• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 8 Oct 22:41
    1409 visningar
    28 svar
    28
    1409

    Är läget verkligen så illa som SD:are beskriver det?

    Alla är naturligtvis välkomna att svara. Men främst vill jag höra er åsikt som bor i invandrartäta områden men som inte är pro-SD, eller ni som har fakta eller argument som talar emot SD:s domedagspropaganda.

    Läser man på Avpixlat och SD-trådar här och på Flashback kan man lätt bli deprimerad och uppgiven eftersom allt bara tycks bli värre och värre, välfärden krackelerar, det finns inga pengar till vård, skola och omsorg. vi kommer att få våra bostäder och fritidshus konfiskerade om flyktingströmmen bara ökar. Muslimer vill införa sharialagar och islamisera Sverige, kriminaliteten är ohanterbar och polisen är bakbunden pga politikerna. Ja jag behöver nog inte rabbla upp mer, men ni förstår på det stora hela vad jag menar.

    Är SD:ares syn på utvecklingen väldigt ensidig, alarmistisk och negativ, eller har de rätt i det mesta? Är det så illa som de vill göra gällande? Om kvällspressen (Aftonbladet m.m.) är vinklad, så borde väl sajter som Avpixlat och Fria Tider m.m. vara vinklade på sitt sätt?

    Jag efterlyser lite nyanserad debatt med åsikter och erfarenheter från er som upplever att SD:s bild av verkligheten är främmande för er, eller som upplever att SD:are ofta gravt överdriver problemen.

    För ofta hör man ju bara sakliga argument från SD-folket medans motståndarsidan verkar ha en uppenbar brist på argument och mest hänvisar till var och hur de känner (emotionellt), samt slänger ur sig rasist om alla som vågar kritisera den förda politiken.

  • Svar på tråden Är läget verkligen så illa som SD:are beskriver det?
  • Anonym (nej)
    Äldre 8 Oct 22:45
    #1

    Bor i Backa i Göteborg.

    SD:are överdriver kraftigt och har ofta svårt att skilja mellan fakta och spekulationer.
    Däremot är ju läget för den sakens skull inte heller bekymmersfritt, men å andra sidan har jag aldrig sett eller hört någon påstå det, heller.

  • Äldre 8 Oct 22:46
    #2

    Använder du dessa sidor för att grunda din info? Isf tycker jag att du ska sluta med det, alternativt kolla sidor som inte är lika vinklade. Jag vågar även påstå att många (de flesta) SD:are bygger sina "sakliga" argument på sina egna känslor, problemet är att en del av dem är extremt skickliga att linda in det i ord och uttryck som får det att framstå som ren fakta.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 23:08
    #3
    Iowhannah skrev 2015-10-08 22:46:30 följande:

    Använder du dessa sidor för att grunda din info? Isf tycker jag att du ska sluta med det, alternativt kolla sidor som inte är lika vinklade. Jag vågar även påstå att många (de flesta) SD:are bygger sina "sakliga" argument på sina egna känslor, problemet är att en del av dem är extremt skickliga att linda in det i ord och uttryck som får det att framstå som ren fakta.


    Problemet är ju att det knappt finns någon "neutral" sida. Antingen är de vinklade åt SD-hållet eller åt andra hållet. Har inte sett någon sajt eller nättidning som har en mer neutral ställning i frågorna.

    Jo jag får intrycket av att SD:are ofta försöker manipulera. Även om det är rena fakta de kommer med så har det alltid en touch av domedagsprofetia och "det är kört för oss".


  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 23:12
    #4
    Anonym (nej) skrev 2015-10-08 22:45:26 följande:

    Bor i Backa i Göteborg.

    SD:are överdriver kraftigt och har ofta svårt att skilja mellan fakta och spekulationer.
    Däremot är ju läget för den sakens skull inte heller bekymmersfritt, men å andra sidan har jag aldrig sett eller hört någon påstå det, heller.


    Nej, men är det verkligen helt sant att media och etablissemang alltid mörkar nyheter och fakta som skulle kunna gynna SD? När man läser dessa trådar/sidor får man intrycket av att vi lever i ett samhälle där makten försöker dölja problemen med invandringen till vilket pris som helst och att de vill smyg-islamisera Sverige.

    Själv känner jag en del muslimer, då jag bor i ett hyreshus där det bor en del somalier, men de är hur trevliga som helst och jag har aldrig haft några problem med dem. Hjälpsamma är de också.

  • Anonym (Sd)
    Äldre 8 Oct 23:24
    #5

    Avpixlat och friatider är väldigt vinklade, självfallet. Precis som Aftonbladet och Expressen är väldigt vinklade åt andra hållet. DN finner jag till stor grad mindre vinklade än de alternativen med de är fortfarande högervinklade. Lösningen handlar inte om att sluta läsa vinklade källor(då har du inget kvar sedan) utan att läsa alla möjliga sorters källor med ett skeptiskt öga och sedan dra din egna slutsats efter helbilden.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 8 Oct 23:38
    #6
    Anonym (Sd) skrev 2015-10-08 23:24:38 följande:

    Avpixlat och friatider är väldigt vinklade, självfallet. Precis som Aftonbladet och Expressen är väldigt vinklade åt andra hållet. DN finner jag till stor grad mindre vinklade än de alternativen med de är fortfarande högervinklade. Lösningen handlar inte om att sluta läsa vinklade källor(då har du inget kvar sedan) utan att läsa alla möjliga sorters källor med ett skeptiskt öga och sedan dra din egna slutsats efter helbilden.


    Expressen skriver rätt ofta till SDs fördel.
  • Anonym (Testa­)
    Äldre 8 Oct 23:42
    #7

    Ts om du provar på att bo ett år på alla städers förorter så får du nog svar på dina frågor och funderingar.

    Det som många skriver hur en och var upplever är sanningar, men motståndarna fattar inte detta utan vill försköna hur verkligheten är.

    Alla förorter har problem, men jag menar inte att alla människor som bor på förorterna är problem, men det räcker med dem som är problem som gör att allt inte är som det ska.

    Så prova på så får du egen uppfattning.

  • Anonym (Sd)
    Äldre 8 Oct 23:47
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2015-10-08 23:38:18 följande:

    Expressen skriver rätt ofta till SDs fördel.


    Hahah, den var rolig!
  • Äldre 8 Oct 23:48
    #9

    Vill du verkligen ha koll på våldsbrott osv så är det socialstyrelsens statistik som gäller. 

    Jag bor inte i ett "problemområde", men mycket känns ju överdrivet, skall man tro på de mest hyperboliska skribenterna, så är den stadsdel där jag växte upp en "no-go zone"(med i polisens rapport om de 55 områdena där polisen alltså inte kan upprätthålla lag och ordning), det är alltså samma stadsdel som min morsa fortfarande bor i, som jag med jämna mellanrum fortfarande besöker, en stadsdel som är sjukt populär, ett stort skämt är det många gånger. Även Täby är inkluderat i denna rapport, Täby Centrum är alltså en "no go zone". Detta använde ju vissa typer av människor som ammunition mot invandringen. De slog på stora trumman. 

    När jag läser en del av det som skrivs, så undrar jag ärligt talat vem det är som sitter och skriver skiten, är det någon kotte ute i skogen som aldrig satt sin fot i dessa områden? 

    Sven-Åke Lindgren professor i sociologi vid GU skrev en intressant artikel när den den senaste statistiken publicerades. Jag har inte kontrollerat det själv, men dödligt våld har alltså minskat med hela 24% i Västra Götalands län. Patienter som vårdas för våldsskador har minskat med 14% om man relaterar antalet fall till befolkningsökningen. 


    Går det att få fram en rättvisande och giltig bild? Jag menar att det är fullt möjligt, förutsatt att man utgår från den mest relevanta informationen, nämligen sjukvårdens data om dödsfall och våldsskador.


     


    Nyligen presenterade Socialstyrelsen uppgifter om de senaste årens dödsorsaker. En av kategorierna gäller dödsfall orsakade av annan persons våld. Siffrorna för Västra Götaland (VG) för perioden 1997 ? 2014 (män och kvinnor i samtliga åldersgrupper) visar att antalet dödade varierar stort mellan åren (från 7 till 22 per år). Fördelat på kön har vi totalt sett män som offer i 71 procent av fallen och kvinnor i 29 procent. Över tid minskar det dödliga våldet. Medeltalen visar en minskning från 17 till 14 fall per år (minus 18 procent). Men nedgången är i själva verkat större än vad de faktiska talen säger. Befolkningen i VG har under perioden ökat med cirka 10 procent, varav en stor del beror på invandring. Relaterar vi talen till denna befolkningsökning har det dödliga våldet i VG minskat med cirka 24 procent under de aktuella sjutton åren.


    [....]

    I debatten har bland annat hävdats att uppgifterna om minskat dödligt våld inte tar hänsyn till det faktum att den utryckande akutsjukvården blivit bättre. Fler liv räddas i dag genom intensiva insatser direkt på plats. Så kan det säkert vara i en del fall då offret påträffas vid liv. Men om det är så, borde det kunna avläsas i en ökning av antalet patienter som läggs in för sluten somatisk vård på grund av övergrepp av annan person (skottskador, knivskador, skador från andra tillhyggen, slag och sparkar etcetera).


     


    Socialstyrelsens statistik över antalet patienter som av dessa skäl vårdats inom VG under åren 2001 ? 2013 visar dock på en utveckling i linje med det dödliga våldets. Den könsmässiga fördelningen visar att män totalt sett varit offer i 79 procent av fallen, medan kvinnor varit offer i 21 procent. Antalet patienter som vårdats för våldsskador har minskat, särskilt under de senaste åren. Minskningen ligger i storleksordningen 11 procent. Siffrorna avser också här faktiska tal, varför utvecklingen egentligen är mer positiv om vi tar hänsyn till befolkningsökningen för de aktuella tretton åren. Minskningen blir då drygt 14 procent.

  • Äldre 8 Oct 23:52
    #10

    Det är väl ändå allmänt känt att Expressen och Aftonbladet sällan har nyheter...

    Som någon skrev, vidga dina vyer. Jag har svårt att tro att du kan få fram ren fakta, alla har åsikter och känslor om det mesta, men du kan bilda en egen uppfattning. Du har uppenbarligen olika kulturer och religioner i din närhet. Varför inte börja där? Tycker du själv att det verkar som att IS kommer ta över och införa sharialagar i Sverige?

    Personligen tror jag inte ett dugg på snack om "massinvandring" och "islamisering". Jag tror mer på att merparten av de som kommer till Sverige vill acklimatisera sig, skaffa ett jobb och komma in i samhället. Jag har också en hel del olika kulturer och religioner runt mig och kan kanske komma på en eller två personer som absolut inte velat komma in i samhället. De flesta vill lära sig språket, knyta kontakter, skaffa jobb och ge tillbaka till samhället.

    I grund och botten har man bara sig själv att utgå ifrån.

Svar på tråden Är läget verkligen så illa som SD:are beskriver det?