• Rasmus01

    Har sammankopplar man dator och skrivare utan kabel?

    Hej! Vi har en bärbar dator som är inkopplad till en router. Vi har även köpt en skrivare som hittar våran router och är inkopplad till den. Så båda enheterna är inkopplade via lösenord till routern dock hittar de inte varandra, vad gör jag för fel?

  • Svar på tråden Har sammankopplar man dator och skrivare utan kabel?
  • Demmpa

    Du måste lägga till skrivaren som nätverksskrivare, för att kunna göra det måste du veta skrivarens IP-nummer.

    För att minska risken att skrivaren får ett annat ip-nummer senare så bör du i routern låsa skrivarens ip-nummer mot skrivarens MAC-adress (hårdvaruadress).

  • videofotografen

    Jag vet att alla vill ha allt "trådlöst" numera men ett tips... vill du slippa alla problem så kör allt med kabel istället så slipper du problem i framtiden.

  • Demmpa
    videofotografen skrev 2015-10-16 04:20:34 följande:

    Jag vet att alla vill ha allt "trådlöst" numera men ett tips... vill du slippa alla problem så kör allt med kabel istället så slipper du problem i framtiden.


    Kan hålla med till viss del, men även om TS hade haft trådat nätverk mellan dator & router och mellan skrivare & router så hade TS haft exakt samma problem som han har nu. Med TS problem kvittar det om allt är trådat eller trådlöst eller om det är 50/50% eller om man kör via VPN-tunnel över internet.
Svar på tråden Har sammankopplar man dator och skrivare utan kabel?