl%C3%A4pp%20fr%C3%A5n%20framtida%20avfallsf%C3%B6rbr%C3%A4nning_slutlig.pdf uppskattar man CO2-ekvivalenterna till ungefär 3 % av de svenska utsläppen.

    Sedan anges också att största minskningen av utsläppen beror på minskad deponi, vilket inte är så konstigt eftersom metan är en mer potent växthusgas än CO2. www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser--nationella-utslapp/ 

    Tänk också på att inte all CO2 som släpps ut från avfallsförbränning är fossil, dvs. man har inte alltid ett nettotillskott av CO2 till atmosfären.
  • KanDetHändaNu
    felix le chat skrev 2015-10-08 18:00:03 följande:

    Biogasen produceras väl med komposterbart material ( biomaterial) inte med den typ av sopor man

    bränner ? 


    Så kan det vara, men jag har ingen aning faktiskt. Hoppas på att någon kunnig hade kunnat rätta eller bekräfta det jag har hört
Svar på tråden Koldioxid ?