• Anonym (Fsk)

    Förskollärare vill byta jobb

    Har jobbar 1 år som Fsk och har redan ångest. Gillar mitt jobb med barnen men barngrupperna är för stora och chefens krav på vad vi ska hinna göra utöver barngruppen är orimliga. Privata förskolor i min stad har tyvärr lika stora barngrupper.

    Någon annan som känner samma? Har ingen lust att plugga 3 1/2 år igen.. Finns det nån kortare utbildning till nått som det finns jobb inom?

  • Svar på tråden Förskollärare vill byta jobb
  • Anonym (Celia)

    Kan du vidareutbilda dig tex till lågstadielärare?

    Så att du kan tillgodogöra dig det du redan läst? Kontakta studievägledare på den institution där du pluggade. De är proffs på vad du kan gå vidare med och samtidigt ha nytta av din utbildning. Annars kan du kolla vilka K Y- UTBILDNINGAR det finns på din ort.

  • Anonym (Fsk)

    Vet inte om jag är sugen på att vara lärare alls. Älskar att jobba med de små barnen men kraven som ställs på oss förskollärare är helt orimliga

  • Anonym (också fskl)

    Känner väl lika, jag hade tänkt utbilda mig till något annat. Hade inte tänkt gå tillbaks efter föräldraledighet.
    Men jag har haft svårt att komma på något annat jobb som är lika varierat och utmanande, där jag får göra olika saker inne och ute, något som utmanar mina tankar osv.

    Så än är jag kvar. Men jobbar inte så mycket. Äldsta barnet är 13 nu, sedan hon föddes har jag jobbat 20% i flera år, nu är jag uppe i 50%. Det räcker så. Fortfarande känner jag ju att jag inte hinner med, man känner sig stressad och att man inte hunnit det man borde idag heller. Men det finns mer tid att återhämta sig, jobbet är en mindre del av livet så här.

  • Anonym (Fskl Gbg)

    Jag är också förskollärare och har jobbat åtta år i yrket. Känner det samma och vet inte hur länge till jag orkar jobba. Har redan gått in i väggen och varit sjukskriven. Älskar mitt jobb och barnen men de ökade kraven känns orimliga att hinna med. Planeringstiden minskar, administra uppgifter ökar, barngrupperna växer, vi får ingen hjälp med barn i behov av särskilt stöd, det finns inga vikarier att tillgå vid sjukdom eller vab. Hur länge är det tänkt att man ska slå knut på sig själv för att få verksamheten att gå runt?

  • felett

    Precis samma känsla. Har dock jobbat i 25 år och har 20 yrkesverksamma kvar.

    Barnen är så kul och utvecklande att få möta, även föräldrarnas engagemang och intresse för verksamheten. Trivs med kollegorna. Men allt runtomkring, planer, de fortbildningar på högskolenivå som man inte själv väljer knäcker mig nästan....

  • Anonym (Fsk)

    Ja vad ska man göra? Jag ångrar att jag valde den utbildningen trots att jag egentligen gillar mitt jobb. Det är allt runt o kring barnen som tar för mycket.. Inte minst den ständiga frånvaron av personal och inga vikarier

    Känns som jag borde börja plugga nästa höst igen men känns nedslående efter att bara jobbat knappt 2 år efter en rätt lång utbildning. Csn räcker inte så långt heller

  • Anonym (Celia)
    Anonym (Fsk) skrev 2015-10-09 22:48:03 följande:

    Ja vad ska man göra? Jag ångrar att jag valde den utbildningen trots att jag egentligen gillar mitt jobb. Det är allt runt o kring barnen som tar för mycket.. Inte minst den ständiga frånvaron av personal och inga vikarier

    Känns som jag borde börja plugga nästa höst igen men känns nedslående efter att bara jobbat knappt 2 år efter en rätt lång utbildning. Csn räcker inte så långt heller


    Kan du vicka på fsk samtidigt som du pluggar? Det skulle ge extra klirr.
  • Bibbidi
    Anonym (Celia) skrev 2015-10-09 17:52:02 följande:

    Kan du vidareutbilda dig tex till lågstadielärare?

    Så att du kan tillgodogöra dig det du redan läst? Kontakta studievägledare på den institution där du pluggade. De är proffs på vad du kan gå vidare med och samtidigt ha nytta av din utbildning. Annars kan du kolla vilka K Y- UTBILDNINGAR det finns på din ort.


    Skulle jag inte rekommendera. Vet en som jobbade inom förskolan men slutade sen där och började i en grundskoleklass istället, hon ångrar sig. 

    Nu är den skolan ganska jobbig i och för sig men ändå... 

    Tandsköterska har jag hört ska vara lätt att få jobb inom, ska vara en kort utbildning. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Anonym (Celia) skrev 2015-10-10 11:41:51 följande:
    Kan du vicka på fsk samtidigt som du pluggar? Det skulle ge extra klirr.
    ^ smart. 

    Du borde lätt kunna jobba som vikarie eftersom du redan är utbildad som det, så de borde ringa dig mycket då. Vikariera samtidigt som du läser distans eller ngt sådant borde inte vara några problem.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Fsk)

    Ja jag skulle absolut jobba som vikarie en del. Funderar på att välja nått helt annat typ inom it. Saknar dock MA b tyvärr

  • Anonym (också fskl)
    Anonym (Fsk) skrev 2015-10-10 17:18:21 följande:

    Ja jag skulle absolut jobba som vikarie en del. Funderar på att välja nått helt annat typ inom it. Saknar dock MA b tyvärr


    Jag läste in gymnasiekurser medan jag jobbade, bara för att ha om jag ville byta yrke. Kan man läsa matte b på distans? Jag tror inte chefen kan neka tjänstledigt för studier, kanske du kan vara ledig 1 dag och plugga?
Svar på tråden Förskollärare vill byta jobb