• Chiquita07

    Spara till barn, hur mkt?

    Sparar ni, hur mycket? Vi har en son på 1 år 4 mån och har hittills sparat all barnbidrag vilket vi hoppas kunna fortsätta med. Sparar ni, hur mkt och hur, dvs på ett vanligt sparkonto eller annat?

  • Svar på tråden Spara till barn, hur mkt?
  • IamtheRose

    Vi sparar barnbidraget på ett ISK. Investerar i aktier som förhoppningsvis kommer ge fin avkastning tills det är dags att använda pengarna.

    Nu har vi fått vårt andra barn och behöver barnbidraget för hen under en period. När jag väl börjar jobba igen kommer 2 barnbidrag sparas på samma ISK där vi lagt in att pengarna ska delas 50/50 mellan båda barnen. 

  • Automagiskt

    Om jag får barn blir det till att spara barnbidrag i billiga indexfonder. Verkar vara en av de bättre lösningarna.

  • Strawbaby

    ett tips är att spara i sitt eget namn, exempelvis en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare. risken är stor att en 18åring inte har förmågan att förvalta pengarna sunt. om du sparar i ditt namn kan du ge pengar när det behövs, ex vid körkort, flytt, studier etc.

  • finskatjejen

    Skulle aldrig spara så mycket som barnbidraget till barnen, det blir en alltför stor summa för en 18-åring. Jag sparar typ födelsedagspengar i fonder. Sparar däremot åt mig själv och kan hjälpa barnen och köpa t.ex. möbler när de flyttar hemifrån.

    Vet flera som fått en större summa pengar när de fyllt 18 och nästan alla har slösat bort pengarna på några månader...

  • Liten till

    Sparar inget i barnens namn längre, men har egna konton som är döpta till barnens namn. Spar 500kr vardera. Inget de får när de är 18. Utan den dag det behövs (körkort, lägenhet osv.)

  • vi och pyret

    Vi sparar 500:-/ barn. Men kontot står i våra namn och vi bestämmer när de får pengarna. Tex körkort, flytt osv.

  • Varit där

    Vi har 2 barn en som är 4 och en som är 5 månader och de får 200 i månaden totalt från mig och pappan som sätts på deras egna konton

  • Grodis15
    finskatjejen skrev 2015-10-24 07:09:22 följande:

    Skulle aldrig spara så mycket som barnbidraget till barnen, det blir en alltför stor summa för en 18-åring. Jag sparar typ födelsedagspengar i fonder. Sparar däremot åt mig själv och kan hjälpa barnen och köpa t.ex. möbler när de flyttar hemifrån.

    Vet flera som fått en större summa pengar när de fyllt 18 och nästan alla har slösat bort pengarna på några månader...


    Men man behöver ju inte ge pengarna på 18års dagen. De flesta får väl pengarna typ vid studenten, flytt eller resa?

    I Stockholm behöver man nästan ha en större summa pengar sparat om man vill att barnet ska flytta ut innan 25 :D

    Vi sparar just nu hela barnbidraget i fonder och hoppas kunna fortsätta med det.
  • Fiaa89

    Många bra råd i tråden. Det är ungefär samma som alla säger; att man helst ska spara i eget namn och att man helst ska ha fonder i ISK. Låter klokt. Hittade även två bra sidor om barnspar:

    rikatillsammans.se/etikett/barnsparande/

    aktiepappa.blogspot.se/2017/01/spara-till-barn.html

    Jag ska spara 2 000 kr varje månad till min dotter och tänker att jag ska göra som de flesta verkar föreslå. ISK i mitt namn. Då kan jag även fördela om det skulle behövas för framtida syskon mm.

Svar på tråden Spara till barn, hur mkt?