• Anonym (Otrol­igt)
    Äldre 8 Oct 19:07
    14494 visningar
    74 svar
    74
    14494

    Min son skadade sig på utflykt-20 skolbarn och 2 lärare ENBART!! Helt sjukt

    Min son ramlade från ett träd. Han hade tydligen klättrat och ramlat. Det var när de var på utflykt med skolan. 20 elever hade varit på utflykt och med dem fanns bara 2 stycken lärare. Barnen är 10 år.

    Känns väldigt märkligt att två personal är med 20 barn?

  • Svar på tråden Min son skadade sig på utflykt-20 skolbarn och 2 lärare ENBART!! Helt sjukt
  • Anonym (E)
    Äldre 8 Oct 19:11
    #1

    Det är inget konstigt med det. Vad har personalantalet med sonens fall att göra?

  • Anonym (?)
    Äldre 8 Oct 19:13
    #2

    10-åringar skall väl klara sig bra med bara 2 lärare. Han hade nog klättrat upp i trädet även om han varit där själv utan lärare, eller om det funnits 4 st vuxna till. Barn klättrar. Är han allvarligt skadad? Vill du att han skall sluta klättra i träd?

  • Anonym (Otrol­igt) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 19:14
    #3

    Ehhh... Nej det är inte tillräckligt! 1 lärare på 10 barn? Det är inte normalt. Jag har aldrg sett mår sånt. Hade det varit fler lärare skulle de ju hålla koll på honom. Han klättrade upp högt och ramlade i en buske

  • Anonym (gnäll hela tiden)
    Äldre 8 Oct 19:17
    #5
    +1

    Ännu en tråd där man beskyller skola för dålig uppfostran! Ditt barn är 10 år! 10!! Han vet väl mkt väl att man inte klättrar så högt, samt att han hade säkert klättrat även om där varit fler lärare! Sluta skyll på skolan och säg till ditt barn vad som gäller!

  • Äldre 8 Oct 19:18
    #6

    Jag tycker att två personal på tjugo barn låter väldigt standard - ofta är man ju två klassföreståndare per klass och då är det de som gör utflykterna med klassen. Hade han tillåtelse att klättra i träd? Hade han berättat för någon personal att han tänkte klättra upp så att de kunde hindra honom alternativt hålla uppsikt över honom? Om jag skulle hålla reda på 10-20 barn är inte mitt största fokus på att kolla upp i träden ifall ifall någon klättrar upp där.

  • Äldre 8 Oct 19:18
    #7
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-10-08 19:14:50 följande:

    Ehhh... Nej det är inte tillräckligt! 1 lärare på 10 barn? Det är inte normalt. Jag har aldrg sett mår sånt. Hade det varit fler lärare skulle de ju hålla koll på honom. Han klättrade upp högt och ramlade i en buske


    Jag tycker nog att det låter ganska normalt med en lärare per 10 barn.

    I storstäderna är väl snittet t o m något högre än så har jag nog läst nånstans.

    Det lät som det gick bra för din son och att han inte skadade sig så mycket. Vilken tur!
  • Anonym (?)
    Äldre 8 Oct 19:18
    #8
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-10-08 19:14:50 följande:
    Ehhh... Nej det är inte tillräckligt! 1 lärare på 10 barn? Det är inte normalt. Jag har aldrg sett mår sånt. Hade det varit fler lärare skulle de ju hålla koll på honom. Han klättrade upp högt och ramlade i en buske
    Vill du att han skall sluta klättra i träd? När man är 10 år gammal har man ett eget ansvar. Är han aldrig ute och leker själv (med kompisar)? Vem säger till honom då om han klättrar?

    (och jo, 1 lärare på 10 barn är normalt när de är tio år gamla. Skillnad om de varit 2 år, men 10-åringar skall klara av detta)
  • Äldre 8 Oct 19:18
    #9

    Det är din unges ansvar om han klättrar upp i ett träd. Eller blev han kommenderad av lärarna att klättra i träd? Skyll inte på skolan för detta.

  • Anonym (Friti­ds)
    Äldre 8 Oct 19:18
    #10

    På fritids är de upp mot 46 barn på 3 personal. Då ska en ansvara för mellanmålet också...

    Och då har de barn från 6år och upp.

    2 personal på 20st 10åringar är väl lagom? En vanlig klass är väl ca 17-23 elever och då har de ju endast 1 lärare. Och i allafall här så går den läraren själv med eleverna till gymnastik och bad mm. Däremot på utflykt är de oftast 2, men inte alltid.

    Sen spelar antalet vuxna oftast ingen roll, barn klättrar och ramlat oavsett hur många vuxna som är med. Däremot så är det ju bra att vara fler om något allvarligt händer så en kan ta hand om den skadade eleven och en ta resten av gruppen.

  • Äldre 8 Oct 19:20
    #11

    Barn leker och barn slår sej.

    Tog dom inte hand om honom efter fallet så hade jag blivit upprörd däremot.

Svar på tråden Min son skadade sig på utflykt-20 skolbarn och 2 lärare ENBART!! Helt sjukt