• Världshemligt

    Missfall- nu vill sambon inte ha barn

    Hej!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart fyra år. I juli bestämde vi oss för att skaffa barn. Ungefär en månad senare plussade vi, glädjen blev kort. Fick missfall i 7e veckan. Tog missfallet väldigt hårt och det enda som höll humöret uppe var att jag tänkte att nästa gång är det min tur. När vi skulle försöka igen sa sambon att han inte vill ha barn längre. Har försökt förklara för honom att jag inte klarar av att vänta så länge som han vill(fyra år). Han sa även att han inte kände någonting när vi plussade eller när det blev missfall. Sambon säger att det står mellan att gå skilda vägar eller att vi får kompromissa. Jag sa att jag är beredd att vänta i ett halvår, men han vägrar själv att kompromissa. Han vet att jag inte vill något hellre än att ha barn.

    Är det någon som har varit i en liknande situation? Vad gör man?

  • Svar på tråden Missfall- nu vill sambon inte ha barn
  • MimmiGbg

    Jag tycker det är lite vemodigt hur man kan vända helt så där. Obestämd

    Kan du resonera med honom om förutsättningarna som gynnar er timing? Tex att ni bor bra, har stadiga jobb, känner er mogna och säkra på varandra, att nästa steg känns naturligt att vilja dela livet som förälder med honom. Män tror jag många gånger har svårt att ta till sig tanken om att bli förälder. Då kanske rädslan dyker fram istället. Sen när barnet väl kommer, då blir det andra bullar!

    Fortsätt att prata, prata, prata om det. Ventilera, gråt, skrik, frusta, allt. Jag är säker på att detta är en knivig process för honom. Tror du på honom och er, så kanske han kommer fram till samma slutsats som din. Ha tålamod och ta hand om dig!

  • Världshemligt

    Tack för ditt svar. :)

    Jag kommer inte ge mig, men det är lättare att diskutera detta med en vägg. Han bara tittar på.

    Har sagt till honom att han kommer kunna bli lycklig när han kan ta del av det och se vad som händer, som vid ultraljud och när magen börjar växa. Han har velat så här fram och tillbaka, ena stunden vill han, i andra vill han inte, vill, vill inte. Jag förstår att han är rädd, men det tycker jag att han skulle tänkt på tidigare.

    Här om dagen sade han "vi skaffar barn då, men jag kommer inte bli lycklig". Vill tolka det som om att han ändå tror på oss och vill vara tillsammans med mig.

  • MimmiGbg

    Han låter verkligen rädd. Det känns som att så många indoktrineras med att livet tar slut så fort småbarnen kommer. Om det nu verkligen var så, så skulle väl inte så många skaffa barn.

    Jag hoppas, hoppas, hoppas att han ändrar sig. Annars skulle nog jag gå på hans utlåtande. Att skaffa barn även under premissen att "han kommer bli olycklig", därför att jag tror att han kommer älska barnet på ett sätt han aldrig kunnat ana innan.

    Hur gamla är ni?

  • BCH52

    Kan det vara så att han blev rädd efter missfallet, han såg hur dåligt du mådde, är rädd att det ska hända igen. Kanske inte helt medvetna känslor.

  • Occam
    Världshemligt skrev 2015-10-09 14:16:12 följande:

    Här om dagen sade han "vi skaffar barn då, men jag kommer inte bli lycklig". Vill tolka det som om att han ändå tror på oss och vill vara tillsammans med mig.


    Nej, för guds skull. Det här är inget område för "tolkningar" eller halvmesyrer. Hans uttalande betyder för all del just det du vill tolka det som - ett annat sätt att uttrycka innebörden på är "OK, men under protest". Minsta problem och det finns risk att han svänger och anklagar dig för att ha tvinga honom. I värsta fall blir han bitter och du är själv med barnet ... Skaffa inte barn med honom om han inte uttrycker ett ordentligt stöd för det.
  • SecretlyMe

    Vill du verkligen skaffa barn med en karl som inte ens kommer bli lycklig över erat barn?! Tänker du ärligt talat tvinga på honom en graviditet han inte vill ha? Nej, stopp. Det är ett LIV det handlar om. Du bör tänka om helt och hållet; hitta någon annan som delar dina drömmar eller vänta tills ni är redo båda två. Hans uttalande talar INTE för att han "tror på er och vill vara med dig" - det talar för att han inte orkar med ditt tjat men ser det som en sista utväg eftersom han antagligen inte vill lämna dig men avslutar det hela med "jag kommer inte bli lycklig" i hopp om att du ska förstå att han inte vill!

  • isabelle1987
    SecretlyMe skrev 2015-10-09 20:23:58 följande:

    Vill du verkligen skaffa barn med en karl som inte ens kommer bli lycklig över erat barn?! Tänker du ärligt talat tvinga på honom en graviditet han inte vill ha? Nej, stopp. Det är ett LIV det handlar om. Du bör tänka om helt och hållet; hitta någon annan som delar dina drömmar eller vänta tills ni är redo båda två. Hans uttalande talar INTE för att han "tror på er och vill vara med dig" - det talar för att han inte orkar med ditt tjat men ser det som en sista utväg eftersom han antagligen inte vill lämna dig men avslutar det hela med "jag kommer inte bli lycklig" i hopp om att du ska förstå att han inte vill!


    Tyvärr TS så håller jag med här! Skulle inte vilja ha barn med någon som uttrycker sig sådär..
Svar på tråden Missfall- nu vill sambon inte ha barn