• Anonym (Fsk)

    Förskollärare vill byta jobb

    Har jobbar 1 år som Fsk och har redan ångest. Gillar mitt jobb med barnen men barngrupperna är för stora och chefens krav på vad vi ska hinna göra utöver barngruppen är orimliga. Privata förskolor i min stad har tyvärr lika stora barngrupper.

    Någon annan som känner samma? Har ingen lust att plugga 3 1/2 år igen.. Finns det nån kortare utbildning till nått som det finns jobb inom?

  • Svar på tråden Förskollärare vill byta jobb
  • Anonym (Celia)

    Kan du vidareutbilda dig tex till lågstadielärare?

    Så att du kan tillgodogöra dig det du redan läst? Kontakta studievägledare på den institution där du pluggade. De är proffs på vad du kan gå vidare med och samtidigt ha nytta av din utbildning. Annars kan du kolla vilka K Y- UTBILDNINGAR det finns på din ort.

  • Anonym (Fsk)

    Vet inte om jag är sugen på att vara lärare alls. Älskar att jobba med de små barnen men kraven som ställs på oss förskollärare är helt orimliga

  • Anonym (också fskl)

    Känner väl lika, jag hade tänkt utbilda mig till något annat. Hade inte tänkt gå tillbaks efter föräldraledighet.
    Men jag har haft svårt att komma på något annat jobb som är lika varierat och utmanande, där jag får göra olika saker inne och ute, något som utmanar mina tankar osv.

    Så än är jag kvar. Men jobbar inte så mycket. Äldsta barnet är 13 nu, sedan hon föddes har jag jobbat 20% i flera år, nu är jag uppe i 50%. Det räcker så. Fortfarande känner jag ju att jag inte hinner med, man känner sig stressad och att man inte hunnit det man borde idag heller. Men det finns mer tid att återhämta sig, jobbet är en mindre del av livet så här.

  • Anonym (Fskl Gbg)