• seriös­använd­are
    Äldre 9 Oct 08:30
    337 visningar
    5 svar
    5
    337

    Om du fick bestämma i Sverige, vad skulle du göra?

    Vad skulle du ändra på? Vad skulle du behålla?


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Svar på tråden Om du fick bestämma i Sverige, vad skulle du göra?
  • Anonym (hedda­)
    Äldre 9 Oct 08:48
    #1

    Först skulle jag genast stänga gränserna (tillfälligt), då den nuvarande flyktingströmmen är ohållbar. Dessa människor har dessutom passerat många andra säkra länder innan de kommer hit. Länder som i många fall inte har tagit emot hälften så många flyktingar som Sverige. Men ändå tillåts de fortsätta hit. När gränserna öppnades igen skulle jag bara släppa in barnfamiljer med asylskäl. Det skulle minska trycket och göra det mindre lockande för ensamma män och ekonomiska migranter att söka sig till Sverige. De som är här illegalt ska avvisas snabbare och mer effektivt än idag. Förbjuda tiggeri och skicka hem de EU-medborgare som bryter mot lagen (t ex genom olagliga bosättningar och nedskräpning). Vistelsen i Sverige bygger på att man kan försörja sig själv och även hitta lagliga boenden. Sedan skulle jag sänka skatterna för låginkomsttagare och satsa på fler jobb, så att de som ändå kommer kan integreras snabbare än idag. Mer pengar till skola, vård och omsorg. Flyktingbarnen behöver snabbt sättas i svensk skola och då måste den fungera bättre än idag. Även för de svenska barnens skull naturligtvis. Sedan skulle jag satsa mer pengar på järnvägen och kollektiva färdmedel, så att det miljövänliga resandet ökar. Sverige måste ha billiga, effektiva tåg och en fungerande järnväg. Detta skulle också enklare binda samman glesbygden med storstadsregionerna, utan en massa extra biltrafik. Detta har också varit något av Miljöpartiets huvudområden tidigare, innan de i praktiken övergav nästan allt sitt arbete kring miljö och hållbar utveckling (partiets kärnfrågor, märk väl), för att istället öppna Sveriges gränser på vid gavel och försvara ohygieniska och miljöfarliga kåkstäder. Pga detta har jag övergett detta hycklande skitparti, trots att jag egentligen stödjer deras ideologi i grunden.

  • Anonym (hedda­)
    Äldre 9 Oct 08:49
    #2

    Ursäkta bristen på stycken, jag har ingen aning om varför detta inte funkar från min mobil.

  • Anonym (yes)
    Äldre 9 Oct 08:55
    #3

    Stänga gränser, slänga ut allt som har kommit hit sista fem år, börja tömma fängelser på mena pack och utvisa dom på löpande band, med sina familjer som en varning till andra, riva put och medborgarskap för dom som inte förtjänar det.


    Som en start, sen kan vi börja investera i välfärd igen.


     


     

  • seriös­använd­are
    Äldre 9 Oct 09:42
    #4

    Jag stödjer heddas förslag på alla punkter.

    Anonym yes, hur tror du att dina minst sagt magstarka åtgärder skulle fungera i praktiken?


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (yes)
    Äldre 9 Oct 09:50
    #5
    seriösanvändare skrev 2015-10-09 09:42:04 följande:

    Jag stödjer heddas förslag på alla punkter.

    Anonym yes, hur tror du att dina minst sagt magstarka åtgärder skulle fungera i praktiken?


    Mycket bra, det skulle inom loppet av några få månader tömma landet på allt oönskat skit och göra gatorna tryggare.


     

Svar på tråden Om du fick bestämma i Sverige, vad skulle du göra?