• isolande

    Populär dotter. Hur gör ni andra?

    Vi har en dotter som är drygt 4 år. Hon är omtyckt på dagis och har flera bra vänner redan. Till saken hör att flera stycken vill att hon skall komma hem till dem och leka efter dagis, och nästan varje helg är det någon som hör av sig och vill leka.

    Det är ju jätteroligt att hon är omtyckt och så, men jag kan tycka att efterdagislek är rätt jobbigt. Hon går heltid och ska sedan hem till en annan familj, leka, äta middag och sedan hämtas. Lägga sig lite senare och sen upp på morgonen till dagis igen.

    Samma sak med helgen. Vi vill ju gärna umgås med henne också liksom. Och samtidigt erbjuda henne att vila och bara ta det lugnt på helgen. Är det vi som är tråkiga vuxna som tycker såhär? Borde vi släppa hästarna fria redan och låta henne leka borta så ofta som andra och hon vill? Vi kan såklart ta hem barn till oss också, men hon vill gärna förlja med hem till andra för att det är kul och spännande.

    Hur gör ni andra? Vad har ni för "regler"?

  • Svar på tråden Populär dotter. Hur gör ni andra?
  • Frontline

    På vardagar så blir det ingen lek med andra barn varken hos oss eller hos dom.Barnen kommer hem strax efter 16 och då är det middag, umgås med oss, dusch och lite tv som gäller innan det är dags för sängen runt 19.
    På helgerna så är det lek som gäller antingen att nån kommer hit eller att barnen åker till dom..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amalie79

    En fyraåring är där man själv är i min värld. Skulle inte släppa hem mitt barn att leka själv hos andra om det inte var mina vänners barn, eller att jag följde med själv. Skillnad typ " vi bor på en gata där alla känner alla och springer in och ut hos varann"

    Sambons barn är 8 och 10 och har ännu inte lov att följa med barn hem om inte vi känner föräldrarna.

    Tycker annars att lek med kompisar känns som att max 2 ggr vecka är lagom. De är ju hela dagen på förskolan som du säger och behöver koppla av med, de kan inte bestämma det själva.

  • isolande
    amalie79 skrev 2015-10-09 10:47:35 följande:

    En fyraåring är där man själv är i min värld. Skulle inte släppa hem mitt barn att leka själv hos andra om det inte var mina vänners barn, eller att jag följde med själv. Skillnad typ " vi bor på en gata där alla känner alla och springer in och ut hos varann"

    Sambons barn är 8 och 10 och har ännu inte lov att följa med barn hem om inte vi känner föräldrarna.

    Tycker annars att lek med kompisar känns som att max 2 ggr vecka är lagom. De är ju hela dagen på förskolan som du säger och behöver koppla av med, de kan inte bestämma det själva.


    Kanske ska säga att vi känner föräldrarna såtillvida att vi pratar lite när vi ses på dagis, har varit hemma hos varann på kalas och liknande. Vissa har vi varit föräldralediga med småsyskon samtidigt och fikat lite, hängt i parken och så.Så det är inga främlingar även om vi inte käkar middag ihop.

    Max 2 ggr/vecka tycker jag också känns rimligt, gärna mer sällan om jag fick välja Drömmer. Samtidigt vill man ju att hon ska få odla sina vänskapsrelationer, men det ska ju vara på en lagom nivå....
  • amalie79

    [quote=75854288][quote-nick]isolande skrev 2015-10-09 10:53:28 följande:[/quote-nick]Kanske ska säga att vi känner föräldrarna såtillvida att vi pratar lite när vi ses på dagis, har varit hemma hos varann på kalas och liknande. Vissa har vi varit föräldralediga med småsyskon samtidigt och fikat lite, hängt i parken och så.Så det är inga främlingar även om vi inte käkar middag ihop.

    Max 2 ggr/vecka tycker jag också känns rimligt, gärna mer sällan om jag fick välja . Samtidigt vill man ju att hon ska få odla sina vänskapsrelationer, men det ska ju vara på en lagom nivå....[/

    Ja precis:)

    Ja men då så:) då tänker vi ju lika egentligen:)

  • JennyThe

    Jag tycker lätt det blir för mycket för barnet med lek hos någon efter förskolan, om inte den föräldern som tar hem barnen slutar tidigt en dag så man ändå kan hämta hem barnet i skaplig tid. Helgen tycker jag också är skön att hinna umgås med sitt barn, dagiskompisarna träffar de ju jättemycket ändå! Det måste få finnas lite familjetid i lugn och ro också.. Men kanske lite lek ibland på söndag eftermiddagen eller så när man fått lite tid ihop?

Svar på tråden Populär dotter. Hur gör ni andra?