• Äldre 9 Oct 15:36
    4533 visningar
    31 svar
    31
    4533

    Låta snart 1,5 åring leka själv?

    Min son är 1 år och 4 månader och älskar som säkert de flesta barn att leka ute. Det får han också göra. Vi bor i hus så han är på utsidan och leker nu (jag ser honom hela tiden). Brukar ni leka med era barn eller låter ni också dom leka själva såhär? Ena sidan av mig får dåligt samvete av att jag sitter vid datorn en stund om dagen (handlar alltså inte om timmar). Men samtidigt så är det skönt att få en "lugn stund" liksom. Jag leker med honom ibland såklart men pappan är mkt mer lekfull som person och leker alltid med honom när han kommer hem från jobbet. Jag är alltså mammaledig med vår son fortfarande. När sonen kommer för att visa mig något får han uppmärksamhet så jag ignorerar honom såklart inte. Så jag finns för honom hela tiden naturligtvis. Hur gör ni med era små? Är ni allltid aktiva och leker eller sitter som jag ibland? Jag kan säkert uppfattas som en lat person men saken är nog mer att jag inte är så himla lekfull som pappan utan tycker om att sitta och göra ingenting helst emellanåt. Det är mitt sätt att koppla av.

  • Svar på tråden Låta snart 1,5 åring leka själv?
  • Äldre 9 Oct 15:46
    #1

    Jag skulle inte lämna mitt barn utomhus själv att leka i den åldern. Tänk OM du tittar bort en stund och sen är han borta.

    Däremot hemma har jag låtit barnet sitta själv o leka medan jag fixar med annat, eller bara läser, surfar på mobilen etc. Man kan ju inte leka hela dagen. Tycker det är så trist att leka ????. Bara man har lite koll, säkrat hemmet från farligheter som barnet kan slå i eller få tag på.

  • Äldre 9 Oct 15:47
    #2

    Jag skulle aldrig låta mig 1,5 åring leka själv ute på tomten om jag är inne.. Vad som helst kan hända, och jag vet aldrig vad barnet kan hitta där ute som är farligt.

    Men Inne? Klart.. Min dotter kunde och kan sitta timmar själv och leka. Bra för henne!! och jag kan vila eller städa.

  • Äldre 9 Oct 15:48
    #3
    Grön elefant skrev 2015-10-09 15:46:41 följande:

    Jag skulle inte lämna mitt barn utomhus själv att leka i den åldern. Tänk OM du tittar bort en stund och sen är han borta.

    Däremot hemma har jag låtit barnet sitta själv o leka medan jag fixar med annat, eller bara läser, surfar på mobilen etc. Man kan ju inte leka hela dagen. Tycker det är så trist att leka ????. Bara man har lite koll, säkrat hemmet från farligheter som barnet kan slå i eller få tag på.


    Trädgården är inhängnad med staket så så han inte direkt komma utanför. Men jag förstår hur du menar!
  • Äldre 9 Oct 16:36
    #4

    Klart att en 1,5-åring som vill lka själv, ska få göra det. Det gjorde även min son. Fast i samma rum som jag var i.
    Jag skulle inte lämna en sån liten ensam utomhus.

  • Äldre 9 Oct 16:41
    #5

    Vår pojk har alltid varit duktig på att sysselsätta sig själv. Vi har velat uppmuntra det så är han nöjd inne på sitt rum så stör inte vi honom, smyger dit och kikar lite då och då bara. Kommer man hela tiden och vill vara med så kan det ju vara så att man snarare förstör deras lek. Och gör som du ts, ropar han eller vill visa något så får han uppmärksamhet direkt. Han är 2 år nu men har kört såhär sen han började krypa ungefär. Men som de andra säger skulle jag aldrig låta honom vara själv ute, inte ens om vi haft en inhängnad trädgård!

  • Äldre 9 Oct 16:49
    #6

    Man behöver inte leka med barnen hela tiden. Känner du att utemiljön är tillräckligt säkrad så är det väl inte värre än om ni är i olika rum?

    Min minsting var ute själv i den åldern. Sandlådan är precis framför köket och köksdörren lämnades öppen. Gav oss en chans att äta frukost och plocka ihop innan man gick ut.

  • Anonym (Men)
    Äldre 9 Oct 17:36
    #7

    Men en ettåring kan ju få för sig att stoppa något i munnen?! Antingen en sten, kotte, ett blad som är giftigt, en rolig men farlig liten svamp som fort dyker upp även i trädgårdar på hösten. Jag fattar faktiskt inte hur ni som lämnar så små barn ute själva tänker.

  • Äldre 9 Oct 20:37
    #8

    Mina barn har alltid lekt själva. Jag gillar inte att leka. När de kommit över "stoppa-i-munnen-perioden" har de kunnat leka längre stunder utan att jag finns bredvid. Har de tex varit i sandlådan, har jag setat på altanen eller pysslat med nåt annat i trädgården. Med första barnet kunde jag nog också våga mig in och svara i telefonen eller hämta nåt att dricka mm, men tvåan var en rymmare så det dröjde...

  • Äldre 10 Oct 12:03
    #9
    Anonym (Men) skrev 2015-10-09 17:36:51 följande:

    Men en ettåring kan ju få för sig att stoppa något i munnen?! Antingen en sten, kotte, ett blad som är giftigt, en rolig men farlig liten svamp som fort dyker upp även i trädgårdar på hösten. Jag fattar faktiskt inte hur ni som lämnar så små barn ute själva tänker.


    Min son på 1 år 4 mån har slutat stoppa saker i munnen. Annars hade jag givetvis inte lämnat honom.
  • Äldre 10 Oct 12:10
    #10

    Som andra skrivit, hade aldrig lämnat en så liten att leka själv ute, saker kan hända på ett ögonblick! Men leka själva tycker jag barn kan göra, är inte speciellt lekfull av mig heller. Gillar mer att sitta o pyssla tillsammans eller läsa en bok. Bygga lego kan oxå vara skoj, det tråkiga är när det ska lekas med byggenao

Svar på tråden Låta snart 1,5 åring leka själv?