• Anonym (Ts)

    Fluginvasion...

    Gud, flugor överallt.

    Hur får man bort dem. Slog mig hur bra luktsinne de har... Och ändå så små! Öppnat fönstrerna. Har du en bra häxblandning?

  • Svar på tråden Fluginvasion...
  • Dixie

    är det "bananflugor"? en liten skål med vinäger vid fruktskålen brukar hålla dem borta! 

  • Birgitta02
    Dixie skrev 2015-10-09 09:25:26 följande:
    är det "bananflugor"? en liten skål med vinäger vid fruktskålen brukar hålla dem borta! 
    Glöm inte en droppe diskmedel som bryter ytspänningen i vätskan. Och spola då och då med hett vatten i vaskarna. De kan lägga ägg där.

    Jag brukar ha ett glas med en halv dl vin i, samt en droppe diskmedel. Funkar skitbra. Ställ på diskbänken ett par dagar så är flugorna borta. Fast bananflugor nu? Helt fel årstid. Har inte haft en enda sen augusti.
  • JennyThe

    Sånna där små fruktflugor kan man få död på genom att böanda en skvätt balsamvinäger och några droppar diskmedel i ett glas med vatten. (Flugorna dras till vinägern men drunknar eftersom diskmedel förstört ytspänningnen)

  • ernstina

    Bananflugor verkar överleva permafrost, de otäcka kräken! Hade en smärre invasion förra veckan efter att ett halvätet äpple missat sopkorgen och rullat in bakom en bunke i köket.

    Ett glas med vinäger med diskmedel, samt ordentlig avtorkning av köksytorna tog bort eländet. Sen som någon ovan påpekade, spola/skura i vasken och diskhon ordentligt. Jag passade på att köra lite propplösare eftersom det var lite trögt, då fick de sista bananflugorna nog och tog livet av sig i vinägergroggen


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (Ts)

    kanon!! Jag som sket i disken ett par dar...

  • Birgitta02
    Anonym (Ts) skrev 2015-10-09 10:44:25 följande:
    kanon!! Jag som sket i disken ett par dar...
    Och det gav dig ingen clou? Liksom basic när det gäller bananflugor. Inte minsta mat- eller fruktrester framme.
  • Anonym (Vera)

    OT men undrar bara vad ni menar med ytspänning? Vad är det?

  • Birgitta02
    Anonym (Vera) skrev 2015-10-09 10:56:00 följande:
    OT men undrar bara vad ni menar med ytspänning? Vad är det?
    Insekter kan gå på vattnet eftersom vatten har ytspänning. (Googla). Diskmedel bryter ytspänningen.
  • Anonym (Vera)
    Birgitta02 skrev 2015-10-09 10:57:13 följande:

    Insekter kan gå på vattnet eftersom vatten har ytspänning. (Googla). Diskmedel bryter ytspänningen.


    Ja, jag känner att jag måste googla lite om det. Antar att de kan det pga vikten? Att de väger så lite menar jag. Jag ska kolla upp det. Tack för svar.
  • Gamlamamman

    Lystring alla bananflugejagare!

    Efter att min ena dotter skapat en liten bananflugeodling i sitt rum som led till invasion i hela lägenheten kom jag efter att ha provat olika blandningar osv (som inte funkade) på att använda dammsugaren. Jag gick helt enkelt runt i lgh o dammsög upp odjuren. De hittade sina gömställen men jag lät mig inte luras. Haha. Lät dammsugaren stå framme i några dagar så den var lättåtkomlig tills jag var säker på att alla kräk var borta. Viktigt är så klart att inte ha framme något som de gillar, alltså frukt osv. 
    Lycka till!

  • Anonym (Ts)
    Gamlamamman skrev 2015-10-09 14:05:26 följande:

    Lystring alla bananflugejagare!

    Efter att min ena dotter skapat en liten bananflugeodling i sitt rum som led till invasion i hela lägenheten kom jag efter att ha provat olika blandningar osv (som inte funkade) på att använda dammsugaren. Jag gick helt enkelt runt i lgh o dammsög upp odjuren. De hittade sina gömställen men jag lät mig inte luras. Haha. Lät dammsugaren stå framme i några dagar så den var lättåtkomlig tills jag var säker på att alla kräk var borta. Viktigt är så klart att inte ha framme något som de gillar, alltså frukt osv. 

    Lycka till!


    Åh ska minnas men detta är vanliga flugor som flyger vid fönstret men kanske funkar. Ska testa. Haha kul skrivet
  • Anonym (Ts)

    detvfunkafe inte alls med vinägern o diskmedlen :(

Svar på tråden Fluginvasion...