• Anonym (Fel!)

    Blir det bättre? Mår så fruktansvärt dåligt :(

    Är det normalt att må såhär dåligt under en graviditet? Kommer det att bli bättre?

    Kan inte sova på nätterna, mardrömmarna härjar fritt och avlöser varandra. Är helt slut och orkeslös. Gråter för allt och inget. Är konstant trött.

    Mår så fruktansvärt dåligt av allt, vill inget annat än att bara somna å sova igenom allt...

    Kan verkligen inte känna nån glädje alls trots att jag kämpat för att bli gravid i många år! Blev överlycklig när jag plussade. Så jag förstår inte varför jag känner såhär?!

    Känner mig helt misslyckad...

  • Svar på tråden Blir det bättre? Mår så fruktansvärt dåligt :(
  • Tonensu

    Var inte så hård mot dig själv. Mycket hormoner som är inblandade. Vilken vecka är du i?

  • Anonym (Fel!)

    Jag är i början bara... V. 8....



    Detta är inte alls vad jag hade räknat med...

  • Anonym (2)

    Skulle vilja påstå att det är rätt normalt/vanligt att känna som du gör. Man sover dåligt och drömmer mycket, det har väl med hormonerna att göra.

    Jag har också kämpat i många år att bli gravid men kan inte direkt påstå att jag njuter av att vara gravid, tvärtom tycker jag att det är rätt värdelöst. Mådde ok mellan vecka 22-30 typ men nu i vecka 32 börjar det kännas tungt igen.

    Däremot finns det inget som säger att du måste må så här, prata med din barnmorska om du kan få hjälp. Kanske samtalsterapi och sjukskrivning kan vara något.

    Graviditeten är en så liten del av att skaffa barn så känn inte dåligt samvete över att du mår som du gör trots flera års kamp att få barn. Målet var ju inte graviditeten i sig utan just ett barn, eller hur?

  • Anonym (2)

    Och sluta genast upp med att känna dig misslyckad!

    Jag mådde verkligen skit i början och undrade vad fan jag gett mig in på.

    Graviditet är så upphaussat och glorifierat, få vågar öppet prata om att det för en del är rätt jobbigt att vara gravid både fysiskt och psykiskt. Det är synd för det får folk som dig och mig att må dåligt över att vi inte upplever det som rosenskimrande och heligt...

  • smulaaan

    Innan grav mådde jag så dåligt psykiskt så fick sjukskriva mig & börja gå hos kurator. Nu för ett tag sedan fick jag reda på att jag var gravid (är nu i vecka 6) & jag ville bli gravid & trodde att jag skulle bli jätte glad då jag väl plussat... Men det blev/är jag inte, snarare rädd & har ångest. Mitt psykiska tillstånd tidigare gjorde det knappast bättre...

    Men som sagt var så tror jag att det är hormonerna & att det kommer gå över, för både du & jag är så tidigt in i graviditeterna, så det är många veckor kvar som humöret kommer gå upp & ner i. Du kanske ska prata med någon?

  • Anonym (ok)

    Jag mådde jättedåligt och var deprimerad mellan ca v 7-16, och sedan blev det mycket bättre för mig. Hoppas samma gäller för dig! Det du känner är normalt, och det kommer att bli bra, men svårt att svara på exakt när du känner dig bra igen.

  • Anonym (Fel!)

    Men vilka fina ni är! Jag blir helt rörd av er! <3

    Här trodde jag att jag skulle bli sågad vid fotknölarna.

    Ja, jag har en tid till min bm nu på tisdag och ska ta upp detta för henne.

    Ja, det är ingen som har sagt detta, alla har pratat om hur gulligt det är å rosamoln...

    Det är ett stort virrvarr av massa känslor å sen tål jag inte hormoner heller..

    Hoppas att detta kommer att avta och bli till det bättre :) Målet är ju inte en graviditet utan ett barn :) Jag får ha det målet framför mig.

    Tack snälla ni för att ni har delat med er! Kärlek till er! <3

  • Anonym (mother)

    Det går över..,ta det lugnt och tänk på att det blir bättre nån dag.

Svar på tråden Blir det bättre? Mår så fruktansvärt dåligt :(