• sextiotalist

    Lydiga barn eller?

    Vill ni ha ett lydigt barn.
    Jag ville aldrig ha ett lydigt barn, men ville ha ett barn som hade respekt för andra och visar hänsyn, men kan ta plats. Jag tycker jag har lyckats rätt bra. Min tonåring är självgående, trevlig, visar respekt, fixar de sociala koderna. Men han är ifrågasättande, accepterar inte bara saker för att, han har gett sina föräldrar utmaningar (men inte på något negativt sätt), verbal och kan ta för sig.

    Vi har haft få regler, nästan inga rutiner och ändå lägger han sig i tid (har väldigt sällan varit vaken väldigt sent), klär sig väldigt snygg, har ett bra bordskick, håller upp dörrar, lämnar plats i bussen. Alltid fått lovord när vi har haft utvecklingssamtal etc.

    Jag tycker vi har lyckats

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lydiga barn eller?
  • Una Flux

    Ja, jag vill ha ett lydigt barn. Livet blir så mkt enklare så . Men det finns många fler saker som står högre på önskelistan. Lydigt är någonstans i mitten på den listan. Jag är ganska härdad med ett barn med ADHD. Lydig är inte barnets starkaste sida. Barnet försöker verkligen göra sitt bästa att göra som jag säger, lyda mig. Så nä, det ligger som sagt i mitten på listan. Livet står inte och faller med hur lydigt barnet är. Högst upp på listan står kärlek och trygghet.

  • sextiotalist
    Una Flux skrev 2015-10-09 15:47:46 följande:

    Ja, jag vill ha ett lydigt barn. Livet blir så mkt enklare så . Men det finns många fler saker som står högre på önskelistan. Lydigt är någonstans i mitten på den listan. Jag är ganska härdad med ett barn med ADHD. Lydig är inte barnets starkaste sida. Barnet försöker verkligen göra sitt bästa att göra som jag säger, lyda mig. Så nä, det ligger som sagt i mitten på listan. Livet står inte och faller med hur lydigt barnet är. Högst upp på listan står kärlek och trygghet.


    Jag kan förstå att man får ett annat perspektiv om man har ett barn med svårigheter, då måste det ofta bli mer fyrkantigt Jag hade kanske resonerat annorlunda om jag också hade haft det.
    Men jag har inget lydigt barn, vilket jag är glad för. Jag själv är uppfostrad att vara lydig, och den revolten jag har gjort är jag glad att jag slapp.
    Min sons självkänsla är starkare än min egen och han vågar säga vad han tycker utan att behöva vara rädd
  • Natulcien
    Lydigt barn? Nej, tack.
    Men vi jobbar på att han ska utveckla respekt och empati för andra människor, vara hövlig och hänsynstagande och att han ska bli ifrågasättande, tänka kritiskt och fatta egna beslut. Så som vi själva, helt enkelt. Vi får väl se om sisådär 10 år om vi lyckas med detta. Han är bara 5 år än så länge. 

    Lydighet upplever jag som lite otäckt och tänker "följa med strömmen", inte tänka själv och delta i diverse mobber och drev.
  • cosinus

    Tja. Jag vill ha barn som lyder om det är viktigt på riktigt! Typ i trafiken. Sen vill jag ha barn som förstår att uppföra sig som folk bland folk.

    Men annars vill jag ha barn som tänker själv och gör egna riskbedömningar och som står för sina handlingar även när det blev tokigt.

    Jamen typ så.

  • Flickan och kråkan

    Jag önskar inte ett lydigt barn, men i vissa situationer anser jag att det är viktigt att barn faktiskt lyder. Barn har inte alltid förmågan att ta ansvar, visa andra hänsyn etc. och jag tycker inte att det faktum att mitt (eller någon annans) barn "håller på att utveckla den förmågan" ska gå ut över andra barns väl och ve. Sedan kan det finnas situationer som cosinus tog upp.

    Att lyda har inte samma betydelse för mig som att blint följa strömmen i alla lägen. Många av oss är laglydiga medborgare, vi lyder en massa skrivna och oskrivna regler utan att för den skull vara okritiska nickedockor.

  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2015-10-09 15:56:45 följande:
    Jag kan förstå att man får ett annat perspektiv om man har ett barn med svårigheter, då måste det ofta bli mer fyrkantigt Jag hade kanske resonerat annorlunda om jag också hade haft det.
    Men jag har inget lydigt barn, vilket jag är glad för. Jag själv är uppfostrad att vara lydig, och den revolten jag har gjort är jag glad att jag slapp.
    Min sons självkänsla är starkare än min egen och han vågar säga vad han tycker utan att behöva vara rädd
    Jag upplever att du har en väldigt specifik definition av vad "lydig" är. För dig är lydnad kopplat till hot och kanske auktoritär (?) fostran.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-10-09 16:17:14 följande:

    Jag upplever att du har en väldigt specifik definition av vad "lydig" är. För dig är lydnad kopplat till hot och kanske auktoritär (?) fostran.


    Exakt

    lydig för mig är att man gör som man blir tillsagd
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2015-10-09 16:57:04 följande:
    Exakt

    lydig för mig är att man gör som man blir tillsagd
    Nej, utifrån det du skriver så tolkar jag din definition snävare än så, men jag kan givetvis ha missuppfattat dig.

    Att följa lagar och regler är också att göra som man blir tillsagd exempelvis. Det är per automatik inte något negativt för mig.

    Att alltid göra som andra säger. Att alltid göra som andra säger för att man inte vågar ha en avvikande åsikt. Det är givetvis negativt.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-10-09 17:18:52 följande:

    Nej, utifrån det du skriver så tolkar jag din definition snävare än så, men jag kan givetvis ha missuppfattat dig.

    Att följa lagar och regler är också att göra som man blir tillsagd exempelvis. Det är per automatik inte något negativt för mig.

    Att alltid göra som andra säger. Att alltid göra som andra säger för att man inte vågar ha en avvikande åsikt. Det är givetvis negativt.


    Min definition på lydigt barn har inget med laglydighet att göra utan ett lydigt barn gör som man säger utan att ifrågasätta.

    Att sedan respektera vissa regler och lagstiftningen anser jag inte har med att lyda att göra
  • Drottningen70

    Nej jag vill inte ha ett lydigt barn. Jag vill ha ett barn som ifrågasätter, kräver förklaringar som förhandlar....

    Det har jag lyckats med... Och det är skitjobbigt...

Svar på tråden Lydiga barn eller?