• Anonym (vilken vecka?)

    Vet inte hur långt gången jag är

    Jag fick ett positivt graviditetstest för 5 dagar sedan som visade 1-2. Dvs borde jag vara i vecka 4 eller 5.


    Symptomen började dagen innan jag tog testet. Men jag är jätteosäker hur långt gången jag är!


    Det är visserligen mitt andra barn, men för att vara så tidigt är magen så himla stor. Mina jeans kunde jag knäppa som vanligt för två veckor sedan, men nu går dom inte att knäppa längre! :O Jag får redan börja dra på mig mjukisbyxor istället.


    När jag räknar med graviditetsuträknaren så visar den allt mellan vecka 3 och vecka 6, beroende på om jag räknar på beräknad ägglossning eller förra mensen eller om jag på grund av min ganska oregelbundna mens skriver 28 dagar eller 36 dagar.


    Kan man få ett ultraljud pga denna osäkerhet? Eller tycker gyn att ett par veckor hit eller dit inte har någon betydelse i början ändå? Jag vill ju ändå gärna veta såklart :/

  • Svar på tråden Vet inte hur långt gången jag är
  • Anonym (tja)

    Man blir snabbare "bullig" vid andra graviditeten. Helt normalt.
    // trebarnsmamma

  • joseffin

    Eftersom det inte finns några medicinska skäl så kan det vara så att du får söka dig till en privat klinik och betala för det själv... Sen beror det på vilket landsting du bor i. Hur gammal är du? Ska du göra KUB? Då är det ju tex rätt bra att veta vilken vecka du är i eftersom testet ska göras i en viss vecka (ungefär.)

    Jag skulle ju lita mer på uträkningen av din senaste mens första dag eftersom du faktiskt vet när du hade den... Ägglossningen kan du inte vara lika hindra på.

  • Anonym (vilken vecka?)

    Okej. Det är sjukt hur fort magen kom. Direkt jag hade passerat BIM och gjort testet så exploderade den, är lika stor nu som jag var förra graviditeten i vecka 10! Kommer ju aldrig kunna dölja det för jobbet i 12 veckor ens O.o


    Jag är 26 år och vi har inte beslutat om KUBtest. Vi gjorde inget sist.


    Nej jag har ju inga äl-symptom alls så jag har ingen aning om när den inträffade. Kunde vara på dag 10 likväl som dag 18 liksom och vi har fått till det varenda dag förra månaden. 


     

  • CissiJissi

    Åh, exakt samma här! Jag fick 1-2 på mitt och hade det precis som du.. Men de ska ju stämma rätt bra, eller?? På måndag har jag rul och får se.. Redan i vecka 15 kände jag sparkar utanpå magen, kan nästan inte förstå att jag inte är längre gången än jag är.. Nu i vecka 18 kan jag känna på bebisen på samma sätt som jag kunde sent i graviditeten förra gången.. Känns väldigt märkligt.. Förra gången kände jag först i vecka 19 att det ens fanns något där inne, liiiitet tveksamt ryck var allt.. Så.. Kan testerna visa helt fel?

    PS, jag tog tidigt ultraljud förra gången och då mätte de dåligt, så det kan bli helt fel det med, de påstod att jag var vecka 7 men jag var vecka 10 och det visade sig sen att jag hade rätt.. Så jag vet inte om tul egentligen hjälper så mycket..

  • Anonym (vilken vecka?)
    CissiJissi skrev 2015-10-09 13:37:13 följande:

    Åh, exakt samma här! Jag fick 1-2 på mitt och hade det precis som du.. Men de ska ju stämma rätt bra, eller?? På måndag har jag rul och får se.. Redan i vecka 15 kände jag sparkar utanpå magen, kan nästan inte förstå att jag inte är längre gången än jag är.. Nu i vecka 18 kan jag känna på bebisen på samma sätt som jag kunde sent i graviditeten förra gången.. Känns väldigt märkligt.. Förra gången kände jag först i vecka 19 att det ens fanns något där inne, liiiitet tveksamt ryck var allt.. Så.. Kan testerna visa helt fel?

    PS, jag tog tidigt ultraljud förra gången och då mätte de dåligt, så det kan bli helt fel det med, de påstod att jag var vecka 7 men jag var vecka 10 och det visade sig sen att jag hade rätt.. Så jag vet inte om tul egentligen hjälper så mycket..


    Jag har ju haft en riklig mens förra månaden , så jag BORDE vara mellan vecka 3 och 6. Inte mer. Men vecka 6 är ju ändå en rätt markant skillnad mot vecka 3 tex.


    Digitala testet är ju 99% säkert vad gäller veckomätningen, så man borde ju kunna lita på det. Men som sagt; känner mig så jäkla stor redan!  


     


     

  • joseffin
    Anonym (vilken vecka?) skrev 2015-10-09 13:25:24 följande:

    Okej. Det är sjukt hur fort magen kom. Direkt jag hade passerat BIM och gjort testet så exploderade den, är lika stor nu som jag var förra graviditeten i vecka 10! Kommer ju aldrig kunna dölja det för jobbet i 12 veckor ens O.o

    Jag är 26 år och vi har inte beslutat om KUBtest. Vi gjorde inget sist.

    Nej jag har ju inga äl-symptom alls så jag har ingen aning om när den inträffade. Kunde vara på dag 10 likväl som dag 18 liksom och vi har fått till det varenda dag förra månaden. 

     


    Jag plussade med CB digital bim-4 (gravid 1-2 veckor) och detta var en lördag (exakt två veckor efter vi hade sex, på dagen, jag vet att det var den gången det "tog sig" då det var enda gången vi låg den månaden eftersom sambon var bortrest resterande tid och var hemma just den helgen) det var den 18/4 som jag plussade och då räknade jag ut att jag var i vecka 4 (3+4) och min uträkning stämde när jag kom till bm i vecka 10. Nu har jag iofs en väldigt regelbunden mens och detta kanske inte hjälper dig alls, men så var det för mig. Det kanske kan säga något om var du är :)
  • Anonym (Tjej)

    Barnen blir tyngre efter varje graviditet, oftast.

  • Mooomin
    Anonym (vilken vecka?) skrev 2015-10-09 13:25:24 följande:

    Okej. Det är sjukt hur fort magen kom. Direkt jag hade passerat BIM och gjort testet så exploderade den, är lika stor nu som jag var förra graviditeten i vecka 10! Kommer ju aldrig kunna dölja det för jobbet i 12 veckor ens O.o

    Jag är 26 år och vi har inte beslutat om KUBtest. Vi gjorde inget sist.

    Nej jag har ju inga äl-symptom alls så jag har ingen aning om när den inträffade. Kunde vara på dag 10 likväl som dag 18 liksom och vi har fått till det varenda dag förra månaden. 

     


    Jag var jättesvullen i v 5-6. Tarmarna svällde antar jag. Gick inte att dölja!
  • Anonym (fick ul)

    Jag va osäker på hur lång gången jag var när jag blev gravid. När jag skulle skriva in mig hos BM frågade de först i telefon och jag drog till med vad jag trodde. När jag väl kom dit sen så sa jag att jag faktist inte visste men säkerhet då min mens förut en gång hade hoppat över utan att de var ngt. 
    Fick helt utan problem ett tidigt ultraljud för att fastställa hur långt gången jag var! Behövde inte göra KUB eller så! 

    Så var ärlig och säg att du är jätteosäker, det spelar ju roll dels för när blodproverna skall tas och när rutinultraljudet skall göras. 

  • Anonym (Mjo)

    Det är ju inte bra att göra UL i onödan heller.. Gå på mensen, det skulle jag göra. Det är ju så man brukar göra!? Inte så många som håller koll på äl osv...

Svar på tråden Vet inte hur långt gången jag är